• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skriva kvitto med byte + pengar som betalning

trix95

Basic
2-Faktor
Hur gör ni när kvitto ska skrivas när betalning görs i en mix med byte + pengar mellan? Vanligtvis skrivs beloppet som köpessumma, men det funkar inte riktigt i det här fallet.

Exempel: Jag vill sälja min klocka för 20,000kr. Köparen har en klocka värd 10,000 som erbjuds utöver att köparen även betalar 10,000kr i mellanskillnad. Hur skriver ni kvitto på detta?

Senast ändrad:
Hur gör ni när kvitto ska skrivas när betalning görs i en mix med byte + pengar mellan? Vanligtvis skrivs beloppet som köpessumma, men det funkar inte riktigt i det här fallet.

Exempel: Jag vill sälja min klocka för 20,000kr. Köparen har en klocka värd 10,000 som erbjuds utöver att köparen även betalar 10,000kr i mellanskillnad. Hur skriver ni kvitto på detta?
Skriver precis som det låter. Inbyte av klocka + pengar. Sen värdet av klockan.

Jag har inte gjort något sådant, men ett sätt att förenklar det är att helt enkelt skriva två kvitton. Betrakta det som två separata försäljningar.

Har alltid föreslagit att skriva som separata säljaffärer från resp håll dvs du skriver ett kvitto på 20K och din köpare skriver ett kvitto på 10K för klockan du får i byte. Måhanda inte juridiskt korrekt men det viktiga är att man har ett kvitto som visar vad man s a s har betalat för klockan. Det här är det enklaste. Annars får man upprätta ett slags avtal underskrivet av bägge parter, på papper krångligt om man inte kan träffas men det finns ju onlinetjänster för det.

Har alltid föreslagit att skriva som separata säljaffärer från resp håll dvs du skriver ett kvitto på 20K och din köpare skriver ett kvitto på 10K för klockan du får i byte. Måhanda inte juridiskt korrekt men det viktiga är att man har ett kvitto som visar vad man s a s har betalat för klockan. Det här är det enklaste. Annars får man upprätta ett slags avtal underskrivet av bägge parter, på papper krångligt om man inte kan träffas men det finns ju onlinetjänster för det.
Varför skulle det inte vara juridiskt korrekt? Det är ju exakt vad som händer, och båda parterna får ett kvitto på sin klocka med korrekt belopp. Att det sedan hände samtidigt så att bara mellanskillnaden överfördes spelar ju ingen roll.

Varför skulle det inte vara juridiskt korrekt? Det är ju exakt vad som händer, och båda parterna får ett kvitto på sin klocka med korrekt belopp. Att det sedan hände samtidigt så att bara mellanskillnaden överfördes spelar ju ingen roll.
Jag är ingen jurist så jag vet inte. Man kan slå upp att definitionen på ett kvitto är att det är en kvittens på ett erlagt belopp i kronor och det är ju inte riktigt verkligheten här. Har alltid känt att det bästa ändå vore att skriva ett slags avtal på det hela.

I vilka fall kan det vara viktigt att detta verkligen framgår? Är det för eventuella bankärenden för att påvisa vart pengar kommer vid eventuell försäljning? Varför är det så petigt med att det framgår på kvittot klockan tas som delbetalning när båda parter är nöjda? Om man bortser från det juridiska här och tänker på det andra alternativet med två separata kvitton. Varför skulle detta isåfall vara bättre? Nyfiken.

Det kan nog vara viktigt i flera fall. T.ex att kunna påvisa vart både klocka och pengar kommer från om framförallt banken eller skatteverket knackar på. I mitt fall är det mest för min egna nyfikenhets skull. Har en klocka till salu där jag får flera förslag på byten med pengar mellan. Jag inser nu när jag skriver att det egentligen är onödigt komplicerat. Det köpekontrakt som Blocket erbjuder har en "övrigt"-ruta. Där går det såklart finfint att specificera vad f*n man vill, t.ex "Betalningen görs i form av byte mot 1st klocka märke X, 1st klocka märke Y samt Zkr kontant"

Det kan nog vara viktigt i flera fall. T.ex att kunna påvisa vart både klocka och pengar kommer från om framförallt banken eller skatteverket knackar på. I mitt fall är det mest för min egna nyfikenhets skull. Har en klocka till salu där jag får flera förslag på byten med pengar mellan. Jag inser nu när jag skriver att det egentligen är onödigt komplicerat. Det köpekontrakt som Blocket erbjuder har en "övrigt"-ruta. Där går det såklart finfint att specificera vad f*n man vill, t.ex "Betalningen görs i form av byte mot 1st klocka märke X, 1st klocka märke Y samt Zkr kontant"

Sålänge affären framgår på kvittot. Behöver inte vara så komplicerat. Finns ju som sagt fält där man kan fylla i övrig information etc. De på banken och Skatteverket är ju inte synskadade förhoppningsvis. Gillar dock alternativet med två olika kvitton, lättare att hålla isär och slippa förklara sig. Ska man vara petig vet jag dock inte om man ska genomföra hela affären korrekt som om det vore så. Dvs att du köper klocka 1 för 10.000 och säljer din klocka för 20.000kr.

Jag har inte gjort något sådant, men ett sätt att förenklar det är att helt enkelt skriva två kvitton. Betrakta det som två separata försäljningar.
Förklara görna hur det där blev "seperata" försäljningar?

Sktiver du sen ett kvitto för varje sedel om betalningen råkat vara "kontanter"? :)

Det räcker väl med ett kvitto där det framgår följande:
a) vad säljaren sljer och värdet på det.
b) på vilket sätt köpare betalar, tex 1st klocka serinr "värderas till Xkr", 10-Kubik ek-ved "väderas till X-kr" samt X-kr i kontanter (från NN bankkonto/swish).

Jag skriver kvitto för att visa på vem jag har "träffat". Om petsonnummer är känsligt att lämna ut, man kan alltid skriva namn sam serienr på ID-handlingen. Jag vill kunna bevisa vem jag har träffat.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp