• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skruvmejslar, alla dessafabrikat!?

Hej,

Första posten jag gör här och känner att jag behöver lite råd. Ska köpa mig lite mejslar men ställer mig lite frågande till det överrepresenterade svaret att Bergeon är det enda rätta möjligtvis Horotec, förstår att det är hög kvalité MEN det enda jag får ut av alla forum är att det är det som gäller alla andra mejslar är skit Det är ingen som riktigt förklarat varför mer än överlägens känsla osv. Det jag uppfattar verkar det vara själva bladen på kopiorna och andra märken som inte är lika bra som Bergeon men ser ingen direkt nämna själva skaften och att dom skulle vara så mycket sämre.

Det finns ju antal andra märken från dom stora online-butikerna som ser snarlika ut men är då självklart av enklare kvalité. Mått och så vidare verkar ju vara i princip samma så man kan ju lika gärna köpa dom billiga slita ut bladen och sedan köpa Bergeon.

Vad har ni för erfarenheter av det här? Är det bara snobberi eller är det faktiskt någon som har ett eller flera rimliga argument till att man inte ska använda billigare mejslar med med Bergeon blad?

Jag vill inte framstå som dryg eller trampa någon på tårna!

Använt Bergeon i över 15 år och alltid varit nöjd.
Skillnaden är mycket riktigt bladen som är betydligt mjukare på billigare.
För att komma ner i pris ärdet väl ingen dålig idé att använda billigare mejsel med kvalité blad.

Skulle inte bry mig om fabrikatet, troligtvis gör dem det dem ska och ang bladen så gör det inget om de är mjukare då finns det mindre risk för repor. Däremot behöver de slipas oftare.

Skulle inte bry mig om fabrikatet, troligtvis gör dem det dem ska och ang bladen så gör det inget om de är mjukare då finns det mindre risk för repor. Däremot behöver de slipas oftare.

Tvärtom.. Är bladen mjuka så slinter du enklare och förstör spåren i skruvskallen.

Tvärtom.. Är bladen mjuka så slinter du enklare och förstör spåren i skruvskallen.
Inte om du slipat korrekt. Klingan bör vara så nära bredden på skruvskallen som möjligt men inte bredare för då kan man skada bryggor. Tjockleken på bladet skall vara slipat så att bladet går så långt ner i spåret som möjligt men inte bottnar för då repar man botten i skruvspåret. Med ett mjukare material och bra slipat så fastnar skruven på mejseln, och det är svårt att förstöra en hård skruv med en mjukare klinga. Då går det finfint att använda mässingsklingor som vissa high end urmakare gör.

Inte om du slipat korrekt. Klingan bör vara så nära bredden på skruvskallen som möjligt men inte bredare för då kan man skada bryggor. Tjockleken på bladet skall vara slipat så att bladet går så långt ner i spåret som möjligt men inte bottnar för då repar man botten i skruvspåret. Med ett mjukare material och bra slipat så fastnar skruven på mejseln, och det är svårt att förstöra en hård skruv med en mjukare klinga. Då går det finfint att använda mässingsklingor som vissa high end urmakare gör.

Jo det är jag med på, Jag slipar samtliga av mina blad.
Oavsett har jag varit med om att sämre blad ”fransat” vid länkkortning och sabbat spåren.

Tänkte jag skulle ge mig in i mejsel diskussionen. 😅

Jag kör ett set custom kolfiber mejslar i läder etui med Bergeon klingor.
36D83930-A2BD-4495-9C8F-F6430B368F88.jpeg

Är en 8,5 mm ”hex socket” aluminium skalle eloxerad i matchande färg för bredd på klingan (Samma kodning som ett Bergeon set.)
47F73CEC-1280-4CDC-84D3-CAD0168CA472.jpeg

Inuti det vävda kolfiber röret sitter ett keramiskt kullager och det hela är förslutet med en matchande bricka av aluminium.
9D44EF59-2C14-4A59-B94E-5A8B0A33314B.jpeg

Skaftet är i pultruderad kolfiber som avslutas med en hylsa i mässing som är kryss-lättrad och försedd med stopskruv för alla mejselblad. De är svart oxiderade och sen slipade för att få en kontrast effekt.
C95C678C-019F-40AB-9737-57E47A3B2C11.jpeg

Likt en dart pil gör mässingshylsan att tyngdpunkten kommer vid klingan och mejseln är ca. 80% lättare än en motsvarande Bergeon mejsel.

Så även om Bergeon är lite av ett budget alternativ så använder jag även dem titt som tätt 😆

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp