• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skillnad på 16550 och 16570?

Satt senast förra veckan och dök ner lite i 16550 träsket, sonderade givet KS först utan att finna någon tråd av värde. Bara ett par dagar senare så dyker denna tråd upp. Kanon.

Det känns som att som vanligt med rolexmodeller i övergångsåren att det finns en hel rad olika kombinationer på tavla, glasring och visare. Den ena kännaren hävdar franken medan den andra hävdar att det är en extra ovanlig modell och ingen verkar veta helt 100.

Som ni redan kommit fram till så är ju den ur samlarsynpunkt mest värdefulla en s.k. cream dial. Även inom ramen för cream dials så verkar det råda oklarheter. Iaf för mig.

acce1999 du verkar ju som vanligt sitta på väldigt djup kunskap. Du säger att det finns fyra tavlor som klassas som cream (några mer självklara än andra). Dessa skall då enligt min efterforsking vara:
1. Rail dial med vitguldsindex märkt SWISS - T <25
2. Non-rail dial med vitguldsindex märkt T SWISS <25 T
3. Non-rail dial med svarta index märkt SWISS - T < 25
4. Rail dial med svarta index märkt SWISS - T < 25

Några av dessa är ju mer givna som "riktiga" cream dials och det diskuteras ibland flitigt kring misstankar om tavlor ev. har behandlats för att skapa den cremevita färgen och på så sätt kunna sälja klockan till ett premiumpris.

En fundering som jag har är om det finns någon uppgift om hur stor andel av uren som hade denna defekt på tavlan. Var det lokaliserat till en av rolex leverantörer eller flera?
Att många tavlor byttes ut av rolex efter hand gör det ju svårare att uppskatta.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Håller med om glasringen, visarna stör dock inte mig. Jag gillar den slitna looken :)

Vad säger du om @Scaramangas påpekande om polering, då?
Mer välanvänd, än sönderpolerad, tycker jag. Kolla profilen på boetten och just ovanför kronan. Grundformen är kvar. Mer"putsad" än "polerad". Om det beskriver ngt...
 

Mr Chance

Kalmar
Mer välanvänd, än sönderpolerad, tycker jag. Kolla profilen på boetten och just ovanför kronan. Grundformen är kvar. Mer"putsad" än "polerad". Om det beskriver ngt...

Ja, jag är böjd att hålla dig där. Möjligen är nedre högra bandhornet lite tunt. Men det kan vara fotovinkeln också. Jag tycker också att kronskydden ser tjocka och fina ut.

Ja, kanske blir en 16550 med svart tavla någon gång. Den vita är för dyr och antingen är den för patinerad eller inte alls. Och sen tycker jag att de cremefärgade indexen går fint ihop med det svarta.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Säljaren har ju valt bilder som t ex inte visar bandhornen i profil, smart.

Ska man uttala sig ordentligt bör man såklart se den IRL och helst montera en länk så att man ser hur boett och ändlänkar linjerar.

Övre högra bandhornet tycker jag ser lite lurigt ut också men svårt att säga exakt.


Skickat från min Commodore 64
 
Topp