• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skriver ni köpebrev eller räcker swish?

God kväll alla KSare!

Jag blev lite nyfiken om någon här skriver köpebrev när ni köper/säljer klockor på KS. Eller är en swishbetalning tillräckligt?

Ni som skriver, vad skriver ni med?
Urverk, serienummer, belopp, beskrivning över klocka, vad som ingår i affären?
Friskriver ni er för återköp och att klockan säljs i befintligt skick?
Köparen och säljarens person och adressuppgifter?


Har KS någon mall kanske?

Tack på förhand
Gabriel
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hur löser man ett köpekontrakt vid distansförsäljning? Går det att legitimera sig med BankID eller skickar man köpekontraktet via postgången?
https://www.blocket.se/tjanster/kopekontrakt
Du fyller i köpekontraktet direkt via mobilen eller datorn och signerar med mobilt BankID eller e-signering. Det är enkelt, tryggt och givetvis helt gratis - i samarbete med Swiftcourt. Du kan även ladda ner köpekontrakt som pdf-mall om du inte vill ha det digitalt.
 

Hugii

Audemars
Det är alltid bra att ha med sig nån form av dokumentation. Vad, vem, varför osv.

Om någon myndighet hör av sig om två år och och har frågor ang aktuell swish-transaktion så är det alltid bra att kunna visa upp något.

Så om det är distansförsäljning, då går det att spara screenshots eller skriva ut och spara.
Framgår en hel del där oxå.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Bankerna är dem absolut största skurkarna av oss alla, men småsparare vill dem kontrollera in absurdum...:banghead:
Sen när blev bankerna skurkar? Och sen när började de kontrollera småsparare? De må ha kass intern kontroll och oförmåga att förhindra penningtvätt. Men de har aldrig specifikt riktat in sig på (eller för den delen försökt ”kontrollera”) just ”småsparare”. De famlar i mörkret och i brist på förmåga att stoppa penningtvätt i stor skala försöker de uppvisa compliance genom att fäkta vilt omkring sig med diverse AML-åtgärder som träffar exempelvis personer som emellanåt får stora swishar.
 

ScubaKing

Audemars
Sen när blev bankerna skurkar? Och sen när började de kontrollera småsparare? De må ha kass intern kontroll och oförmåga att förhindra penningtvätt. Men de har aldrig specifikt riktat in sig på (eller för den delen försökt ”kontrollera”) just ”småsparare”. De famlar i mörkret och i brist på förmåga att stoppa penningtvätt i stor skala försöker de uppvisa compliance genom att fäkta vilt omkring sig med diverse AML-åtgärder som träffar exempelvis personer som emellanåt får stora swishar.

Jag har en avig inställning till banker överlag. Detta är givetvis helt personliga åsikter men jag litar inte på dem. Kolla skandalen kring Swedbank, och att efter detta hårdkontrollera sina kunder swishar på småpengar ger en sur smak i munnen, i alla fall på mig.

Men Swedbank var bara ett exempel, SEB`s ökända penningtvättshärvan Magnitskij, 475 miljoner kronor – knappt en halv miljard kronor alltså – slussats genom den svenska storbanken SEB i Baltikum från bolag som är inblandade i Magniskijhärvan.

Klart vissa hävdar Swedbank (och SEB, och Danske Bank) inte visste om vad som hände, men jag tillhör inte dem. D.v.s jag tror inte dem har kass intern kontroll som du skriver, jag tror dem tog en medveten risk. Det var snabba pengar i Baltikum som lockade. Tror Danske Bank var med i samma härva med.

Det är lite för mycket pengar, för många olika banker för att det ska kunna kallas slarv eller "dålig koll".

Om du frågar mig personligen så är det mycket som är skevt med dagens banker, dem lånar dina pengar men du får i princip ingen ränta på pengarna. Du kan heller inte plocka ut dina pengar hur du vill. Att ta ut större summor kan vara riktigt knepigt.

I princip går det inte att klara sig utan ett bankkonto i dagens samhälle med löner, företag som inte tar emot kontanter o.s.v. Och det sätter bankerna i en maktposition som jag inte tror är sund helt enkelt.

Som svar på att bankerna kontrollerar småsparares swishbetalningar så passar en text från Bibeln perfekt in. Från Matteus-7;

Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga? Eller hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, du som har en bjälke i ditt eget öga? Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta ut flisan ur din broders öga.
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Räcker det inte att skriva t ex ”betalning för xxxx klocka” i swish-meddelandet eller banköverföringstexten? Då borde bankerna se att det rör sig om privatköp och inte direkt ha tid att göra utredning. Tänker jag?
 

ScubaKing

Audemars
Räcker det inte att skriva t ex ”betalning för xxxx klocka” i swish-meddelandet eller banköverföringstexten? Då borde bankerna se att det rör sig om privatköp och inte direkt ha tid att göra utredning. Tänker jag?

Nej det räcker inte på långa vägar. Har en kompis som gjorde just det och det ärendet ligger nu hos polisen. Tror jag skrivit om det tidigare här i någon tråd men minns inte var. Han träffade en kille från Blocket och sålde en Breitling med alla tillbehör. Killen Swishade pengarna direkt på plats och allt gott. Visade sig senare att pengarna kom från någon annan killes konto (triangel bedrägeri via Swish) och pengarna frystes och min kompis är nu misstänkt för bedrägeri.
Enligt polisen var felet att han inte skrev ett komplett kvitto och kollade legitimation på han som köpte klockan av honom.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Nej det räcker inte på långa vägar. Har en kompis som gjorde just det och det ärendet ligger nu hos polisen. Tror jag skrivit om det tidigare här i någon tråd men minns inte var. Han träffade en kille från Blocket och sålde en Breitling med alla tillbehör. Killen Swishade pengarna direkt på plats och allt gott. Visade sig senare att pengarna kom från någon annan killes konto (triangel bedrägeri via Swish) och pengarna frystes och min kompis är nu misstänkt för bedrägeri.
Enligt polisen var felet att han inte skrev ett komplett kvitto och kollade legitimation på han som köpte klockan av honom.
Låter ju skevt att han är misstänkt för bedrägeri när han själva är utsatt för bedrägeri.
Personligen tycker jag inte det är vårt ansvar att vara detektiver eller privatpoliser.
 

ScubaKing

Audemars
Låter ju skevt att han är misstänkt för bedrägeri när han själva är utsatt för bedrägeri.
Personligen tycker jag inte det är vårt ansvar att vara detektiver eller privatpoliser.

Ja det är helt skevt, det är vad både han och jag sa. Men han är ju den som polisen måste gå på enligt dem, det finns ju ingen annan just nu. Det är ju han som fått in pengarna på sitt konto, från någon stackare som blivit blåst.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej det räcker inte på långa vägar. Har en kompis som gjorde just det och det ärendet ligger nu hos polisen. Tror jag skrivit om det tidigare här i någon tråd men minns inte var. Han träffade en kille från Blocket och sålde en Breitling med alla tillbehör. Killen Swishade pengarna direkt på plats och allt gott. Visade sig senare att pengarna kom från någon annan killes konto (triangel bedrägeri via Swish) och pengarna frystes och min kompis är nu misstänkt för bedrägeri.
Enligt polisen var felet att han inte skrev ett komplett kvitto och kollade legitimation på han som köpte klockan av honom.
Fast det där är ju något helt annat än det tråden handlar om. Givetvis ska man se till att den som får klockan är samma person som skickar pengarna.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Nej det räcker inte på långa vägar. Har en kompis som gjorde just det och det ärendet ligger nu hos polisen. Tror jag skrivit om det tidigare här i någon tråd men minns inte var. Han träffade en kille från Blocket och sålde en Breitling med alla tillbehör. Killen Swishade pengarna direkt på plats och allt gott. Visade sig senare att pengarna kom från någon annan killes konto (triangel bedrägeri via Swish) och pengarna frystes och min kompis är nu misstänkt för bedrägeri.
Enligt polisen var felet att han inte skrev ett komplett kvitto och kollade legitimation på han som köpte klockan av honom.
Jag har en nära vän som var med om exakt samma sak, han blev också misstänk för att vara delaktig i bedrägeriet under en kort period. Min vän är en helt vanlig kille som jobbar och är ostraffad. Det löste sig dock i slutändan men det tog ett bra tag innan han fick pengarna efter att de varit frysta.
 
Senast ändrad:

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Räcker det inte att skriva t ex ”betalning för xxxx klocka” i swish-meddelandet eller banköverföringstexten? Då borde bankerna se att det rör sig om privatköp och inte direkt ha tid att göra utredning. Tänker jag?

Nej, det räcker inte. När det plingar till i bankernas system så ställer de en fråga till dig mer eller mindre automatiskt och bedömer sen svaret efteråt.

Enda sättet jag tror är hanterbart är att välja en bank där du har en personlig kontakt ("rådgivare") som börjar känna dig och vet vem du är och vad du brukar göra. Sådana banker är det dock färre och färre av. Handelsbanken har t.ex. varit en jag haft god erfarenhet av men nu ska de ju lägga ned hälften av kontoren och sparka en massa personal så det lär inte underlätta en personlig kontakt.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag har Nordea och har det har varit klockpengar i stort sett på månadsbasis fram och tillbaka i 15 år nu. Plus massa fram och tillbaka från avanza och nordnet nonstop. Skulle de brytt sig om mig så tycker man de borde gjort det redan?
 
Topp