• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SLA017 Releaseparty och Kobra Kai info

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
2016 lanserades Kobra Kai i samband med gruppköpsreleasen av SEIKO "PADI" SRPA21.

Av 52 deltagare i gruppköpet var 16 personer på plats hos Klockmaster Globen för att hämta klockan och för att klocksnacka.

00719580.jpg

Under januari/februari 2017 uppstod på KS ett spontant gruppköp av SEIKO SLA017. En enstaka bild läckte ut på internet 29/1-2017.

img_1113-jpg.471348

Ytterligare en bild läckte ut 6/2-2017.

Två dagar efter att den andra bilden hade läckt var det full rulle hos Klockmaster Globen, då hade 25 personer kontaktat Globen för att säkerställa sin köplats på ett eventuellt gruppköp, alltså på en klocka som EVENTUELLT skulle lanseras officiellt under Baselworld 7 veckor senare.


Varför denna hysteri?
img_1940-jpg.487397

SEIKO SLA017 (som heter SBDX019 i Japan) är en nylansering av Seikos första dykarklocka 6217-8000/8001 (även känd som 62MAS) lanserad 1965. För att vara petig är SLA017 en nytolkning av -8001 vilket är modellen med stor krona, alltså tekniskt sett andra modellen av 62MAS.

01-png.501311

SLA017 är limiterad till 2000 exemplar varav 500 exemplar lanseras i Japan. Modellen är 39,9mm x 14,1mm (lug2lug 47,9mm), har safirglas och Zaratzupolering.

I boetten huserar ett 8L35-urverk (28800 vph), ett urverk som har samma grundarkitektur som Grand Seikos 9S-urverk men är specifikt framtaget för dykarklockor. Urverket har annan spiralfjäder, annan huvudfjäder och annat balanshjul så att säga att 8L är ett odekorerat 9S är inte korrekt. Urverket är däremot väldigt kompetent och det är ytterst sällan det huserar i en boett med skruvad bakboett.

Det som är unikt med SLA017 förutom designen och att urverket är lättåtkomligt för exempelvis ruckning, är att SEIKO i princip alltid lanserar dykarklockor som fansen tycker är för stora. 8L-urverk, 62MAS design och ~40mm är alltså en riktigt trevlig kombination. Lägg till att modellen tillverkas, monteras och justeras av samma avdelning hos SEIKO som tillverkar Grand SEIKO, så blir modellen ganska unik i Seikos sortiment.

Kobra Kai vill även ta tillfället i akt och tacka för det år som gått! Jag tror jag talar för fler än @Molle och mig själv när jag säger att Kobra Kai har blivit ett mysigt krypin här på Klocksnack.


Detta vill vi fira med att profilera Kobra Kai
kobra_kai_logo.jpg

Från och med idag är följande Kobra Kais officiella logotyp, tack till @Sorubim för hjälp med designen!

Detta kommer märkas på följande sätt än så länge.
IMG_5263.JPG

1: Med alla Kobra Kai-gruppköp medföljer ett Kobra Kai-gruppköpscertifikat.


IMG_5627.JPG

2: På gruppköpsreleaser och andra Kobra Kai-event finns Kobra Kai tygmärken att tillgå. I år har vi även tryckt upp GTG-namnskyltar för de som velat ha det.


Dags för folkfest!
IMG_6695.JPG

Releasen måste givetvis firas och idag är det releasefest hos Klockmaster Globen.

Nu överlåts tråden till releasen av SLA017 aka "8LMAS", fyll gärna på med bilder och diskussion även efter releasen.


Trevlig sommar önskar @Molle och @yonsson !
 

m_s

Patek
2-Faktor
Kul och grattis till alla som var vakna nog att hänga på detta - missade helt! Grymt avis och hoppas ni har en fantastisk dag och kväll
 

Geparden

Audemars
Surt att missa detta event med endast några timmar :(
Ha så skoj ni som dyker upp! Snygg logga - snygg klocka, vad kan gå fel liksom.
 
Senast ändrad:

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Detta skulle man hakat på helt klart! Kommer att bli spännande detta:).
 
Senast ändrad:

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Storartat @yonsson! Jag har också tagit fram tygmärken inför releasepartyt att dela ut till särskilt förtjänta Kobra Kai-medlemmar. No show no go @Molle...;)

IMG_4195.JPG
AHHHHHH @Fliegerchronograph! Hade jag vetat det hade familjen fått stå tillbaks! :wideyed:
Sjukt coola :blackalien: Älskar tygmärken. :(
Anyways så får ni som kommer till Globen idag ha det rejält kul. Hoppas klockorna blir till belåtenhet. Får vänta på min till den 14/15 juli. Då blir det riktig fest med @Seikosthlm :D.
20170629_113223-01.jpeg
20170628_172041-01.jpeg
 

Sorubim

Audemars
K A N O N E R S !
Det ska bli mycket intressant att följa tråden och se alla bilder framöver. Ser fram emot att se loggan i tryckt och broderad form irl.
Hoppas att ni som är på plats får ha en riktigt trevlig releasefest!
 
Senast ändrad:

Rum Runner

Patek
2-Faktor
2016 lanserades Kobra Kai i samband med gruppköpsreleasen av SEIKO "PADI" SRPA21.

Av 52 deltagare i gruppköpet var 16 personer på plats hos Klockmaster Globen för att hämta klockan och för att klocksnacka.

00719580.jpg

Under januari/februari 2017 uppstod på KS ett spontant gruppköp av SEIKO SLA017. En enstaka bild läckte ut på internet 29/1-2017.

img_1113-jpg.471348

Ytterligare en bild läckte ut 6/2-2017.

Två dagar efter att den andra bilden hade läckt var det full rulle hos Klockmaster Globen, då hade 25 personer kontaktat Globen för att säkerställa sin köplats på ett eventuellt gruppköp, alltså på en klocka som EVENTUELLT skulle lanseras officiellt under Baselworld 7 veckor senare.


Varför denna hysteri?
img_1940-jpg.487397

SEIKO SLA017 (som heter SBDX019 i Japan) är en nylansering av Seikos första dykarklocka 6217-8000/8001 (även känd som 62MAS) lanserad 1965. För att vara petig är SLA017 en nytolkning av -8001 vilket är modellen med stor krona, alltså tekniskt sett andra modellen av 62MAS.

01-png.501311

SLA017 är limiterad till 2000 exemplar varav 500 exemplar lanseras i Japan. Modellen är 39,9mm x 14,1mm, har safirglas och Zaratzupolering.

I boetten huserar ett 8L35-urverk (28800 vph), ett urverk som har samma grundarkitektur som Grand Seikos 9S-urverk men är specifikt framtaget för dykarklockor. Urverket har annan spiralfjäder, annan huvudfjäder och annat balanshjul så att säga att 8L är ett odekorerat 9S är inte korrekt. Urverket är däremot väldigt kompetent och det är ytterst sällan det huserar i en boett med skruvad bakboett.

Det som är unikt med SLA017 förutom designen och att urverket är lättåtkomligt för exempelvis ruckning, är att SEIKO i princip alltid lanserar dykarklockor som fansen tycker är för stora. 8L-urverk, 62MAS design och ~40mm är alltså en riktigt trevlig kombination. Lägg till att modellen tillverkas, monteras och justeras av samma avdelning hos SEIKO som tillverkar Grand SEIKO, så blir modellen ganska unik i Seikos sortiment.

Kobra Kai vill även ta tillfället i akt och tacka för det år som gått! Jag tror jag talar för fler än @Molle och mig själv när jag säger att Kobra Kai har blivit ett mysigt krypin här på Klocksnack.


Detta vill vi fira med att profilera Kobra Kai
kobra_kai_logo.jpg

Från och med idag är följande Kobra Kais officiella logotyp, tack till @Sorubim för hjälp med designen!

Detta kommer märkas på följande sätt än så länge.
IMG_5263.JPG

1: Med alla Kobra Kai-gruppköp medföljer ett Kobra Kai-gruppköpscertifikat.


IMG_5627.JPG

2: På gruppköpsreleaser och andra Kobra Kai-event finns Kobra Kai tygmärken att tillgå. I år har vi även tryckt upp GTG-namnskyltar för de som velat ha det.


Dags för folkfest!
IMG_6695.JPG

Releasen måste givetvis firas och idag är det releasefest hos Klockmaster Globen.

Nu överlåts tråden till releasen av SLA017 aka "8LMAS", fyll gärna på med bilder och diskussion även efter releasen.


Trevlig sommar önskar @Molle och @yonsson !
Den där är så jäkla spännande! Hoppas ni har en grymt lyckad dag/kväll. Impad som satan av loggor o tygmärken med.
 
Topp