• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skruv vill ej skruvas i (Panerai-problem?)

nejo

Breitling
Hej,

har en Panerai 111:a och sist när jag skulle byta band så fick den nedre skruven inte att skruva i igen. Skruven såg lite sliten ut så jag beställde en ny skruv av Klarlunds i Köpenhamn. Fick hem skruven i förrgår och inte heller den skruven vill skruvas i, varken nere eller uppe. "Originalskruven" uppe går att skruva i såväl uppe som nere.

Måste jag göra något särskilt med skruven, smörja, applicera något medel etc?

MVH
 

M.U

Rolex
Kan vara så att spåren på den förra skruven lossnat när du skruvat ur den och sitter kvar i klock-spåren (hittar inte ordet som förklarar bättre) testa att kolla där och se om de är eventuellt slitna, det kan vara det som gör att skruven inte vill in.
 

F-L-P

Panerai
Kan vara så att spåren på den förra skruven lossnat när du skruvat ur den och sitter kvar i klock-spåren (hittar inte ordet som förklarar bättre) testa att kolla där och se om de är eventuellt slitna, det kan vara det som gör att skruven inte vill in.


Är ordet du letar efter kanske gängor? kan mycket väl vara så att de sitter något skräp där, typ en grad från den gamla skruven. lys in och titta och peta med en plast tandpetare. skulle inte dra ner med fett som förstahands alternativ. AD kan säkert gänga om men lite vanskligt...
 
  • Like
Reactions: M.U

nejo

Breitling
Kan vara så att spåren på den förra skruven lossnat när du skruvat ur den och sitter kvar i klock-spåren (hittar inte ordet som förklarar bättre) testa att kolla där och se om de är eventuellt slitna, det kan vara det som gör att skruven inte vill in.

Nja, men den befintliga "ovanskruven" går in både uppe och nere, medan den nya (och den gamla för den delen) "nedanskruven" inte går i varken uppe eller nere, och så vitt jag kan se ser de exakt likadana ut. Lämnade den gamla skruven hos Klarlunds så de skulle se till att det blev rätt, och det tror jag det är.

Köp springbars med skruvhuvud, så får du looken men slipper slita på redan slitna gängor!

Låter ju inte som en dum idé, antar att det är någon särskild sort som behövs?
 
Topp