• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skitlänk!

Jomppe

Omega
2-Faktor
Har en Tudor BB uttagen på Bergströms i februari i år. Mycket trevlig klocka som jag gillar skarpt, framför allt på den sköna och gedigna länken.

Det som är lite märkligt är att jag blir smutsig av den. Om jag har länken en dag, speciellt om det är varmt och jag blir svettig under länken blir jag svart på sidan av handleden, under andra och tredje länkbiten. Mycket märkligt tycker jag.
För att undvika spekulationer om personlig hygien mm så kan jag upplysa om att jag duschar varje dag och inte har problem med excessiv svettning eller dylikt.
Jag tvättar dessutom länken regelbundet i diskmedel och varmvatten.

Vad kan detta bero på? Något med legeringen i länken?
Jag har snackat med Bergströms och de erbjuder en gratis rengöring av länken vilket jag nog ska nappa på.
Någon som råkat ut för ngt liknande?
/Jomppe
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Säkert ngn olja eller annat jox i länkarnas "leder" kanske blivit för mycket på ditt exemplar..
 

Ricrob

Patek
"Lider" av samma problem.. Både min 16613 och Bratte smutsar ned armen när det är varmt och kladdigt. Tvättar både mig själv och länkarna ofta, så det är väl ngt man får leva med helt enkelt, eller..?
 

rogart-63

Patek
Tror det är en korrisionprocess mellen saltet på armen och stålet i klockan . .Eller blir det som när man gnider in armband mot ett lakansväv t.e.x då blir det svart på lakanet
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Jag har inte samma problem med min blackbay länk, men med många andra av mina länkar.
Jag svättas mycket med mina länkar (bor i varmt klimat)....


Mvh
Micke E
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Det samlas smuts i alla länkar, mer eller mindre, sen innebär det inte att man som person är skitig för du har ju klockan på dig i många olika miljöer där den utsätts för allt möjligt. Dessutom så är det inte bara problemet med att man blir smutsig på handleden, smutsen "äter" dessutom upp länken och har hjälpt till att göra många länkar stretchiga och rassliga.

Köp en ultraljudstvätt och kör länken där regelbundet så ska du se att det löser sig. (Blev ett ju ett tråkigt Gbg-skämt av den där meningen...)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Har inte med Tudor att göra. Har med stålet att göra. Metallen reagerar med svett (som redan noterats) och resultatet är som följer (svart). Olika för olika människor och också olika beroende på situation. Händer för mig också och varierar beroende på hur varm jag är, hur länge och (som det tycks) utsvettningens sammansättning (som är mer komplicerad än man kanske kan föreställa sig), som till exempel vid riktigt långa tränings/aktivitetspass då kroppen går mer på fett- än kolhydratförbränning och utsvettningen ändrar karaktär.

Så gott som alla mina klockor är trycktäta, så jag sköljer igenom den jag använder så gott som dagligen. Det hjälper. Och ja, jag använder dem under träning. En åt gången i varje fall.

mvh A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Lämnade in länken på Bergströms i dag som ska tvätta den. Om inte det hjälper ska de "lösa" det, vilket jag tycker låter hoppingivande!
Berätta gärna hur det går! Se mitt tidigare inlägg, då jag känner mig tveksam till att det ska gå att "lösa"... men det vore ju toppen om det gick.

mvh A
 

Jomppe

Omega
2-Faktor
Nu har jag fått tillbaka länken från Bergströms och en trevlig pratstund med urmakaren. Hans teori är att det är polerpasta som trängt in i skrymslen och vrår. För att råda bot på detta har han värmt upp länken till 90 C i hett vatten och sen kört den i ultraljudstvätt. Tredje gången han gjorde detta slutade det komma svart gojs på pappret han lade den på, så nu ska den vara ren!
Har haft den på några timmar och ser inga tendenser till att bli svart på handleden än, men det får nog utvärderas om någon vecka.
Tack till Bergströms för bra service!
 
  • Like
Reactions: Wii
Topp