• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SloMo video: Kvarts vs GS Kvarts vs Springdrive vs Mekanisk vs HiBeat Mekanisk

Intressant att se skillnaden i rörelse. GS-kvartsen har ju i princip två steg, varje på en halv sekunds vinkel. Jag har också läst texter som ifrågasätter precis HUR konstant hastighet springdrivens rotation har, de föreslog att man skulle lägga den på en skiva med 1/60 rpm och att den då skulle uppfattas som icke konstant rotationshastighet. Här ser det rätt mjukt ut i alla fall. Dock hävdades i texten att människan har svårt för att observera hur konstant en rotationshastighet är.

 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
https://instagram.com/p/xgfyUIIEWo/
Här är en video jag lade upp för något år sedan, där ser man tydligt att urverket är dubbelpulsigt och syftet är att kunna generera större kraft så att man kan ha längre visare än vanliga kvartsurverk.
 
https://instagram.com/p/xgfyUIIEWo/
Här är en video jag lade upp för något år sedan, där ser man tydligt att urverket är dubbelpulsigt och syftet är att kunna generera större kraft så att man kan ha längre visare än vanliga kvartsurverk.

Ja. Men dubbelpulserna är i princip två pulser på en halv sekunds vridning. Eller är de något mer speciellt än så? Skall man bara flytta visaren 1/2 sekund krävs ju mindre acceleration än om man skall flytta den 1 sekund, typ... (orkar inte fundera just nu).
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ja. Men dubbelpulserna är i princip två pulser på en halv sekunds vridning. Eller är de något mer speciellt än så? Skall man bara flytta visaren 1/2 sekund krävs ju mindre acceleration än om man skall flytta den 1 sekund, typ... (orkar inte fundera just nu).
EDIT:// läsförståelse är inte min grej så här tidigt. Glöm allt :p
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Omformulera gärna senare!
Kontentan är väl att din fundering är rätt. Kortare förflyttning (på samma tid) innebär lägre behov av vridmoment vilket ger mindre behov av momentan effekt etc. Detta då själva förflyttningen sker under några 1/10-1/100 sekunder.

Var inte exakt det jag skrev men det är förlängningen av ditt resonemang som är korrekt.
 
Kontentan är väl att din fundering är rätt. Kortare förflyttning (på samma tid) innebär lägre behov av vridmoment vilket ger mindre behov av momentan effekt etc. Detta då själva förflyttningen sker under några 1/10-1/100 sekunder.

Var inte exakt det jag skrev men det är förlängningen av ditt resonemang som är korrekt.
Frågan är hur inbromsning etc sker. Frågan är om man får mindre darr/svajj i slutpunkten beroende på lägre maximal rotationshastighet.
 
... Jag har också läst texter som ifrågasätter precis HUR konstant hastighet springdrivens rotation har, de föreslog att man skulle lägga den på en skiva med 1/60 rpm och att den då skulle uppfattas som icke konstant rotationshastighet. Här ser det rätt mjukt ut i alla fall. Dock hävdades i texten att människan har svårt för att observera hur konstant en rotationshastighet är.

1 rpm skall det ju vara!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för länkarna och din recension! Jag tycker dock inte att jag får hela bilden kring sekundvisaren.

"Perhaps one of the most appreciated advantages of the 9F quartz is the anti-backlash mechanism. We’ve all been annoyed by having a quartz where the seconds hand doesn’t hit all the markers or, perhaps even worse, there’s a noticeable wobble every time the second hand stops. The 9F fixes these issues with its backlash auto-adjust mechanism, which adds a regulatory wheel. Thus, 9Fs are much more likely to hit every marker than other quartz movements and there won’t be any vibration when the seconds hand stops."

"Perhaps the most unique and noteworthy feature of the 9F family is the twin pulse control motor. Grand Seiko was dealing with the apparent compromise between using a more powerful motor to move their massive dauphine hands and shortening the battery life. The ingenious solution was a motor that moves twice per second in a very small amount of time. Looking at a 9F quartz watch ticking, you can only see it tick once, like any other watch. But under super slow motion, you can actually see two distinct movements of the seconds hand. This design allowed Grand Seiko to keep a three year battery life while using full sized hands."

Personligen tycker jag att Seikos sekundvisare rör sig graciösare än andra klockor. Men var marknadsföringen slutar och sanningen börjar är oklart. Jag tycker inte att sekundvisaren är så jättemycket större än på andra kvartsklockor, och det finns fortfarande en del vibrationer kvar i rörelsen.

Jag kan dock säga att det jag sett kring Citizens toppurverks (chronomaster etc) förmåga att ligga rätt över sekundindexen imponerar, kanske bättre än GS?

Huruvida vibrationerna helt enkelt blir mindre bara pga den tvåstegade sekundflytten vet jag inte, där får man nog detaljanalysera urverket, och t.ex. hur inbromsningen sker, och t.ex. vilken rotationshastighet man måste uppnå för att säkerställa att sekundvisaren kommer fram dit den skall etc.

Men tydligt är i alla fall att Seikon rör sig graciösare än andra klockor, helt enkelt lite mer balett!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för länkarna och din recension! Jag tycker dock inte att jag får hela bilden kring sekundvisaren.

"Perhaps one of the most appreciated advantages of the 9F quartz is the anti-backlash mechanism. We’ve all been annoyed by having a quartz where the seconds hand doesn’t hit all the markers or, perhaps even worse, there’s a noticeable wobble every time the second hand stops. The 9F fixes these issues with its backlash auto-adjust mechanism, which adds a regulatory wheel. Thus, 9Fs are much more likely to hit every marker than other quartz movements and there won’t be any vibration when the seconds hand stops."

"Perhaps the most unique and noteworthy feature of the 9F family is the twin pulse control motor. Grand Seiko was dealing with the apparent compromise between using a more powerful motor to move their massive dauphine hands and shortening the battery life. The ingenious solution was a motor that moves twice per second in a very small amount of time. Looking at a 9F quartz watch ticking, you can only see it tick once, like any other watch. But under super slow motion, you can actually see two distinct movements of the seconds hand. This design allowed Grand Seiko to keep a three year battery life while using full sized hands."

Personligen tycker jag att Seikos sekundvisare rör sig graciösare än andra klockor. Men var marknadsföringen slutar och sanningen börjar är oklart. Jag tycker inte att sekundvisaren är så jättemycket större än på andra kvartsklockor, och det finns fortfarande en del vibrationer kvar i rörelsen.

Jag kan dock säga att det jag sett kring Citizens toppurverks (chronomaster etc) förmåga att ligga rätt över sekundindexen imponerar, kanske bättre än GS?

Huruvida vibrationerna helt enkelt blir mindre bara pga den tvåstegade sekundflytten vet jag inte, där får man nog detaljanalysera urverket, och t.ex. hur inbromsningen sker, och t.ex. vilken rotationshastighet man måste uppnå för att säkerställa att sekundvisaren kommer fram dit den skall etc.

Men tydligt är i alla fall att Seikon rör sig graciösare än andra klockor, helt enkelt lite mer balett!
Vad vill du ha sagt med ditt extremt långa inlägg? :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att jag fortfarande inte har fått hela bilden kring sekundvisarna, men att jag gillar hur de ser ut när de rör sig.
Du kan googla fram mer ganska snabbt. Att visarNA (inte bara sekundvisaren) är stora på GS-kvartsarna jämfört med många andra kvartsur ser man ganska tydligt, kolla längd men även bredd.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är stora icke sekundvisare verkligen ett problem, med tanke på utväxlingen? Eller tänker jag fel?
image.jpeg

Storleken på dessa visare hade inte varit möjlig med vanligt kvartsurverk så ja, ibland är det ett "problem".
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är inte säker på att du har rätt där. Ganska ordentlig utväxling, 1:60. 1:60*12, eller tänker jag åt fel håll?
Du komplicerar till det, tror du jag sitter med utväxlingar i huvudet?
Fakta: Visarna kan göras större än vanligt eftersom urverket är starkare än vanligt. Det går som sagt att enkelt googla fram mer info om det.
 
Du komplicerar till det, tror du jag sitter med utväxlingar i huvudet?
inte så svårt väl?
60 sekundvarv = 1 minutvarv etc...
12 minutvarv = 1 timvarv

Fakta: Visarna kan göras större än vanligt eftersom urverket är starkare än vanligt. Det går som sagt att enkelt googla fram mer info om det.
Så kan det vara, men var ligger gränsen? När nås den för standardkvarts?
Tänk också på att det här handlar om (mass)tröghetsmoment, inte massan, hos visarna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
inte så svårt väl?
60 sekundvarv = 1 minutvarv etc...
12 minutvarv = 1 timvarv


Så kan det vara, men var ligger gränsen? När nås den för standardkvarts?
Tänk också på att det här handlar om (mass)tröghetsmoment, inte massan, hos visarna.
Men jag skiter väl i naturlagar och matematiska beräkningar. :D Faktum kvarstår att 9F kan driva större visare ön vanliga kvartsurverk.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Men jag skiter väl i naturlagar och matematiska beräkningar. :D Faktum kvarstår att 9F kan driva större visare ön vanliga kvartsurverk.
Ha, ha. Jag tror dig yonsson. Bevisligen så kan ju inte en billig kina-quartz driva visarna på en kyrkklocka. Och om Seiko säger att deras teknik klarar större visare så tror jag dom. Det kan kanske förklarars med ett S.E.P-fält...

Så kan det vara, men var ligger gränsen? När nås den för standardkvarts?
Det låter som att du får göra lite fälttester med en momentmätare och lite quartz-verk och komma tillbaka med en rapport. Jag kan tänka mig att ju större/tyngre visare desto svårare att få till stabila start- och stopp-rörelser. Sedan så beror det nog också på positionen av klockan.
 
Och om Seiko säger att deras teknik klarar större visare så tror jag dom.
Japaner är duktiga på marknadsföring. Detta säger jag generellt sett.

Det låter som att du får göra lite fälttester med en momentmätare och lite quartz-verk och komma tillbaka med en rapport. Jag kan tänka mig att ju större/tyngre visare desto svårare att få till stabila start- och stopp-rörelser. Sedan så beror det nog också på positionen av klockan.
Ja, gravitationen kan spela in, beroende på klockposition. Men även om klockan är i rörelse. Men jag tror också att en faktor är att man även i "sämsta fallet" vill garantera ATT momentpulsen klarar av driva fram sekundvisaren till nästa "stopp".
 
Topp