• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skx 007 börjat stanna på natten sittande på armen

Higgis

Omega
Har en Skx 007 sen några år tillbaka. Den har luggigt still ett halvår men börja använda den nu igen upptäckte att den gick för fort så jag började att försöka justera den själv enligt en massa olika guider. Har hållit på fram och tillbaka för fort för sakta osv men nu verka jag vara närma målet.

Då dyker det upp ett annat problem, i går natt när jag sov verka det som klockan hade stannat trodde först det var att jag råkat ställa ner den för mycket så den gick för sakta ställde in tiden på morgonen 05:30 och hade den på armen hela dagen kollade tiden med jämna mellanrum och den verkade gå bra la mig vid 22 tiden inatt då gick klockan men vid 1 tiden verka den ha stannat igen.

Jag har klockan på mig 24h om dagen har nu haft det i 1 månads tid och aldrig stannat innan .

Vad kan jag ha gjort för fel/kommit åt?
Vad kan man göra åt det eller vad ska man testa?
 

Starship

Cartier
Dålig power reserve tror jag är ett tydligt tecken på att den behöver service. Hur gammal är den?
 

Higgis

Omega
ca 3år funkade perfekt till i för går. har nu haft den på armen i ca 3h la den på skrivbordet för att se hur länge den går.

Är det värt att serva den?
Finns det någon nyare version av urverk man kan leta efter och stoppa i (som passar utan en massa justeringar) ?
 

Rolfen

Rolex
Service är den inte värd, billigare att byta verk.
Vet inte om du har C versionen i din klocka men den passar rakt i. Brukar gå att hitta nya Seiko 7s26c verk för 500-600kr på eBay men jag som gillar att pilla med klockor brukar istället köpa en hel klocka för att få lite andra delar, en ny Seiko 5 med just 7s26c verk brukar man kunna få för 600-700kr så det är ingen större skillnad. Sen tillkommer ju naturligtvis kostnaden för bytet om du inte kan själv. Kan du inte själv och har du ingen som kan fixa det åt dig så lönar det sig inte heller för en riktig urmakare skall säkert ha en rejäl slant för bytet. Detta är största (och enda) nackdelen med Seiko - dom är för billiga för att kosta på en service.
 

Higgis

Omega
Har nu använt klockan som vanligt och den har inte stannat en gång sen torsdag natt (Hoppas det var något tillfälligt
 
Topp