• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skulle blivit en paketöppnings tråd =)

freno

Omega
God morgon!

Det skulle blivit en fin paketöppningstråd med en massa bilder. Tyvärr kom posten 2 minuter innan jag var absolut tvungen att åka till jobbet. Lösningar:
1. Sansat lägga in paketet och vänta tills ikväll och öppna det i lugn och ro med ett glas vin. = Tråkigt!
2. Slita upp paketet och inte ha en endaste tanke på att ta bilder på förfarandet. = Roligt!

Och jag valde då självklart alternativ nr 2.

Så här är resultatet

LZAQpBS.jpg


Första offer fick bli en Rolex GMTIIc och enligt Timegraphern verkar ju allt vara ok.

Byggkvaliten på mikrofonen känns super, tung och bra känsla, jag var lite orolig att den skulle vara i enbart plast och välta hela tiden.

Så än så länge är jag supernöjd, vist du kan inte zooma på displayen som dyrare timegraphers, men eftersom jag dels är lekman och bara tyckte att det var en rolig grej att ha hemma så är priset lagom.

Jag har en ryss och en Seiko som gav lite skumma utslag där jag tänker göra mig på ett försök med att få dem regularade.

Kommer komma mer bilder och en större recension senare.
 

freno

Omega
Kan tillägga att klockan hade legat en dag, så det var kanske lite mera än halvt uppvriden.
Så amplituden blir nog lite högre när jag provar i eftermiddag.
 

freno

Omega
har testat den lite mera nu, fixat till 2 klockor =) rolexen ligger på 0-1 s/d beat error 0-0.1 och amplitude 295-308 grader så det är väl så bra det kan bli =)
 

freno

Omega
Ska försöka förklara som jag tror att det är. Så rätta mog gärna


Rate
Hur mycket för snabbt/långsamt klockan går per dag

Bra : +/- 5 s/d
Godkänt : +/- 12 s/d


Amplitude
Det visar svängningen på balanshjulet. Här spelar lift angel på urverket in.
Nu är bilden jag har tagen på en rolex gmtiic som legat om är mindre än halft uppvriden, när jag testade igår fick jag 308 grader där.
Loftangel på urverket är 52 grader + min amplitud på 308 = 360 dvs perfekt, då balanshjulet går hela varvet.

Bra : 270-310
Godkänt: 250-270
Värdena gäller vid fullt uppvriden klocka.

Beat Error
Visar ifall balanshjulet snurrar olika långt under ett varv. Säg att amplituden är 100 så kanske den snurrar 60 grader åt ena hållet och bara 40 åt det andra. Så detta går att justera med hjälp av grafen för att få klockans å bra så möjligt.

Bra 0.0-0.5 ms
Godkänt 0.6-1 ms
 
  • Like
Reactions: Wii

Wi

NLA
2-Faktor
Ska försöka förklara som jag tror att det är. Så rätta mog gärna


Rate
Hur mycket för snabbt/långsamt klockan går per dag

Bra : +/- 5 s/d
Godkänt : +/- 12 s/d


Amplitude
Det visar svängningen på balanshjulet. Här spelar lift angel på urverket in.
Nu är bilden jag har tagen på en rolex gmtiic som legat om är mindre än halft uppvriden, när jag testade igår fick jag 308 grader där.
Loftangel på urverket är 52 grader + min amplitud på 308 = 360 dvs perfekt, då balanshjulet går hela varvet.

Bra : 270-310
Godkänt: 250-270
Värdena gäller vid fullt uppvriden klocka.

Beat Error
Visar ifall balanshjulet snurrar olika långt under ett varv. Säg att amplituden är 100 så kanske den snurrar 60 grader åt ena hållet och bara 40 åt det andra. Så detta går att justera med hjälp av grafen för att få klockans å bra så möjligt.

Bra 0.0-0.5 ms
Godkänt 0.6-1 ms

Stort jäkla tack, en bra förklaring till nybörjare i området =) Så nu ska man ta reda på vilket loftangel en rolex datejust 1601 har=)
 

freno

Omega
Oj hade stavat fel liftangel ska det vara. Va så lite så är nybörjare skälv. Tror de flesta rolex har 52 grader om jag inre har fel
 
  • Like
Reactions: Wii
Topp