• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Slå ihop två tillverkare till en!

Alarik

Audemars
2-Faktor
Om ni fick ta ägarskap av två valfria tillverkare med syfte att slå ihop dem till ett märke för att få maximal synergieffekt vilka hade ni då valt och varför?


 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Efter att kollat på diskussionen om AP's nysläpp så skulle jag säga AP + något annat, varför inte Montblanc.
AP har Royal Oak som är en enhet i sig själv. Utöver det så har man namn och historia. Nyutvecklingen funkar rätt risigt. Hur mycket entusiasm finns det för det AP sortiment som inte är RO/ROO utöver en allmän respekt för deras hantverkshistoria? Montblanc har vad som ser ut som en rätt kreativ utvecklingsavdelning och en ambition att ligga i övre medel-segmentet men varumärket ger dem väldigt lite trovärdighet.
Skapa nytt AP med Royal Oak som ett ben, låt kanske en del av deras gamla stora komplikationer/traditionell haute horologie ligga kvar och skjut in Montblanc som leverantör av bredden. Mycket av det de redan har som skulle nå större marknad som AP än som "pennmärkesklockor" och större framtid i deras nyutveckling.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Efter att kollat på diskussionen om AP's nysläpp så skulle jag säga AP + något annat, varför inte Montblanc.
AP har Royal Oak som är en enhet i sig själv. Utöver det så har man namn och historia. Nyutvecklingen funkar rätt risigt. Hur mycket entusiasm finns det för det AP sortiment som inte är RO/ROO utöver en allmän respekt för deras hantverkshistoria? Montblanc har vad som ser ut som en rätt kreativ utvecklingsavdelning och en ambition att ligga i övre medel-segmentet men varumärket ger dem väldigt lite trovärdighet.
Skapa nytt AP med Royal Oak som ett ben, låt kanske en del av deras gamla stora komplikationer/traditionell haute horologie ligga kvar och skjut in Montblanc som leverantör av bredden. Mycket av det de redan har som skulle nå större marknad som AP än som "pennmärkesklockor" och större framtid i deras nyutveckling.

Den kombon hade jag inte kunnat gissa mig till på tusen försök men du har en poäng.

Personligen hade jag nog titta på att få ihop Ulysse nardin och Breguet. Båda andas historia men där en har makalösa urverk och håller sig mer på land, den andra har fokus på hav och nyttjar lite väl ofta ETA-baser.
Men gemensamt är att båda kanske inte når ut till den breda marknaden. Breguet har traditionerna iom sina klasiska linjer och UN vågar ta ut svängarna (inte sällan för mycket) med sina oortodoxa och sportiga varianter.
Det tror jag hade varit en svinskön kombo.

Sedan kan jag inte säga annat att det kittlar när man tänker på vad Franck Muller och Roger Dubuis hade gjort ihop.
 

oystercase

Cartier
Rolex o Panerai.
De har en historisk anknytning (rolex levererade boetter o verk till Panerai) som de kan spela på och de spelar i helt olika segment så de konkurrerar inte. Hur coolt hade det inte varit med rolex stämplade verk o bakboetter på panerai.

Annars hade det varit fräckt att slå ihop AP och VC. Det hade kompletterat varandra modellmässigt. Dock hade tavlorna blivit fulla med text "Audemars Piguet Vacheron Constantin"
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Invicta och Steinhart. Två Mest prisvärda och innovativa märkena på Marknaden. .
DampWearyDogwoodtwigborer-size_restricted.gif
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Rolex o Panerai.
De har en historisk anknytning (rolex levererade boetter o verk till Panerai) som de kan spela på och de spelar i helt olika segment så de konkurrerar inte. Hur coolt hade det inte varit med rolex stämplade verk o bakboetter på panerai.

Annars hade det varit fräckt att slå ihop AP och VC. Det hade kompletterat varandra modellmässigt. Dock hade tavlorna blivit fulla med text "Audemars Piguet Vacheron Constantin"


Om Panerai & Rolex hade slagits samman är jag rädd för hur en 47 mm panna på super jubilee kommer se ut :bag::D

Annars om man hade fått ett Rolex signerat verk hade det varit ett steg närmare ”så nära vintage men ändå inte” man kan komma.
 

zzaphod

Cartier
Rolex o Panerai.
De har en historisk anknytning (rolex levererade boetter o verk till Panerai) som de kan spela på och de spelar i helt olika segment så de konkurrerar inte. Hur coolt hade det inte varit med rolex stämplade verk o bakboetter på panerai.

Annars hade det varit fräckt att slå ihop AP och VC. Det hade kompletterat varandra modellmässigt. Dock hade tavlorna blivit fulla med text "Audemars Piguet Vacheron Constantin"
Det vore väl synd om priset på Panerai skulle dubblas ;)
 

karloscar

Cartier
2-Faktor
Omega och Rolex.
Många nya släpp och specialversioner. Full tillgång på hela sortimentet.

Dödar ju hypen, men rolig tanke.:cool:
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Skulle helst slå ihop Panerai, Lange & Söhne och Grand Seiko till en ondskefull axelmakt-trio med storhetsvansinne och drömmar om att ta över världen. Det hade varit kul.
Alltså detta hade ju varit grymt ballt att se,,, alternativt om man nu bara skall svara för två så säger jag stryk Panerai.
Lange & söhne har ju fantastiska klockor och urverk, lika så GS. Men med Seikos benägenhet att faktiskt kunna producera med en bra prislapps å vore det ju intressant kombo. =)
 

frest73

Cartier
2-Faktor
Ball och Sinn. Sinn har ofta lite skral lume, Balls tritiumtuber kan man läsa tidningen vid. Och coolt namn! Ball-Sinn eller Sinn-Ball!?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Det har ju hänt vid ett strikt fåtal tillfällen att man gjort hyfsat öppna samarbeten - jag tänker på hur stora delar av Richemontsfären på ett i sammanhanget ohyschigt sätt gick in som leverantör till Ralph Lauren (naturligtvis för att fylla en nylanserad klocklinje i premiumklassen med både bildlig och bokstavlig kvalité) eller hur Audemars Piguet fick samarbeta med Chanel.

Javisst, det är inte sällan som duktiga verkstillverkare som JLC eller Zenith är leverantörer till andra varumärken, men det är synnerligen sällan som det brandas gemensamt.
 

Ronnie

Rolex
Audemars Piguet inser att ingen där har varit bra på att rita urtavlor sen de anlitade Gerald Genta senast. Köper Maurice LaCroix.

screenshot_20190114-083444_instagram-jpg.1012166


Maurice-LaCroix-Masterpiece-Double-Retrograde-Moon-Retrograde-aBlogtoWatch-09.jpg
 
Topp