• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skindivers - Samlingstråd

Lauda

Diamant
2-Faktor
IMG_6010.jpeg

(Bilden kommer from Spearfishing World: https://share.google/iHPVgOH4FRPr8pUBF)

Man har stött på begreppet ”skindiver” flera gånger här på KS. När jag tänker efter har jag till och med haft ett antal sådana genom åren, men i vanlig ordning var det bara att flippa vidare, så det var inget jag fastnade för.

Cirka 500–600 klockor senare sprang jag på möjligheten att köpa en klocka som enligt en YouTubers beskrevs som “an absolutely good choice as your first serious timepiece”. Det handlar alltså om Oris Divers Sixty‑Five (Ref: 01 733 7707 4354-07 8 20 18), som lanserades 2018. Jag vet inte varför, men ett köp av denna blev bara aldrig av – fram tills nu, 1–2 år efter att klockintresset faktiskt har svalnat.

Efter några dagar med Oris 65 på armen gjordes, på ett helt instinktivt sätt, följande konstaterande:
”Den här klockan är en skindiver.”

Konstaterandet ovan triggade mig att starta den här samlingstråden om ”skindivers”, i syfte att enkelt kunna hitta fler alternativ av klockor som faller under den här kategorin.

Äger du en skindiver? Dela gärna!

(Faktan nedan samlades med hjälp av AI)

En skindiver är en typ av dykarklocka som blev populär främst under 1950- och 60-talen, när fritidsdykning (snorkling och fridykning) började växa. Den är designad för ”skin diving” – alltså dykning nära ytan utan tung utrustning. 🐚⌚

Typiska kännetecken​

1. Mindre och tunnare boett
  • Vanligtvis 36–40 mm i diameter.
  • Tunnare än moderna dykarklockor → bekvämare på handleden.
2. Moderat vattentäthet
  • Ofta 100–200 meter, ibland mindre.
  • Tillräckligt för snorkling och lättare dykning.
3. Enkel roterande bezel
  • En dykring för att mäta tid under vatten.
  • Ofta tunnare och mer diskret än på professionella dykarklockor.
4. Klassisk retrodesign
  • Många har rena tavlor, smala bandhorn och kupat glas (ofta safir eller akryl).
  • Designen är ofta inspirerad av vintageklockor.

Skillnad mot en modern “tool diver”​

En skindiver är vanligtvis:

SkindiverProfessionell dykarklocka
Mindre och tunnareStörre och kraftigare
100–200 m WR300 m+ WR
RetrodesignMer teknisk/tool design

✅ Kort sagt: en skindiver är en lättare, mer elegant och vintage-inspirerad dykarklocka för grundare dykning.

Hur man känner igen en skindiver direkt 👀⌚

Det finns några design-detaljer som nästan alltid avslöjar en klassisk skindiver. När man väl sett dem några gånger går de att känna igen direkt.

1. Tunn, sluttande bezel​

Bezelringen på en skindiver är ofta:
  • Tunnare än på moderna dykarklockor
  • Sned/sluttande (coin-edge)
  • Ger klockan ett smäckrare och mer vintage-utseende
På många moderna dykare är bezeln tjock och rak, medan skindivers nästan alltid har den klassiska sluttningen.

2. Smala, eleganta bandhorn​

Bandhornen (luggarna) är ofta:
  • Relativt långa
  • Avsmalnande
  • Ibland lätt böjda nedåt
Det gör att klockan sitter platt och bekvämt på handleden, även om boetten är ganska bred.

3. Tunn boettprofil​

En skindiver brukar vara:
  • ca 11–13 mm tjock
  • ganska platt från sidan
Detta skiljer dem från moderna tool-divers som ofta är 14–16 mm tjocka.

4. Enkel, symmetrisk tavla​

Typiskt för många skindivers:
  • Stora tydliga index
  • Mycket lume
  • Ofta ingen eller minimal text
Designen var gjord för snabb läsbarhet under vatten.

5. Vintage-inspirerat glas​

Många använder:
  • Kupat safirglas
  • eller tidigare akrylglas
Avrundar med ett par bilder på min skindiver 🌊

IMG_5858.jpeg

IMG_6002.jpeg
IMG_6003.jpeg

Den här tråden kom inte en dag försent! Blev med min första Skindiver i början av januari, också en Oris 65:a fast en Cotton candy.

Gillar den skarpt som tusan och den är min trogna följeslagare nu under OWGM och den är ändå väldigt mångsidig trots den ”skrikiga” färgen.

IMG_5887.jpeg
IMG_5829.jpeg
IMG_5782.jpeg
IMG_5809.jpeg

Härliga bilder 🤩

Älskar verkligen den lekfulla färgen på urtavlan på din Cotton Candy – den fångar blicken direkt och får en att le. P.S. Sommaren väntar runt hörnet, och varenda en som får syn på din klocka kommer bli sugen på den 🩵😉

Tillbaka
Topp