• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Slava Hockeyklocka!

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Slava Hockey Watch!

I dessa Hockeytider kanske denna skapelse är värd en tråd.:)

Slava (2: Moskva fabriken) startade i början av 1920-talet och inriktade sig på den civila marknaden. Andra klassiska ryska tillverkare fokuserade till stor del produktion mot ryska militärförband (Vostok, Poljot).

Slava är en av få ryska tillverkare som försökte ge sig på kvartsklockor! Tyvärr gick det sådär. För några år sedan - ibland även i dag - kunde du på bukten och ibland på tratten köpa Slava kvarts i NOS som inte fungerade. Allt berodde på packningen som efter ett tag förvandlades till en sörja och som spred sig till kretsar och känsliga detaljer i verket. Det finns få kvar i dag, eftersom det nästan inte finns några kvartsverk från Slava kvar i något sånär hyfsad kondition.

Klockan är 40mm och kom med stållänk. Som ni säkert har listat ut så har även denna Slava smittats av sörjsjukan och verket är skrot. Klockan är tillverkad ca 1985-88. I detta fall är den en Hockey-tavla. Den tillverkades med olika tavlor - oftast med patriotiskt tema, men även historiska motiv (Maltaklockan).

Lite nostalgi är de ju allt - och många av er kom ihåg när "The Big Red Machine" cirklade runt på isen.

Om ni hittar en motsvarande klocka i bra skick som ni gillar. Kolla noggrant att verket rullar innan ni köper.

DSCF2700.JPG


DSCF2701.JPG


DSCF2702.JPG
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Den är inte till salu tyvärr!:( Om jag får igång den så tänkte jag behålla den. Det dyker upp några ex. då och då på bukten.
Det är bara att ha lite tålamod. Det svåra är som sagt ovan att få dem att fungera.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Bumpar tråden från 2015!:) Äntligen har jag fått tag på en "HOCKEYSTARS OF THE USSR som äntligen fått liv. Tackar @rogart-63 som fixade med lödning, packningar och diverse fix och trix för att få igång den. Mycket tacksam!:) Jag vill också tacka @Beo som gav tips att klockan var ute på tradera! Det är en kultklocka som är värd att få igång! Dom är ovanliga i fungerande skick! Den äldre klockan som jag ursprungligen önskade få igång är tyvärr troligen slut får gott. Här är lite bilder:

DSCF4061.JPG
DSCF4062.JPG
DSCF4063.JPG
 

Beo

Patek
Bumpar tråden från 2015!:) Äntligen har jag fått tag på en "HOCKEYSTARS OF THE USSR som äntligen fått liv. Tackar @rogart-63 som fixade med lödning, packningar och diverse fix och trix för att få igång den. Mycket tacksam!:) Jag vill också tacka @Beo som gav tips att klockan var ute på tradera! Det är en kultklocka som är värd att få igång! Dom är ovanliga i fungerande skick! Den äldre klockan som jag ursprungligen önskade få igång är tyvärr troligen slut får gott. Här är lite bilder:

DSCF4061.JPG
DSCF4062.JPG
DSCF4063.JPG
Grattis!vad kul att du fått igång den för det är ju en jätte trevlig klocka:),
 

chrand

Cartier
Hittade denna kort efter jag läst denna tråd. Vill naturligtvis pröva att få igång den men hur får jag bort uppdragsaxeln ? Har inte sett denna konstruktion tidigare.
Precis som Fixoflex beskriver så är packningen numera ett enda kladd.
IMG_0531.JPG

IMG_0530.JPG
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Hittade denna kort efter jag läst denna tråd. Vill naturligtvis pröva att få igång den men hur får jag bort uppdragsaxeln ? Har inte sett denna konstruktion tidigare.
Precis som Fixoflex beskriver så är packningen numera ett enda kladd.
IMG_0531.JPG

IMG_0530.JPG
Kul att du hittade en!:) Det är ett H-E att fixa till! @rogart-63 fixade min! Hör med honom! Vill tillägga att du måste vara försiktig så att inte "sörjan" når tavlan!
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Bumpar tråden från 2015!:) Äntligen har jag fått tag på en "HOCKEYSTARS OF THE USSR som äntligen fått liv. Tackar @rogart-63 som fixade med lödning, packningar och diverse fix och trix för att få igång den. Mycket tacksam!:) Jag vill också tacka @Beo som gav tips att klockan var ute på tradera! Det är en kultklocka som är värd att få igång! Dom är ovanliga i fungerande skick! Den äldre klockan som jag ursprungligen önskade få igång är tyvärr troligen slut får gott. Här är lite bilder:

DSCF4061.JPG
DSCF4062.JPG
DSCF4063.JPG
Riktigt cool! Har på allvar börjat få upp ögonen för ryska gamla ur
 

rogart-63

Patek
Hittade denna kort efter jag läst denna tråd. Vill naturligtvis pröva att få igång den men hur får jag bort uppdragsaxeln ? Har inte sett denna konstruktion tidigare.
Precis som Fixoflex beskriver så är packningen numera ett enda kladd.
IMG_0531.JPG

IMG_0530.JPG
Fy fasiken vad jag hatar den där sörjan. Den kletar på allt och får man den på tavlan så får man inte bort skiten. Var du än gör håll den därifrån. Angående bommen är det en knepig konstruktion. Om du kollar på armen som sticker upp så har den ett litet hål. Och vid sidan av det ett större ovalt hål med en pinne med ett spår i. När man lossa bommen så skjuter man den till vänster. Genom att pressa till i det lilla hålet. När man sätter tillbaka pressa den till höger och kolla så bommens spår går in i reglen. Böj inte regelarmen uppåt för då kan den dels gå av och dels böjas så inte bommen sitter kvar senare. Been there done both.
Svårt att förklara hur det funkar men hoppas det är någorlunda begripligt. Posta en bra bild så kan jag visa med pilar vad jag menar. Och en sak till akta spolen den är skör. Lödningarna eller limningarna av trådarna till kontaktplattorna är lätt att ha sönder. Rekommederar att ta loss kretskort och spole innan du tar bort kletet . Om det går utan att det blir jättekladdigt.
 
Senast ändrad:

chrand

Cartier
Fy fasiken vad jag hatar den där sörjan. Den kletar på allt och får man den på tavlan så får man inte bort skiten. Var du än gör håll den därifrån. Angående bommen är det en knepig konstruktion. Om du kollar på armen som sticker upp så har den ett litet hål. Och vid sidan av det ett större ovalt hål med en pinne med ett spår i. När man lossa bommen så skjuter man den till vänster. Genom att pressa till i det lilla hålet. När man sätter tillbaka pressa den till höger och kolla så bommens spår går in i reglen. Böj inte regelarmen uppåt för då kan den dels gå av och dels böjas så inte bommen sitter kvar senare. Been there done both.
Svårt att förklara hur det funkar men hoppas det är någorlunda begripligt. Posta en bra bild så kan jag visa med pilar vad jag menar. Och en sak till akta spolen den är skör. Lödningarna eller limningarna av trådarna till kontaktplattorna är lätt att ha sönder. Rekommederar att ta loss kretskort och spole innan du tar bort kletet . Om det går utan at det blir jättekladdigt.
Tack rogart-63 för dina goda råd. Efter ett par timmar och en hel del förbannelser över kletet så funkar den.
IMG_0532.JPG
 

DanielÖrjebo

Breitling
Wow vilken kul klocka! Vad är historien bakom dessa och hur är storleken på dom? Som hockeynörd skulle denna imponera mer i omklädningsrummet än min Submariner.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Wow vilken kul klocka! Vad är historien bakom dessa och hur är storleken på dom? Som hockeynörd skulle denna imponera mer i omklädningsrummet än min Submariner.

Jo, den är lite häftig! Det står lite om den i första posten. Det är tillverkad av företaget Slava. Dom är tyvärr rätt ovanliga i fungerade skick! Det går hitta då och då på
tradera eller eBay! Visst kommer den göra mer avtryck än en Sub. Rolex är ju en "dussinklocka" ;):)
Den har CCCP märkning dvs 1980-tal.
Lycka till i din jakt!
 
  • Like
Reactions: Beo

DanielÖrjebo

Breitling
Jo, den är lite häftig! Det står lite om den i första posten. Det är tillverkad av företaget Slava. Dom är tyvärr rätt ovanliga i fungerade skick! Det går hitta då och då på
tradera eller eBay! Visst kommer den göra mer avtryck än en Sub. Rolex är ju en "dussinklocka" ;):)
Den har CCCP märkning dvs 1980-tal.
Lycka till i din jakt!

Wow! Riktigt coolt alltså!
 

Beo

Patek
Kom över ett parti kladdiga ryssar och en del gick att använda efter rengöring så nu finns det reservdelar om någon behöver. Fixoflex ett verk tror jag du behöver.

IMG_0675.JPG
Blev även några kompletta till samlingen efter rengöring och en del fula ord.
IMG_0676.JPG
Grattis!jasså det var du som knep dem på tradera;)?var med jag oxå men mmissade sluttiden men kul att de hamnade på forumet:D!
 
Topp