• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skit på insidan av glaset efter service?

Scribe

Basic
(Medlem sedan 2021, men detta är mitt första inlägg)

Igår hämtade jag ut en klocka efter batteribyte och trycktest (Breitling Endurance Pro). När jag kommer hem och kollar på klockan så ser jag en fläck/nått skit på insidan av glaset. Ingen stor fläck, typ 0,3x0,3 mm, men har man väl sett den så kan man inte se den. Jag kan inte minnas att den var där innan batteribytet och trycktestet. Min fråga är om det kan ha uppstått under batteribytet och trycktestet, men finns det nån anledning till att ta bort glaset för det?

Känns osannolikt att det skulle ha uppstått vid batteribyte. Ofta är det så att när man får tillbaka en klocka efter en åtgärd så synar man den lite extra noga och upptäcker saker som man inte uppmärksammat tidigare.

Oavsett så är det väldigt lättlöst för valfri urmakare.

Bara batteribyte eller även byte av packningar? Vid byte av packningar kan det absolut uppstå.

(Medlem sedan 2021, men detta är mitt första inlägg)

Igår hämtade jag ut en klocka efter batteribyte och trycktest (Breitling Endurance Pro). När jag kommer hem och kollar på klockan så ser jag en fläck/nått skit på insidan av glaset. Ingen stor fläck, typ 0,3x0,3 mm, men har man väl sett den så kan man inte se den. Jag kan inte minnas att den var där innan batteribytet och trycktestet. Min fråga är om det kan ha uppstått under batteribytet och trycktestet, men finns det nån anledning till att ta bort glaset för det?
Jag skulle inte förvånas över om någon liten partikel som fanns där från början kan ha rört på sig, i samband med batteribytet.
Skulle tro att urmakaren har använt en "luftpuffare" för att blåsa rent innan han stängde boetten. Fanns det då något litet dammkorn där kanske det fick så mycket fart att det "kom fram". Jag har haft klockor där det har dykt upp små vita korn som inte funnits där tidigare vid något tillfälle.

Tillbaka
Topp