• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skyddsfilm på klockor

Amme

Cartier
Är det någon som provat Poly-Urethane på sin klocka?
Vet att det fungerar bra på bilen och lackskydd. Men lite skeptiskt till klockor. Har länge använt genomskinlig tejp (vilket iofs inte är samma kvalité) men eftersom kanten inte göms in som på bilar så samlas skit vilket leder till att tejpen släpper.
Nu finns det uppsjö av säljare med olika prisnivåer men i grund och botten används samma material och tillverkning.
Dom som är ledande verkar vara https://www.styxwatch.com/ och https://invisishieldlab.com/

Nyfiken om nån här provat och har någon input :)

PS. känner mig dum som hade en affärsidé utan att veta det :(
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Är det någon som provat Poly-Urethane på sin klocka?
Vet att det fungerar bra på bilen och lackskydd. Men lite skeptiskt till klockor. Har länge använt genomskinlig tejp (vilket iofs inte är samma kvalité) men eftersom kanten inte göms in som på bilar så samlas skit vilket leder till att tejpen släpper.
Nu finns det uppsjö av säljare med olika prisnivåer men i grund och botten används samma material och tillverkning.
Dom som är ledande verkar vara https://www.styxwatch.com/ och https://invisishieldlab.com/

Nyfiken om nån här provat och har någon input :)

PS. känner mig dum som hade en affärsidé utan att veta det :(
När du ändå är igång

F056A6ED-0FD3-410A-A066-72A45FE82278.jpeg
C5E338C2-9E63-4734-AC0E-A8073561BF4C.jpeg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag har inte provat själv men stötte på en person nyligen som använde någon slags keramisk beläggning och hävdade att det höll klockorna repfria många år senare. Han fick givetvis mothugg av folk som menade att det var skitsnack men han var i alla fall helt övertygad om att det fungerade. 🤷‍♂️
 

Zingo

Rolex
Försök inte vara cool med härskarteknik, för det är bara löjligt. Det enda det förklarar är att mina föräldrar är blattar. Jag undrade inte vad nån tyckte om skyddsplast på klockor. Jag undrade hur väl det fungerade. Typiskt KS att tro alla andra är noob och högakta sig själv :)
Nyfiken, är tanken att använda klockan inplastad!? o_O
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Försök inte vara cool med härskarteknik, för det är bara löjligt. Det enda det förklarar är att mina föräldrar är blattar. Jag undrade inte vad nån tyckte om skyddsplast på klockor. Jag undrade hur väl det fungerade. Typiskt KS att tro alla andra är noob och högakta sig själv :)


Du frågar om plast. Får svar om plast, men tycker att det är jobbigt när andra tycker att det är löjligt på ett diskussionsforum? Finns ju Google annars.

Annars försökte jag mest antyda på att det kan vara så pass enkelt att om man har växt upp i en miljö där man plastar in saker så tar man med sig det när man är vuxen?

Typiskt random KS Lifestyle användare att få för sig en massa saker 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️
 

Amme

Cartier
Nyfiken, är tanken att använda klockan inplastad!? o_O
Frågar man får man svar :)
nej jag har tidigare satt tejp på caseback och tycker inte det blir så bra som gröna klistermärket som Rolex brukade sätta. Och nu tar Ju AD bort allt
Förut fanns det specifika klistermärken för caseback framtaget av klocknördar. Dom funkade hyfsat men jag snålade som sagt med tejp.
nu när intresset för klockor blivit som det blivit har det kommit massa tillbehör. Undrar kort och gott hur väl dessa fungerar. Tyvärr inget Google kan svara på trots att vissa besserwisser vill påstå. Jag är skeptisk och undrar om ny teknik som 3D scanner och laser skärare förbättrat lösningen
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Frågar man får man svar :)
nej jag har tidigare satt tejp på caseback och tycker inte det blir så bra som gröna klistermärket som Rolex brukade sätta. Och nu tar Ju AD bort allt
Förut fanns det specifika klistermärken för caseback framtaget av klocknördar. Dom funkade hyfsat men jag snålade som sagt med tejp.
nu när intresset för klockor blivit som det blivit har det kommit massa tillbehör. Undrar kort och gott hur väl dessa fungerar. Tyvärr inget Google kan svara på trots att vissa besserwisser vill påstå. Jag är skeptisk och undrar om ny teknik som 3D scanner och laser skärare förbättrat lösningen

Citera mig, om du vill prata om mig.

Förbättrat och förbättrat. Det handlar fortfarande om plast och nojjighet 😂

96FA784E-05B2-460C-8227-490AD9CADEDA.jpeg
 

turkojs

Cartier
2-Faktor
Visste inte att det fanns men för mig är det min personliga del av helvetet att jobba sig fram till en premiumprodukt där tillverkaren lagt energi på att den ska se så bra ut som möjligt, material och utformning ska kännas perfekt och sen täcka skiten i plast.

Får samma rysningar av mobilskal och skärmplast, vaxduk över träbordet och liknande. Då kan jag lika gärna vara utan.



Untitled.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Om det är skydd mot repor på nån polerad del kan jag förstå det men vad exakt gör klistermärken på baklocket för nytta?
Vissa använder det för att glaset (förutsatt att det finns på baksidan så klart) inte ska klibba fast i huden när det är lite varmare så det kan ibland finnas en poäng med att ha det. Det kanske även ger liknande effekt på stål?
 

Amme

Cartier
Om det inte framgår i mitt första inlägg passar jag på förtydliga:
jag undrar inte om det är ok och Allmänt accepterat att ha plastskydd på sin klocka, oavsett värde.
jag undrar om någon Provat skydd och tycker att det fungerar tillfredsställande. om det håller eller ramlar av efter ett svettigt gympass :)
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Om det inte framgår i mitt första inlägg passar jag på förtydliga:
jag undrar inte om det är ok och Allmänt accepterat att ha plastskydd på sin klocka, oavsett värde.
jag undrar om någon Provat skydd och tycker att det fungerar tillfredsställande. om det håller eller ramlar av efter ett svettigt gympass :)
Uppenbarligen frågar du på fel ställe. Testa instagram under passande hashtag.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jaha jag trodde detta var ett forum kring klockor och inte ett forum kring värderingar. My bad
uppskattar dock tillrättavisningen och hänvisning 👍
Fast du är ju mer fokuserad på repor än på att bära klockan så... 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Tycker man borde köpa en billigare klocka om man inte kan ta lite smårepor, förvara den i bankfack eller komplettera med en billigare beater. Annars är det väl bara att polera oftare, alternativt köpa ny klocka och sälja den gamla efter något år om det är så viktigt att inte ha repor? Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Är övertygad om att den repkänsliga målgruppen inte hittat hit än. Därav kommentaren.

Med tanke på att var tredje klocka på köp&sälj är ”mint”, ”aldrig använd”, ”uthämtad för ett år sedan men plasten kvar”, ”försiktigt använd i rotation med andra klockor och delvis plastad”, så finns det nog en och annan här. ;)

OT: skulle konsultgissa att allt som tejpas på samlar skräp förr eller senare eftersom kanten inte kan vikas in och döljas, precis som du säger. @Amme
 
Topp