• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SKX007 eller SKX173?

Vilken är snyggast?

  • SKX007

    Röster: 25 49.0%
  • SKX173

    Röster: 26 51.0%

  • Totala väljare
    51

AndersE

Cartier
2-Faktor
Jag äger sedan länge en SKX007 och trivs, i likhet med de flesta andra tror jag, väldigt bra med den. Har nu dock fått upp ögonen för syskonet SKX173. Såvitt jag förstår samma klocka, förutom tavla och sekundvisare. Funderar nu på vilken som är snyggast. Kan tycka att designen på 007:ans tavla är väldigt harmonisk och balanserad, men 173:an har en sekundvisare som tilltalar mig mer. De fyrkantiga indexen känns också lite småcoola.

Vad tycker ni? Kanske finns någon som äger, eller har ägt, båda? Utgår ifrån att det finns några stycken ;)

Bild (lånad) så klart. SKX173 till vänster, SKX007 till höger.
c9aAY0m.jpg
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Enligt Spencer Klein skall 173orna ha riktigt bra urverk som även efter många många års slit håller god tidshållning och god amplitud (förutsatt att man köper en i original utan några filipindelar).

Edit: Sorry glöm det. Jag menade 7002. 173 är ju 7s26.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Ska man ha de runda indexen kan man köra SKX009 som jag tycker ser snyggare ut med färgklicken och mörkblå urtavlan.

SKX173 är så mycket snyggare och mer unik än SKX007. Tavlan ser liksom djupare ut och jag inbillar mig att indexen är snyggare detaljerade än 007.
Har haft 3 st och skulle kunna tänka mig en 4'e nu.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Hatade 173 först, numera vill jag ha en att modda lite. Visarna passar sämre på den än på 007 tycker jag. Båda fina på sitt sätt :)

Edit: så 007 tog jag
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Helt klart ett intressant alternativ. Kanske inte överförtjust i den rödvita ringen, men tavlan var snygg!

Finns utan tvekan mycket fint i SKX-floran. Omröstningen kanske helt enkelt borde ha handlat om vilken SKX som är snyggast ;)


Eller så skojar du till det lite till och letar upp en SEIKO Bullet. :)




Med lite moddning blir de ännu snyggare.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Tycker också tavlan på 173:an är snyggare än 007:an. Dock är 007:ans sekundvisare snyggare än 173:ans dito imo. Kanske skulle försöka lära sig att modda lite... :p
 

Nashman

Omega
Har både en 007 och en 173.
007an är "bara" klassiskt snygg och passar till det mesta, lite average sådär. Som när man vaknar sent och bara drar på sig klockan och vips är man klädd.
173an är ändå snäppet grymmare med sina fyrkantiga index och det är trots allt en amerikan som därmed passar bättre i en V8. :)
 
Topp