• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SKX007 BabyPloppMod på 15 min!

Camo00

Patek
Efter att ha kört fast i letandet efter en sommarbeater bestämde jag mig för att göra min egen.

Den ultimata strand- och badklockan är ju PloProf såklart, och jag har länge varit grymt sugen på en BabyPlopp, men de är rätt svåra att hitta och ligger utanför min budget.

Alltså beställde jag en SKX007 från http://watchhubs.com/en/ samt tavla, visare och chapter ring från Dagaz; http://www.10watches.com

DSC_0752.JPG
DSC_0753.JPG



Av med länken. Seikos feta bandstift är rätt kluriga, mitt tips är att lirka med en riktigt vass mejsel eller kniv tills man når båda lagren samtidigt...

DSC_0755.JPG



Skruva av boettlockett.

DSC_0756.JPG



Skruva ur kronan men låt den vara i första läget.
Lätt tryck med en nål på rätt "knapp/spak" och kronan lossnar supersmidigt.

DSC_0757.JPG



Klipp ev till ett tavelskydd och dra av visarna försiktigt.

DSC_0759.JPG



Tavlan gick att lyfta av, vet dock inte om alla sitter så löst?! Detta gjorde iaf att bytet tog 20 sekunder...

DSC_0763.JPG



På med de nya visarna. Lätt tryck med pincett funkar för mig.

DSC_0765.JPG



Sen gick det såklart snett!!
Eftersom jag är en sån som provar först och googlar när det inte funkar, så upptäckte jag först nu att chapter ringen sitter fast mellan boett och glas. Alltså får originalringen sitta kvar, och den polerade får vänta.
Detta sabbar Plopp-känslan lite tyvärr, men nu har jag ju en anledning att beställa ett safirglas... :)

DSC_0767.JPG



Så, i med verk/tavla i boetten, i med kronan och på med locket.
På med ett mesh (Seikos bandstift passar inte, så se till att ha smalare hemma).
Klart!!

DSC_0770.JPG



Trycktesta! :D

DSC_0776.JPG



Och femton minuter senare är jag redo för sommarens sandiga eskapader...
Tack för visat intresse.... :)

DSC_0778.JPG
 

Sond

Patek
Grymt jobbat! Klart imponerad av er som hugger in i era klockor och fixar till den lite.

Men som resultatet blev så har du för många smala streck. I väntan på annan ring skulle jag köra på nato då länken bidrar till att skapa ett synintryck av fler korta streck.
 

Camo00

Patek
På´t igen. Fick precis se att jag råkat peta till minutvisaren när jag satte på den, så att den inte är på 12 vid hel timme... :banghead:
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Bra jobbat! Alltid kul att se folk pilla med klockorna mer än vad man själv kan!

Hoppas ni får en trevlig sommar tillsammans :)
 
Topp