• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skillnad på nato-band?

Veratio

Cartier
Är dessa mjuka, hårda eller vad? Berätta och släng gärna upp bilder :)

Vet du, dom är precis lagom. ;)

Deras Extreme (dock Zulu) är hårdare och lite tjockare. Men inte så det stör, men helt perfekt på lite större klockor. Bilder är svårt, är lat och orkar inte ta, men jag har nog 15 band från dom iaf och alla har varit riktigt kanon! Även gett till present till två kompisar vid olika tillfällen och båda har varit mycket imponerade! Fick tipset för länge sedan av Pinjol (tror jag det var). Kanon!

Dom är inte speciellt dyra heller. 14 - 19 dollar styck tror jag.

Kostar ju inte mycket att prova iaf! :D Det är ju det som gör Nato till en så grymt kul sak!



Niclas L
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Vet du, dom är precis lagom. ;)

Deras Extreme (dock Zulu) är hårdare och lite tjockare. Men inte så det stör, men helt perfekt på lite större klockor. Bilder är svårt, är lat och orkar inte ta, men jag har nog 15 band från dom iaf och alla har varit riktigt kanon! Även gett till present till två kompisar vid olika tillfällen och båda har varit mycket imponerade! Fick tipset för länge sedan av Pinjol (tror jag det var). Kanon!

Dom är inte speciellt dyra heller. 14 - 19 dollar styck tror jag.

Kostar ju inte mycket att prova iaf! :D Det är ju det som gör Nato till en så grymt kul sak!



Niclas L


Ska absolut testas!
 

Sumo

Omega
Jag gillar lite tjockare nato/zulu. "Rhino" från Timefactors är tjocka och bra, även band från Natostrapco är bra. Har testat band från gnomonwatches, dom kändes okej men töjdes något i hålen (trodde att dom skulle vara "extreme", men det betyder bara att dom har flera ringar).
 

SJ Smythe

Cartier
Har tagit upp detta tidigare men gör det igen eftersom det var länge sen:

Beroende på var man köper banden så blir det olika längd på den del av bandet som blir över och som man viker tillbaka genom de två hällorna på sidan. Jag tycker personligen om när man kan vika den överblivna delen av bandet genom båda hällorna (så att man genom att dra i den lösa änden snabbt kan öppna spännet om man skulle fastna i något vilket vad jag förstår är poängen).

De band jag köpt från svenska återförsäljare har varit av den typ som inte räcker till att få genom bägge hällor utan som bara når genom den ena när man viker tillbaka änden. Det här har irriterat mig en hel del men inte tillräckligt
för att få mig att sluta köpa. Jag har jämfört med ett band jag köpt från RLT watches som enligt mig har de rätta storleksförhållandena och längden på banden är lika. Det som skiljer är avståndet mellan hällorna och hur hålen är satta.

Har för mig att någon nämnt att Gnomon har band med de "rätta" storleksförhållandena, dvs så man kan vika överbliven ände genom bägge hällor. Kan någon vänlig själ bekräfta att det fortfarande stämmer innan jag langar iväg en order?
 

Veratio

Cartier
Vet precis vad du menar!

Bekräftar härmed att Gnomons straps går att dra genom båda! :)

Till Sumo - Visst, töjs i hålen efter några månader, gör inte alla det? Det är ju ett sånt material!


Niclas

Har tagit upp detta tidigare men gör det igen eftersom det var länge sen:

Beroende på var man köper banden så blir det olika längd på den del av bandet som blir över och som man viker tillbaka genom de två hällorna på sidan. Jag tycker personligen om när man kan vika den överblivna delen av bandet genom båda hällorna (så att man genom att dra i den lösa änden snabbt kan öppna spännet om man skulle fastna i något vilket vad jag förstår är poängen).

De band jag köpt från svenska återförsäljare har varit av den typ som inte räcker till att få genom bägge hällor utan som bara når genom den ena när man viker tillbaka änden. Det här har irriterat mig en hel del men inte tillräckligt
för att få mig att sluta köpa. Jag har jämfört med ett band jag köpt från RLT watches som enligt mig har de rätta storleksförhållandena och längden på banden är lika. Det som skiljer är avståndet mellan hällorna och hur hålen är satta.

Har för mig att någon nämnt att Gnomon har band med de "rätta" storleksförhållandena, dvs så man kan vika överbliven ände genom bägge hällor. Kan någon vänlig själ bekräfta att det fortfarande stämmer innan jag langar iväg en order?
 

SJ Smythe

Cartier
Den eviga förbannelsen. Sa jag att hälften av kunderna klagar över att banden är för korta...och hälften över att de är för långa?

Det kan jag tänka mig, man kan inte göra alla nöjda.

Om man tycker bandet är för långt är det ju dock en smal sak att korta ned det till den längd man önskar, svårare att förlänga bandet. Sen får man ju det här med en lång lös flärp på köpet om man köper ett nato-band, det är ju en del av konceptet, och då kan jag tycka att man vill ha den design som bäst stämmer med syftet, dvs att kunna snabböppna genom att dra genom bägge hällor.

Sen hade väl originaldesignen vissa mått och kanske är det en poäng i sig att följa de specifikationerna.

Nåja, lite feedback och tankar bara.
 

nifag

Cartier
Snabbt jämförande mellan ett 20mm singular och ett 20mm phoenix visar att de är exakt lika långa. Om nu phoenix är originaldesignen förstås, men det får man väl påstå. Sen kan ju längden variera även hos samma tillverkare då exempelvis phoenix kan komma i flera olika mått. Det är lite av ett lotteri när man köper dom. Man kan som sagt kanske inte tillfredsställa allas behov, men jag tycker att singulars har en bra längd. Alla vill ju inte heller ha dom genom båda hällorna heller.

MMCJhmw.jpg


Man har verkligen alldeles för mycket tid över om man ägnar sig åt sånt här, en onsdag mitt på dagen. Livet som student...
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Gnonomwatches naton tycker jag var bra, rätt läng och skönt material. Och ja, de går att vika tillbaka genom bägge hällorna :)
 

snajgel

Panerai
Gnonomwatches naton tycker jag var bra, rätt läng och skönt material. Och ja, de går att vika tillbaka genom bägge hällorna :)

Har du testat deras "Heavy Duty"?
Tycker en del natos blir lite för tunna och sladdriga men gillar inte zulus.. Söker någon variant som är lite grövre än de "vanliga" banden.
 
Kollade lite på Crown&Buckles premium Natos, på bilderna ser dom lite grövre ut än t ex natos från Singular.
Någon som testat och kan ge ett utlåtande?

http://www.crownandbuckle.com/straps-by-type/premium-natos.html
Har inte testat singulars, så nån jämförelse kan jag inte bjuda på.
Däremot kan jag säga att C&Bs premium känns som en blandning av nato och zulu. Dom är hårdare än andra Natos jag provat. Känslan är lite mer åt zulu-hållet eftersom tyget känns mer som nylon.
Dom är ungefär lika tunna som andra Natoband, men mer robusta.

Jag är inte helt säker på att jag tycker om den känslan.. Natoband ska vara lite sladdriga och mjuka! Köpte två extra långa av Compiss för ett tag sen som var perfekta!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
En fråga jag ställt många ggr och inte fått svar på, finns det natoband i bomull?
 

ngstrm

Friends of KS
Jag använder ett NATOs från ett märke som heter Maratac som jag köpte när jag bodde i USA. Dom är förbaskat sköna. Förutom sporadiska ebay säljare har jag inte lyckats hitta någon som leverar till Sverige.

Nån som provat dessa och kan jämföra med tex Singular? Jag har bara jämfört med några andra band men där har det varit stor skillnad i kvalité.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jag har samma problem som nämnts tidigare. Natostraps från ex Singular blir alldeles för korta för mej, går knappt att vika in flärpen och den "trillar ur" hela tiden. Sjukt störande!
Jag är knappast nåt muskelpaket eller har extremt stora handleder heller för den delen. Köper Natostraps konstant ändå för jag tycker det är så sjukt snyggt men det blir aldrig lika snyggt som på bilderna man ser. Nu har jag beställt 2 st från JosefB härifrån KS och hoppet är åter stort. Återstår att se om man blir lika besviken som vanligt.
Ska det vara såååååå svårt att beställa/tillverka Natostraps som är några cm längre?
Jag kan inte vara den enda med detta ilands-problem haha
 

MBx

Cartier
Phoenix Ltd (Michael Steward) säljer själva på eBay under namnet mickie500. Enligt nån Milsub-samlare är de gamla NATO-banden (som kom med klockorna från början - MoD Phoenix) av högre kvalitet men jag har svårt att se att det skulle vara någon större skillnad då de enligt Phoenix tillverkas på samma sätt nu som då.

Har handlat NATO av mickie500 en gång. Varan skickades (påstods vara skickad) men kom inte fram. Många mail som inte besvarades. Efter reklamation till eBay fick jag pengarna tillbaka.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har samma problem som nämnts tidigare. Natostraps från ex Singular blir alldeles för korta för mej, går knappt att vika in flärpen och den "trillar ur" hela tiden. Sjukt störande!
Jag är knappast nåt muskelpaket eller har extremt stora handleder heller för den delen. Köper Natostraps konstant ändå för jag tycker det är så sjukt snyggt men det blir aldrig lika snyggt som på bilderna man ser. Nu har jag beställt 2 st från JosefB härifrån KS och hoppet är åter stort. Återstår att se om man blir lika besviken som vanligt.
Ska det vara såååååå svårt att beställa/tillverka Natostraps som är några cm längre?
Jag kan inte vara den enda med detta ilands-problem haha

Tycker också de är för korta. Brukar köpa från timefactors och bli nöjd. De är några cm längre än singulars. Billiga är de också.
 
D

Deleted member 4412

Guest
För att ge en demonstration av hur lite jag kan vika in flärpen. Nåt tips på hur man glr det bättre vore väldigt uppskattat!
image.jpg
 

mace

Cartier
2-Faktor
Har handlat NATO av mickie500 en gång. Varan skickades (påstods vara skickad) men kom inte fram. Många mail som inte besvarades. Efter reklamation till eBay fick jag pengarna tillbaka.

Jag har köpt av mickie500 typ 10 gånger. Aldrig varit några problem.

(Förutom en gång när alla hans annonser försvann och jag dessutom fick mejl från ebay om att köpet inte behövde genomföras från min sida - men det berodde på att ebay fuckat upp, inte mickie.)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Måste slå ett slag för våran JosefB här på KS. Grymma natoband o bra längd. Mycket nöjd och hade nästan gett upp hoppet om ett nato som passa:)
 

Limpas

Cartier
Får bli en bump här istället för en ny tråd. Var tusan hittar jag ett mjukt Zulu? Beställde ett från kekes7 på ebay, som rekommenderas av många, men det är hur stelt som helst. Uschigt. Jag vill haett riktigt sladdrigt, mjukt, följsamt zulu. Ett varningstecken är när böjarna från bandstiften är kvar när man tagit av det från klockan, då är det alldeles för stelt i min mening. Provat att tvätta det, hjälpte inte ett skvatt. Hur är singulars zulu?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Får bli en bump här istället för en ny tråd. Var tusan hittar jag ett mjukt Zulu? Beställde ett från kekes7 på ebay, som rekommenderas av många, men det är hur stelt som helst. Uschigt. Jag vill haett riktigt sladdrigt, mjukt, följsamt zulu. Ett varningstecken är när böjarna från bandstiften är kvar när man tagit av det från klockan, då är det alldeles för stelt i min mening. Provat att tvätta det, hjälpte inte ett skvatt. Hur är singulars zulu?
Du vill egentligen ha ett NATO.:)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
image.jpg


Den där detaljen hatar jag, bandstiftet i spännet. Vissa använder sig av "helgjutna" och insydda, känns mycket säkrare!

Jag lyckades skjuta iväg ett sådant en gång, som tur var i bilen och klockan landade mjukt i knät. Hade det hänt senare på kvällen hade det varit på en nattklubb.:nailbiting:
 

Limpas

Cartier
Du vill egentligen ha ett NATO.:)


Tanken har slagit mig men zulu är ju såå mycket snyggare på Aqualanden. Blir lite för mjäkigt med nato. Men ok, om man ska ha ett nato, var hittar jag riktigt mjuka och fölsamma sådana? Jag har ett nato som jag tycker är bra, men det vet jag inte var det kommer ifrån. Jag har ett annat nato från cheapestnatostraps och det är nog det värsta jag vart med om, styvare än en lyktstolpe.
 
Topp