• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skruvade kronor och slitage

Detärjag

Basic
Tar kronan på en klocka för mycket stryk om man använder den ca 1 gång i veckan? För att ställa tiden och fixa datumet vid månadsskifte exempelvis? Jag roterar mellan 4 ”keepers” och måste göra det eftersom jag inte vill ha mer än ca 10-15 sek avvikelse på mina klockor dessutom. En urmakare som jag känner säger att skruvade kronan är den mest delikata på klockor med den mekanismen och den vanligaste serviceorsaken i hans butik.
Har googlat en del och åsikterna verkar tudelade.
Personligen har jag aldrig haft problem med nån krona på de klockor jag ägt men det hade varit intressant att höra expertisens samlade åsikter på forumet.

Beror ju på konstruktionen. Att de är skruvade har inget att göra med påverkan på packningen.

En Breitling Aerospace som man leker mycket med kan dock få sliten kronpackning snabbt.

Kort svar: Nej, snurra på du.

Äh! Skruva på. Om det går riktigt åt pipan är lösningen inte mer än en service/reparation bort.

En urmakare som jag känner säger att skruvade kronan är den mest delikata på klockor med den mekanismen och den vanligaste serviceorsaken i hans butik.
Det är ganska vanligt att gängan i kronan eller på kronröret dras sönder vid felgängning, om det är det urmakaren menar.

Det är ganska vanligt att gängan i kronan eller på kronröret dras sönder vid felgängning, om det är det urmakaren menar.
Felgängning? Menar du att det är bristfälligt konstruerat eller användaren som skruvar på felaktigt sätt?
Jag tror han menar helt enkelt att det blir slitage på gängorna och packningen efter tillräckligt många snurr och det låter ju logiskt?

Felgängning? Menar du att det är bristfälligt konstruerat eller användaren som skruvar på felaktigt sätt?
Jag tror han menar helt enkelt att det blir slitage på gängorna och packningen efter tillräckligt många snurr och det låter ju logiskt?
Att man gängar in kronan fel/slarvigt menar jag.

Manuella klockor dras oftast upp dagligen och har funnits med packningar i över 70 år, så packningen behöver du inte vara särskilt orolig för. En packning på en klocka med skruvad krona lär få mindre slitage än en utan skruvad krona. De flesta klockor idag har dessutom minst 2st packningar vid kronan, varav en är på ställaxeln.

Tillbaka
Topp