• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skumma grejer på Ebay och vad gäller egentligen?

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag bjöd tidigt och la in ett maxbud på en klocka från en välrenommerad Japansk säljare på Ebay.
Blev efter ett par dagar överbjuden.
Tänkte inte mer på det förrän jag kollade den mailen igår och såg att jag vunnit auktionen till en bra slant under mitt maxbud.
Trodde i min enfald att det inte var tillåtet att dra tillbaka bud på Ebay men så måste ha skett.
(Ska väl tillägga att jag inte är ett dugg ledsen över det här ;) )

Tidigare bjöd jag på en annan klocka utan reservationspris som säljaren helt sonika drog tillbaka.
Helt plötsligt var den bara borta. Inga förklaringar vare sig från säljare eller Ebay.
Trodde jag också var emot reglerna.
(Den gången störde det mig ofantligt då jag höll på att göra ett jätteklipp på en svårfångad sak. )

Nån annan som varit med om når liknande?
Vad gäller egentligen?
 

Camo00

Patek
Tycker också att sånt här händer hela tiden.
Tex blir jag förvånansvärt ofta erbjuden "second chance", alltså att köpa varan efter att jag kommit tvåa i budgivningen...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tycker också att sånt här händer hela tiden.
Tex blir jag förvånansvärt ofta erbjuden "second chance", alltså att köpa varan efter att jag kommit tvåa i budgivningen...
Jag tror det är tillåtet om du har högre betyg som köpare än personen som vinner (säljaren säljer hellre till dig eftersom ditt betyg innebär mindrestrul)
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Också sett detta då jag ofta kollar och ibland budar på grejjer på Ebay.
Kan vara så att de gör som många som säljer hus, avböjer och kör en visning till eller avstår sälja trots Accept-pris...

Jag brukar som ett tips generellt vara försiktig med säljare som har mindre än 10 kommentarer/sälj och som inte svarar korrekt på frågor och som i övrigt inte har ett sortiment som stämmer med varan de säljer. Typ en Rolex och resten plastleksaker för runt 100kr styck...
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Också sett detta då jag ofta kollar och ibland budar på grejjer på Ebay.
Kan vara så att de gör som många som säljer hus, avböjer och kör en visning till eller avstår sälja trots Accept-pris...

Jag brukar som ett tips generellt vara försiktig med säljare som har mindre än 10 kommentarer/sälj och som inte svarar korrekt på frågor och som i övrigt inte har ett sortiment som stämmer med varan de säljer. Typ en Rolex och resten plastleksaker för runt 100kr styck...
Fast i det här fallet förlorade ju säljaren ca 15% på det. Därför så jäkla udda.
Kan ju iofs vara så som @Spindel säger att vinnaren hade så kassa stats att buden kunde ogiltigförklaras för att slippa strul.
Alternativet är väl att säljaren var hygglig och lät budet gå tillbaka.

Bra för mig!
 
  • Like
Reactions: JLC
Topp