• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SKX-bezel till 7002 (eller 7002-tavla till SKX)

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Köpte för några år sedan ett pepsi-vridringsinlägg (50/50) till min SKX009. Kom fram till att det blåa var för ljust för att passa till den mörkmörkblåa tavlan.
eOvBB71.jpg


Hittade en charmig 7002 på eBay som hade en tavla (ljusblå) som jag tyckte skulle passa bra med mitt ljusare vridringsinlägg.:)
s-l1600g.jpg
s-l1600.jpg

Är inte så förtjust i originalvridringen på SKX009/7002 (för mycket "bling"), men hade en extra Dave Murphy Coin Edge-bezel liggande och räknade med att den skulle passa 7002:an också. Där var jag ute och cyklade, var inte ens i närheten att passa (för liten). :(
Lite synd då jag tror att det hade blivit en skitsnygg kombo med coin edge bezel, den tavlan och ett klorinblekt 50/50-pepsiinlägg.
Några tips hur jag förverkligar denna kombo? Kan tänka mig några olika alternativ.
1) Slipa ned Dave Murpy-bezeln tills den går att trycka fast
2) Köpa en SKX007/009 och byta till tavla och datumhjul från 7002. Passar det?
Någon som har koll på om något av ovanstående är görbart? Finns andra alternativ?
 

JE89

Cartier
alternativ 2 fungerar, iallafall tavlan.
i princip alla seiko dykare har en 28,5mm tavla det är bara tavelfötterna som har olika placering.
dessa kan man ibland behöva klippa bort och fästa tavlan med dial dots.
Vilket jag tror du kommer till att behöva göra om du vill ha en 7002 tavla på ett 7S26 verk
 

JE89

Cartier
däremot så kommer inte den blåa chapter ringen från 7002an att passa i en skx boett
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
alternativ 2 fungerar, iallafall tavlan.
i princip alla seiko dykare har en 28,5mm tavla det är bara tavelfötterna som har olika placering.
dessa kan man ibland behöva klippa bort och fästa tavlan med dial dots.
Vilket jag tror du kommer till att behöva göra om du vill ha en 7002 tavla på ett 7S26 verk
däremot så kommer inte den blåa chapter ringen från 7002an att passa i en skx boett
Tack för svaret. Synd bara att inte chapter-ringen kommer att passa.
 

JE89

Cartier
Tack för svaret. Synd bara att inte chapter-ringen kommer att passa.

du får ta isär klockan och testa, men har förmig att chapter ringen till 7002an är förstor.
vilket iofs är bra, alltid lättare att ta bort material än att sätta dit mer;).
kolla Ebay om det finns någon blå ring i samma nyans somm passar skx. annars köper du en extra 7002 och provar slipa den
 

JE89

Cartier
Perfekt! Ska kolla in den.
Just nu tror jag det enklaste skulle vara att få Murphy-bezeln att passa (och sitta fast på) klockan. Vad är bästa sättet att göra en större öppning på den? Någon?

tror det blir svårt, skulle behövas väldig precision för att få den att "klicka" fast men samtidigt gå att vrida. om 7002an bygger på samma princip som 6309an så får man trögheten på vridningen med en o-ring inne i bezeln och klicken från en liten kula som träffar mönstringen under bezeln.

PMa mig din adress så skickar jag några dial dots ifall du vill prova, är väldigt enkelt. har monterat många 7s26 tavlor på 6309 verk
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
tror det blir svårt, skulle behövas väldig precision för att få den att "klicka" fast men samtidigt gå att vrida. om 7002an bygger på samma princip som 6309an så får man trögheten på vridningen med en o-ring inne i bezeln och klicken från en liten kula som träffar mönstringen under bezeln.
PMa mig din adress så skickar jag några dial dots ifall du vill prova, är väldigt enkelt. har monterat många 7s26 tavlor på 6309 verk
Tack för erbjudandet om dial dots. :) Återkommer om jag vill testa.
Vad gäller vridringen nöjer jag mig med att den fastnar. Det är inte nödvändigt att den går att vrida, vilket kanske underlättar?
(7002 har också o-ring plus kula, så verkar vara samma funktion som 6309)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Väntar nu på en vridring från Crystaltimes. Tack för tipset d@ke (så slapp en Dave Murphy-bezel sätta livet till)!:)
Nåväl, medan jag inväntar ny vridring har jag våldfört mig på vridringsinlägget. Började med klorin, men hade väldigt lite kvar, så gick över till att växla mellan tvättmedel och kalklösning i varmt vatten. Tycker blekningen blev riktigt lyckad.:cool:
a0402.jpg
b0402.jpg
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Väntar nu på en vridring från Crystaltimes. Tack för tipset d@ke (så slapp en Dave Murphy-bezel sätta livet till)!:)
Nåväl, medan jag inväntar ny vridring har jag våldfört mig på vridringsinlägget. Började med klorin, men hade väldigt lite kvar, så gick över till att växla mellan tvättmedel och kalklösning i varmt vatten. Tycker blekningen blev riktigt lyckad.:cool:
a0402.jpg
b0402.jpg
Blev riktigt lyckat och ser somrigt ut. Ser fram emot att se hela resultatet!
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Idag kom äntligen vridringen från Crystaltimes. Lite bilder hur det kan se ut. Har också beställt ett rött NATO samt ett ljusblått NATO (som jag tror kommer att bli en riktigt lyckad kombo, se sista bilden).:)
0411-a.jpg
0411-c.jpg
0411-b.jpg
The_Baltic_XII_NATO_Strap_with_Brushed_Hardware_1024x1024.jpg
Nice! Vi har likadana AM-tavlor på våra 7002. Bra med natofärsginspirationen!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Tack. Och återigen tack för att du pekade i rätt riktning gällande vridringen. Blev riktigt bra tycker jag. Nu väntar jag bara på att det ska bli sommar så att det blir rätt miljö för denna klocka.:)
snyggt! tycker den satt bra på jubilee;)
Är inte egentligen så mycket för jubilee, men håller med om att den blev (oväntat) snygg på länken.:woot: Dock är jag i grund och botten en sucker för NATO, så sannolikheten att länken åker på igen är ganska låg.
Nice! Vi har likadana AM-tavlor på våra 7002. Bra med natofärsginspirationen!
Gillar starkt färgen på våra tavlor (well, det var ju helt enkelt tack vare tavlan som jag slog till på denna klocka). Jag rekommendera att köpa detta band. Riktigt fint, lite tjockare och längre än normalt, och tycker att det funkar riktigt bra till tavlan.:cool:

0415.jpg
0416.jpg
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Tack. Och återigen tack för att du pekade i rätt riktning gällande vridringen. Blev riktigt bra tycker jag. Nu väntar jag bara på att det ska bli sommar så att det blir rätt miljö för denna klocka.:)

Är inte egentligen så mycket för jubilee, men håller med om att den blev (oväntat) snygg på länken.:woot: Dock är jag i grund och botten en sucker för NATO, så sannolikheten att länken åker på igen är ganska låg.

Gillar starkt färgen på våra tavlor (well, det var ju helt enkelt tack vare tavlan som jag slog till på denna klocka). Jag rekommendera att köpa detta band. Riktigt fint, lite tjockare och längre än normalt, och tycker att det funkar riktigt bra till tavlan.:cool:

0415.jpg
0416.jpg
Matchar tavlan och den blekta bezeln perfekt!
 

mts1

Omega
Får man fråga, köpte du klockan med den tavlan eller köpte du en 7002 med svart tavla och bytte sedan till den blåa aftermarket tavlan?:)
 

mts1

Omega
Ok tack för svaret! Har en 7002 på väg och en sådan tavla liggandes, får se om vågar sig på :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Mycket fin! Passar själva insertet till bezeln från en skx till 7002 bezel? :)
Skulle svara ett tvärsäkert ja, iom att det är ett SKX-inlägg jag har, men sen kom jag på att jag inte har originalbezeln. Men rimligtvis borde coin edge-bezeln jag har nu ta samma inlägg som originalet (och därmed som SKX).
 
Topp