• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SKX007 sunkmod

wundlander

I know I look great in my Mustache
Greps av lite mod-mod för ett tag sen. Tänkte att jag tar och delar med mig av hur det kan bli när man går fram oblygt över en SKX007. Har exakt noll bilder på arbetsprocessen men tänkte berätta måleriskt.
Jag hade sedan en tidigare, förskräcklig mod, en röd chapter-ring i klockan. Pressa glas orkade jag inte med så den fick sitta kvar.

Slängde in originaltavla och visare i ugnen. Max-temp, grill. Ca 40 min för tavlan och kanske 60 för visarna. Har aldrig bakat lume förut men jag kan säga att det är ingen konst. Tavlan blev kanonfint patinerad i lumen och för övrigt oförändrat. Visarna var lite segare och matchar bara nästan tavlan. På bilderna nedan gasar dock lumen på och får dem att dra åt grönt.
I min slapphänta iver så höll jag på och pincettade med visarna i kokande tillstånd och mosade till lumen på minutvisaren. Se det som patina. :)

Sekundvisaren fick jag inte på och orkade inte trilskas mer så den fick stanna utan för när jag ploppade tillbaks allt igen.

Insertet fick sig ett dopp i klorin.

Bezeln är ärligt talat rätt trist på 007/009 och i en satsning att efterlikna en coin bezel så gick jag över den med dremeln och rakade till profilen. Hafsjobb men det blev bättre i min mening.

Caset tänkte jag kunde göra sig helborstat och drog över det med 400-papper.

Håll till godo. En lite nedfilad sunkversion av SKX007.
2014-11-05 13.57.27.jpg
2014-11-05 13.57.49.jpg
2014-11-05 13.58.00.jpg
2014-11-05 13.58.06.jpg
 

HolyCrap

Omega
Greps av lite mod-mod för ett tag sen. Tänkte att jag tar och delar med mig av hur det kan bli när man går fram oblygt över en SKX007. Har exakt noll bilder på arbetsprocessen men tänkte berätta måleriskt.
Jag hade sedan en tidigare, förskräcklig mod, en röd chapter-ring i klockan. Pressa glas orkade jag inte med så den fick sitta kvar.

Slängde in originaltavla och visare i ugnen. Max-temp, grill. Ca 40 min för tavlan och kanske 60 för visarna. Har aldrig bakat lume förut men jag kan säga att det är ingen konst. Tavlan blev kanonfint patinerad i lumen och för övrigt oförändrat. Visarna var lite segare och matchar bara nästan tavlan. På bilderna nedan gasar dock lumen på och får dem att dra åt grönt.
I min slapphänta iver så höll jag på och pincettade med visarna i kokande tillstånd och mosade till lumen på minutvisaren. Se det som patina. :)

Sekundvisaren fick jag inte på och orkade inte trilskas mer så den fick stanna utan för när jag ploppade tillbaks allt igen.

Insertet fick sig ett dopp i klorin.

Bezeln är ärligt talat rätt trist på 007/009 och i en satsning att efterlikna en coin bezel så gick jag över den med dremeln och rakade till profilen. Hafsjobb men det blev bättre i min mening.

Caset tänkte jag kunde göra sig helborstat och drog över det med 400-papper.

Håll till godo. En lite nedfilad sunkversion av SKX007.
2014-11-05 13.57.27.jpg
2014-11-05 13.57.49.jpg
2014-11-05 13.58.00.jpg
2014-11-05 13.58.06.jpg

Blev ju inte allt för dumt det där. Tänker då främst på den borstade boetten och det patinera inlägget. Är ingen superfan av brun lume dock, men det passar onekligen ihop med inlägget.

Men har du glömt att borsta mellan bandhornen eller ser jag fel? Och hu vilken hemsk röd ring!
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Blev ju inte allt för dumt det där. Tänker då främst på den borstade boetten och det patinera inlägget. Är ingen superfan av brun lume dock, men det passar onekligen ihop med inlägget.

Men har du glömt att borsta mellan bandhornen eller ser jag fel? Och hu vilken hemsk röd ring!
Det är nog blankt mellan hornen. :rolleyes:
Får plocka fram glaspressen nästa gång jag får energi. :)
 

bearyouden

Omega
2-Faktor
Snygg modd, jag gillar klockor som ser använda ut :)

Ett alternativ till sandpapper eller "Scotch Brite" kan vara glasblästring. Blir inte lika mörkt och aggresivt som med sand. Bild på en Amphibia som jag gått på med glasblästern.

.
glasbläst.jpg
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Hur borstade du boetten? Är inne på att kanske göra det med min. Teknik? Sandpapper?
Helt missat din fråga. Jag använde ett mjukt vadderat 400-papper. Kan kolla exakt vad det heter i morgon.
Jag körde bara på men såg till att fullfölja varje drag och alltid i samma riktning. Blev ok rätt lätt. :)
 
Topp