• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skruvade kronografknappar?

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Sjukt nöjd som jag är med min U1:a fundera jag på att utöka med ännu en Sinn. Drömmen är en u1000 (EZM6) men den är lite för dyr och förmodligen för stor för min handled, så i stället sneglar jag lite på en 103:a men velar lite mellan den med skruvade kronografknappar och den med "vanliga" kronografknappar. Jag har aldrig haft skruvade kronografknappar och undrar lite om inte det krånglar till de spontana mätningarna. Vad säger ni som har sådana kronografer? Skruvar ni upp dem för att ta tid vid äggkokning och dylikt eller resulterar den extra manövern i att ni inte använder kronograffunktionen lika ofta?

Tilläggas kan att jag har klockan på höger arm vilket krånglar till själva skruvandet...

/Henrik
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Hade en Daytona med skruvade kronografknappar under en period. Precis som du säger så hindrade det iallafall mig att ta dom där "spontana" mätningarna som man annars gör med kronografer som inte har skruvade. jag orkade aldrig skruva upp dom (lite krångligt när klockan sitter på armen).
 
Nej, tycker inte att det är meckigt med skruvade tryckknappar och att det hindrar "spontana tidtagningar i vardagen".
(Det enda negativa skulle i så fall vara att jag tvångsmässigt måste kolla att kronorna är inskruvade innan jag badar :) ...)
 

jabla

Sarlacc
Man kan faktiskt ha dem uppskruvade till vardags på Daytonan. Den tåler vatten ändå bara man inte trycker på knapparna.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Skruvade knappar = dealbreaker. För min del hade jag aldrig pallat latja med kronon om den hade skruvade knappar ^^ och halva glädjen men en kronograf är att spontant ta tiden på hur lång tid pastan kokar, hur långt det är till coop eller hur lång tid man bajsar i genomsnitt.
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Ok. Tack för svaren. En följdfråga då: är en 103:a utan skruvade knappar lika tät som en med skruvade knappar? Alltså om man bortser från risken att råka trycka in knapparna under vattnet. Båda är ju klassade till 200 meter.

/Henrik
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Kul fakta, denna Blancpain har inte skruvade knappar men kan ändå tryckas och användas under vatten. Rätt häftigt. :)
Blancpain-fifty-fathoms-bathyscaphe-flyback-chronograph-16.jpg


Samt att Planet Ocean 9300 ser ut att ha skruvade men inte har det i själva verket, även dessa ska kunna användas under vattnet. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Flyr skruvade pushers som pesten. Ser ingen anledning att ha det på annat än dykarklockor. Det har funnits billiga kronografer klassade till 100m utan skruvade pushers sedan 70/80-talet (säkert tidigare också).
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Kul fakta, denna Blancpain har inte skruvade knappar men kan ändå tryckas och användas under vatten. Rätt häftigt. :)
Blancpain-fifty-fathoms-bathyscaphe-flyback-chronograph-16.jpg


Samt att Planet Ocean 9300 ser ut att ha skruvade men inte har det i själva verket, även dessa ska kunna användas under vattnet. :)

Riktigt fin! Kronografen på Sinn u1000 kan också användas under vatten. Superläckert!

/Henrik
 
Topp