• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SKX009..kan inte ändra dag..

Hej som rubriken lyder, kan inte ändra dagen på min seiko skx009, eller snarare så funkar den ibland o ibland inte.. Någon som vet anledningen eller har något billigt ställe att rekommendera som skulle kunna fixa det?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köpt på Creation Watches kanske?
Tvivlar på att det är billigare att fixa med delar än med ett nytt urverk men gå till Klockmaster så hjälper de dig.
 

Ruben

Rolex
jag kan inte heller byta dag på min, inte via kronan utan får dra fram tiden. Datum funkar bra via krona.
Kan inte vrida upp klockan via kronan heller, men det kanske man inte ska kunna?
Min är också köpt på CW, varför är så många av deras klockor trasiga? Dem är ju trots allt nya...
 

Chuck

Patek
2-Faktor
jag kan inte heller byta dag på min, inte via kronan utan får dra fram tiden. Datum funkar bra via krona.
Kan inte vrida upp klockan via kronan heller, men det kanske man inte ska kunna?
Min är också köpt på CW, varför är så många av deras klockor trasiga? Dem är ju trots allt nya...
Köpt på Creation Watches kanske?
Tvivlar på att det är billigare att fixa med delar än med ett nytt urverk men gå till Klockmaster så hjälper de dig.

Måste vara otur eller karma :p
 

Starship

Cartier
Är ju några stuckna här på KS som fått trasiga SKXs där ifrån.
Testade nu, jag har inget 'hack' när jag drar ut kronan för att ändra enbart dag.
Har datum och tid bara dvs 3 hack, noll läge, datum, tid
Vänta nu! Det är väl samma urverk som i min snk809, dvs 7s26. Det har ett "hack" för datum OCH dag. Prova att skruva kronan åt andra hållet när du ställt datum!
 
jag kan inte heller byta dag på min, inte via kronan utan får dra fram tiden. Datum funkar bra via krona.
Kan inte vrida upp klockan via kronan heller, men det kanske man inte ska kunna?
Min är också köpt på CW, varför är så många av deras klockor trasiga? Dem är ju trots allt nya...
Vi sitter i samma sits, exakt så är min klocka också..
Vänta nu! Det är väl samma urverk som i min snk809, dvs 7s26. Det har ett "hack" för datum OCH dag. Prova att skruva kronan åt andra hållet när du ställt datum!

Som sagt, datum och veckodag är på samma hack. Bara att vrida åt andra hållet!
det funkar tyvärr inte..
 

Nic

Rolex
2-Faktor
jag kan inte heller byta dag på min, inte via kronan utan får dra fram tiden. Datum funkar bra via krona.
Kan inte vrida upp klockan via kronan heller, men det kanske man inte ska kunna?
Min är också köpt på CW, varför är så många av deras klockor trasiga? Dem är ju trots allt nya...
Nej, du ska inte kunna vrida upp verket med kronan på en SKX.
Mitt datumhjul är också lite känsligt så det kan vara svårt att få det i rätt läge (nej min är INTE köpt på CW).
 

TheBear

Omega
2-Faktor
Det luktar skit bakom spakarna i vissa fall här.
Min SKX007 med samma urverk fungerar klanderfritt på detta vis;
  • Skruvar ut kronan tills den lossnar från gängorna
  • Drar man ut den ett steg om man tittar rakt mot kronan så skruvar man medurs för att ändra datum, och moturs för att ändra dag
  • Drar man ut den ytterligare ett steg så ändrar man tiden
 

Ruben

Rolex
Några? Årets underdrift?

Måste ju bero på något, att CW köper in dåliga batcher under bordet eller något liknande :confused:
Nej, du ska inte kunna vrida upp verket med kronan på en SKX.
Mitt datumhjul är också lite känsligt så det kan vara svårt att få det i rätt läge (nej min är INTE köpt på CW).

Funkade och ändra dag när jag vred åt andra hållet, haha pinsamt.
Så min verkar vara hel och fungerande i alla fall :)
 
Topp