• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skulle klockbutiker på internet vara seriösa?....

Köper du klockor på internet?


  • Totala väljare
    171

Jarl Sandin

Breitling
Jag kan bara säga att det är skrattretande när man får ett sådant här mail till jobbet. Därför postar jag det här, för att slå ett slag för klockbranschen och alla varumärken som kontinuerligt motarbetar internethandel... Det bästa är citatet "Självklart skulle alla affärer ske 100% diskret och er butik alltid vara skyddad mot varumärkena i sig, vi anger aldrig vart vi får klockorna ifrån och har insett vikten med att handla diskret när det kommer till just exklusivare varumärken." Varför skulle vi vilja skydda oss från våra leverantörer? Är man inte i fel bransch isf?


Från: XXX
Skickat: den 18 mars 2015 14:06
Ämne: Till butikschef - samarbetsförslag

Hej!
Mitt namn är XXX och jag jobbar idag som försäljningschef på XXX.se,
en del av mitt jobb handlar om att se på hur vi ska utveckla vår försäljning och göra det vi
är bäst på: Sälja online. Det är också därför jag valt att ta kontakt med er.
Om ni inte har hört talas om vårt bolag tidigare så är XXX.se idag en av nordens
största butiker inom mellanprissegmentet av klockor, med våra onlinebutiker i Sverige, Norge, Danmark
och Finland har vi etablerat oss både snabbt och effektivt på de olika marknaderna och tar nu
nya tag för att satsa ytterligare på högprissegmentet av klockor. Med oss i ryggen har vi stora
kända investerare som kommer backa upp vår satsning och som kommer se till att vi lyckas ta an
stora delar av marknaden online snabbt.
Till vår nya satsning letar vi nu nya leverantörer av de exklusivare varumärkena såsom Rado, Tag Heur,
Omega, Certina m.fl. Eftersom varumärkena själva inte är intresserad av att sälja till oss som onlinebutik
tar vi därför kontakt med just er butik för att se om ett samarbete skulle vara intressant.
Givetvis är ett affärssamarbete något som ska gynna båda parter, det vi kan bidra med är en stor ökning av er
försäljning genom försäljningskanaler som ni annars inte skulle ha. Självklart skulle alla affärer ske 100%
diskret och er butik alltid vara skyddad mot varumärkena i sig, vi anger aldrig vart vi får klockorna ifrån
och har insett vikten med att handla diskret när det kommer till just exklusivare varumärken.
Vi beräknar att under första året omsätta några miljoner på exklusiva varumärken, så det finns en mycket god
potential i att öka er omsättning och få ta del av en stor kaka av en ny försäljningskanal.
Om det skulle vara intressant att diskutera ett samarbete kommer jag gärna förbi och presenterar mig mer
personligen och även diskuterar möjligheterna kring att hitta en samarbetsform som kan gynna oss båda.
Ser fram emot att höra från er!
_____________________
Med vänliga hälsningar//
XXX XXX
Försäljningschef
 

Ponlarsson

Panerai
Nu har jag inte köpt speciellt mycket klockor, men jag föredrar helt klart att handla i en fysisk butik. Klockor är någonting dyrt och skulle de börja krångla kommer det alltid att vara mycket enklare att ha med en fysisk butik att göra.

Mailet var kul för övrigt, vad tjänar en känd och erkänt bra urhandel på att sälja till gråhandlare?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Vad vill Jarl Sandin uppnå med tråden kan man undra.
Det är inte nätbutikernas fel att deras affärsmodell fungerar. Däremot var det aktuella mailet rätt märkligt men troligen inte representativt för någonting. Anekdotisk bevisföring om något.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Grymt nyfiken på vem som skrev förfrågan, att skriva att de letar leverantörer av exklusivare ur som Rado, TAG, Omega och Certina gör ju att man misstänker en småspelare.. Hursomhelst kan ju inte den AD som säljer skyddas då det skulle innebära att klockorna säljs med ostämplade certifikat och inte omfattas av märkesgarantin.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har köpt alla mina nya klockor via distans men via officiella återförsäljare. Ser inget som helst problem med det och flera klocktillverkare har egen onlineförsäljning (Sinn är väl det mest kända exemplet).

Jag har alltid fått bra bemötande hos Er i butiken, men jag har även fått bra service via distans hos andra handlare. I slutändan handlar det om närhetsprincipen och pris.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Gråhandlarna uppfyller ju uppenbarligen ett behov, vilket får förmodas vara att vissa människor inte vill betala vad svenska återförsäljare vill ha för klockor. Om det beror på att priset generellt är för högt eller att priset kontra vad man får i meningen personlig service och liknande mervärde är för högt ska jag låta vara osagt. Att skapa en tråd för att smutskasta en hel konkurrentkår, i syfte att, som det får förstås, lyfta sin egen position är väl trist. Så vitt jag vet har exempelvis uret många nöjda kunder.
 

Jarl Sandin

Breitling
Gråhandlarna uppfyller ju uppenbarligen ett behov, vilket får förmodas vara att vissa människor inte vill betala vad svenska återförsäljare vill ha för klockor. Om det beror på att priset generellt är för högt eller att priset kontra vad man får i meningen personlig service och liknande mervärde är för högt ska jag låta vara osagt. Att skapa en tråd för att smutskasta en hel konkurrentkår, i syfte att, som det får förstås, lyfta sin egen position är väl trist. Så vitt jag vet har exempelvis uret många nöjda kunder.

Absolut, vi är bara några stycken som tycker att världen skulle bli lite tråkigare utan fysiska klockbutiker.
 

Rivalen

Rolex
Om jag skulle bedriva närbutik som gråhandlare och söka partners som kanske vill bli av med vissa klockor eller sälja mer för att fylla märkesklockornas krav för att få vara kvar som AD - då skulle jag inte vända mig till butiker i samma geografiska område som jag själv agerar och konkurrerar i. Mycket märkligt att maila svensk butik och söka samarbete för att bättre kunna konkurrera med samma butik - puuh.

Skriva till butiker ute i delar av Europa och språkområden där din näthandel inte är en konkurrent. Där kanske det kan finnas gemensamma intressen som grund för samarbete.

Jag begriper inget.

Om detta är Jarl "the real deal" Sandin, så är det kul att se er här.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Absolut, vi är bara några stycken som tycker att världen skulle bli lite tråkigare utan fysiska klockbutiker.

Det tycker i högsta grad jag också! Men det här är ju ungefär som att skriva att man har en dålig upplevelse med X fysisk återförsäljare och insinuera att samtliga fysiska återförsäljare därmed är oseriösa :)

Välkommen hit!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Gråhandlarna uppfyller ju uppenbarligen ett behov, vilket får förmodas vara att vissa människor inte vill betala vad svenska återförsäljare vill ha för klockor. Om det beror på att priset generellt är för högt eller att priset kontra vad man får i meningen personlig service och liknande mervärde är för högt ska jag låta vara osagt. Att skapa en tråd för att smutskasta en hel konkurrentkår, i syfte att, som det får förstås, lyfta sin egen position är väl trist. Så vitt jag vet har exempelvis uret många nöjda kunder.

Nu är det iof så att Rolex priser är samma över hela världen och om det blir en dipp så är det pga kraftig valutaförändring.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu är det iof så att Rolex priser är samma över hela världen och om det blir en dipp så är det pga kraftig valutaförändring.
Det gäller ju knappast alla märken. Zenith är exempelvis sjukt dyrt i Sverige.

Alla vill ju ha fysiska butiker, men vi lever i en global värld där priser jämförs globalt. I alla fall av oss nördar.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
En fråga då det gäller parallellimporten av klockor:
Så vitt jag förstår så passerar klockan ett steg extra från tillverkaren till slutkund vid den här typen av försäljning.

Då jag höll på med parallellimport av hojar så var usp:en att vi kunde sälja hojarna billigare i och med att vi hoppade över ett steg (svensk generalagent).

Kan man som parallellimportör få så mycket rabatt på klockorna (=prut på marginalerna från de som säljer till parallellimportörerna) så man kan hålla ett lägre slutkundspris och ändå leva på verksamheten eller missar jag något?

Detta måste ju i så fall tyda på riktigt goda marginaler på uren för AD, om det är värt att skyffla ut ett antal ur till mer eller mindre nettopris för att få behålla sin AD-status?
 

jhm

Panerai
En fråga då det gäller parallellimporten av klockor:
Så vitt jag förstår så passerar klockan ett steg extra från tillverkaren till slutkund vid den här typen av försäljning.

Då jag höll på med parallellimport av hojar så var usp:en att vi kunde sälja hojarna billigare i och med att vi hoppade över ett steg (svensk generalagent).

Kan man som parallellimportör få så mycket rabatt på klockorna (=prut på marginalerna från de som säljer till parallellimportörerna) så man kan hålla ett lägre slutkundspris och ändå leva på verksamheten eller missar jag något?

Detta måste ju i så fall tyda på riktigt goda marginaler på uren för AD, om det är värt att skyffla ut ett antal ur till mer eller mindre nettopris för att få behålla sin AD-status?


Om siffrorna jag läst beträffande Rolex, så har AD ca 60% marginal. Det är ju dock mer kostsamt att driva fin affär på bra läge, än att kränga klockor över webben. Många kunder uppskattar nog även fysiska butiker, med riktig personal, om något skulle bli tokigt. :)
 
Topp