• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skruvbrott på AP-länk, kapa länk?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fick precis en fantastisk klocka, tyvärr kärvade en skruv i sista länkbiten så den bröts vid gängorna. Tror man förstår om man tittar på bilderna nedan. Allt är i rostfritt.
F0574D48-2697-4E9A-90A9-DA9899B74D0B.jpeg
AB8FF1E6-2C0A-42C0-AF53-6BD54D3981FB.jpeg
A431AD9A-F9BE-49CB-83B7-3EBEB4432843.jpeg
CFE23C2E-B846-4484-AA6F-91FEBEB2EFCC.jpeg
AEA896C1-030E-4195-8C7B-F7FC8158F793.jpeg
4031C455-5ED0-49DB-9555-BFD3D5DD678E.jpeg

Nu kommer frågan, hur hade ni löst detta? Reservdelar finns inte och länken är kort. Lösningen jag överväger är att såga sönder en vanlig länkbit som ni ser vid den trasiga biten. Kapa ur mittdelen så det blir två små klossar som på den trasiga. Den kommer fortfarande passa mig men blir än mer svårsåld. Kommer ju iof vara minst en skruv kort om man skulle kunna få ut den avbrutna skruvbiten. Någon som har förslag hur ni hade gjort? @McGyver ?
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Fick precis en fantastisk klocka, tyvärr kärvade en skruv i sista länkbiten så den bröts vid gängorna. Tror man förstår om man tittar på bilderna nedan. Allt är i rostfritt.
F0574D48-2697-4E9A-90A9-DA9899B74D0B.jpeg
AB8FF1E6-2C0A-42C0-AF53-6BD54D3981FB.jpeg
A431AD9A-F9BE-49CB-83B7-3EBEB4432843.jpeg
CFE23C2E-B846-4484-AA6F-91FEBEB2EFCC.jpeg
AEA896C1-030E-4195-8C7B-F7FC8158F793.jpeg
4031C455-5ED0-49DB-9555-BFD3D5DD678E.jpeg

Nu kommer frågan, hur hade ni löst detta? Reservdelar finns inte och länken är kort. Lösningen jag överväger är att såga sönder en vanlig länkbit som ni ser vid den trasiga biten. Kapa ur mittdelen så det blir två små klossar som på den trasiga. Den kommer fortfarande passa mig men blir än mer svårsåld. Kommer ju iof vara minst en skruv kort om man skulle kunna få ut den avbrutna skruvbiten. Någon som har förslag hur ni hade gjort? @McGyver ?

Det ser ut som att det skulle kunna gå att borra ut den trasiga biten och sen gänga hålet och svarva en specialskruv. Urmakarskolan kanske tycker det är intressant?

/ P
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det ser ut som att det skulle kunna gå att borra ut den trasiga biten och sen gänga hålet och svarva en specialskruv. Urmakarskolan kanske tycker det är intressant?

/ P
Mäter skruven till 0,9 mm, går det ens att få precision på så små hål? Annars förmodar jag att man väl iofs kan svetsa igen hålet och göra ett nytt. Bara oklart om någon har denna precision och skulle vilja ta sig an ett jobb som detta?
 

rogart-63

Patek
Säkert samma gänga som tex bommar . Så nån som har gängtapp till sån kan nog fixa det . Ev som dom skrev gå upp en storlek till M1.0. Har man en svarv eller liten fräs så kan man säkert borra ur den
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Mäter skruven till 0,9 mm, går det ens att få precision på så små hål? Annars förmodar jag att man väl iofs kan svetsa igen hålet och göra ett nytt. Bara oklart om någon har denna precision och skulle vilja ta sig an ett jobb som detta?
Det är klart det går. Nån har ju borrat hålet från början!

Men man kan inte vilken klåpare helst. Borra och gänga i rostfritt kräver yrkeskunnande

/ P
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej det är nog enklare nu för hålet kommer att hjälpa till att centrera borren. Och visst satt det väl nått i vägen innan annars hade det ju redan varit ett hål ;)

/ P
Låter som du inte har borrat ut skruvar? Krävs väldig precision om man inte går upp i diameter på skruven.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Låter som du inte har borrat ut skruvar? Krävs väldig precision om man inte går upp i diameter på skruven.

Nejdå du har bara blivit utsatt för att jag tycker det är roligt att märka ord. Sorry! Som sagt det är en knepigt jobb men en duktig yrkesman med rätt utrustning kan göra det. Kanske det tom finns helicoils i denna dimension?

/ P
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Från en gammal verktygsmakare inom industrin:)
När vi körde av gängtappar i botten På borrade hål så fick vi lämna in bitarna till han som körde ”gnistmaskinen” Fick som regel tillbaka bitarna utan att behöva borra nytt och dra i en helicoil. Det här är ju 35 år sedan så är ju känd teknik så att säga och borde finnas på en välsorterad mekanisk verkstad.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gnistbearbetning
Som jag förstår bilderna så är det genomgående hål här och om man kan få upp biten i en svarv så borde man kunna borra ur den. Borrar man från rätt håll och värmer innan kanske man även kan få skruven att gänga ut sig.
 

McGyver

Rolex
Du har ingen uris med ett Bergeon 30209-verktyg i närheten?
Fördelen är att del lilla "ändbiten" verkar gå att få helt lös. Jag hade provat (om du inte hittar någon med Bergeonverktyget) att försöka få till en skåra i den avbrutna skruvbiten och lossa med en liten mejsel. Går inte det så kan man prova att svetsa på en bit rostfritt som går att greppa en tex en tång. Hjälper inte det heller, borra ur den och gänga om - pajar gängorna, borra ett större hål och svetsa sedan i ett gängat "rör" för att få till originalstorlek på skruven.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du har ingen uris med ett Bergeon 30209-verktyg i närheten?
Fördelen är att del lilla "ändbiten" verkar gå att få helt lös. Jag hade provat (om du inte hittar någon med Bergeonverktyget) att försöka få till en skåra i den avbrutna skruvbiten och lossa med en liten mejsel. Går inte det så kan man prova att svetsa på en bit rostfritt som går att greppa en tex en tång. Hjälper inte det heller, borra ur den och gänga om - pajar gängorna, borra ett större hål och svetsa sedan i ett gängat "rör" för att få till originalstorlek på skruven.
Tack! Kanske ska kolla urmakare, men har ingen koll på dem i närheten. Alltid kul att upptäcka nya verktyg. Tänkte på att göra ett spår i skruven men skruven var för liten för att jag skulle klara det själv. Aja, får se hur jag går vidare. Väntar lite med att kapa en av de hela länkbitarna då.
 

DrKlocka

Audemars
Problemet med Bergeon 30209 är att den inte är särskilt bra för skruvar som sitter väldigt hårt. Den funkar bättre på avbrutna skruvar i bryggor och verkbottnar som inte brukar sitta särskilt hårt.
Man får nog värma ordentligt till att börja med för att lösa upp gänglåsningen. Det går att borra, men stor risk att man misslyckas. Det svåra är att få en bra styrning på borret.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du har ingen uris med ett Bergeon 30209-verktyg i närheten?
Fördelen är att del lilla "ändbiten" verkar gå att få helt lös. Jag hade provat (om du inte hittar någon med Bergeonverktyget) att försöka få till en skåra i den avbrutna skruvbiten och lossa med en liten mejsel. Går inte det så kan man prova att svetsa på en bit rostfritt som går att greppa en tex en tång. Hjälper inte det heller, borra ur den och gänga om - pajar gängorna, borra ett större hål och svetsa sedan i ett gängat "rör" för att få till originalstorlek på skruven.
Problemet med Bergeon 30209 är att den inte är särskilt bra för skruvar som sitter väldigt hårt. Den funkar bättre på avbrutna skruvar i bryggor och verkbottnar som inte brukar sitta särskilt hårt.
Man får nog värma ordentligt till att börja med för att lösa upp gänglåsningen. Det går att borra, men stor risk att man misslyckas. Det svåra är att få en bra styrning på borret.
Du hade rätt @JohanSA Det verktyget fungerar inte då endast ett av stiften snurrar. Mao kan man inte få tillräckligt med grepp i en rostfri skruv som sitter för hårt. Blir nog att kapa en länkbit då jag inte har någon som vill borra så här små saker.
 

DrKlocka

Audemars
Du hade rätt @JohanSA Det verktyget fungerar inte då endast ett av stiften snurrar. Mao kan man inte få tillräckligt med grepp i en rostfri skruv som sitter för hårt. Blir nog att kapa en länkbit då jag inte har någon som vill borra så här små saker.
Om du vill kan jag ev testa att borra den. Men kan absolut inte garantera något, men kan annars gänga om den också. Om du ändå tänkt kapa den..
 

McGyver

Rolex
Menade om det strular att borra ur så är det ingen kris-finns lösning då med! Ni två bor väl nära varandra? Annars är @Aurum välkommen att skicka ner länkbiten!
 

DrKlocka

Audemars
Menade om det strular att borra ur så är det ingen kris-finns lösning då med! Ni två bor väl nära varandra? Annars är @Aurum välkommen att skicka ner länkbiten!
Vi bor nog drygt 50 mil från varandra.
Det är inget jag gärna gör, utan bara som en sista utväg. Så det är nog bättre om du gör det som har tillgång till bättre utrustning.
 
Topp