• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Smörjångest, vilka oljor behövs för reparation

Stensture

Omega
Hej! Jag är i full gång med att förbereda för att kunna reparera och serva klockor.
Just nu anländer paketen med diverse urmakeriverktyg i en strid ström i brevlådan och saldot på kontot sjunker därefter. Dock ökar även smörjångesten för varje dag och därför behöver jag er hjälp.

Besökte en grossist i London för några veckor sen som bland annat sålde mig en flaska med Moebius 8000 eftersom den enligt honom duger till det mesta. Men ju mer jag försöker plugga på och läsa om de olika typerna av smörj så blir jag mer osäker på vad jag verkligen behöver. Jag är helt okej att använda något som är "okej" men inte optimalt men efter lite läsning så låter det inte som att Moebius 8000 är något som man kan använda till "escape wheel" med risk för att det hamnar på fel ställe.

Så min fråga är i korthet, vilka oljor är ett måste att införskaffa med tanke på att jag idag har Moebius 8000. Duger 8000 att använda till något och isåfall vad? Eller är det bara att köpa dom där 3 oljorna som det pratas mest om?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Du klarar dig relativt bra med moebius 9010 (tunn olja, ljusblå färg) och moebius hp1300 (mediumtjock olja, röd färg). Efter hand kompletterar du med 9504 (fett/tjockare, blå färg).

Om du vill återanvända fjädrar så smörjer du dom med moebius 8300.
Vill du arbeta på automatiska verk behöver du en breaking greese för fjädertrummans vägg.

Dom är otroligt dryga så det är en så kallad, buy once, cry once situation.
 

Stensture

Omega
Du klarar dig relativt bra med moebius 9010 (tunn olja, ljusblå färg) och moebius hp1300 (mediumtjock olja, röd färg). Efter hand kompletterar du med 9504 (fett/tjockare, blå färg).

Om du vill återanvända fjädrar så smörjer du dom med moebius 8300.
Vill du arbeta på automatiska verk behöver du en breaking greese för fjädertrummans vägg.

Dom är otroligt dryga så det är en så kallad, buy once, cry once situation.
Tack för tipsen. Finns det någonting som Moebius 8000 ersätter i den listan eller behöver jag köpa dom två ändå?
 

Stensture

Omega
En följdfråga, är breaking grease för automatiska klockor ett måste eller klarar man sig utan eller med någon av ovan nämnda oljor?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Tack för tipsen. Finns det någonting som Moebius 8000 ersätter i den listan eller behöver jag köpa dom två ändå?
Jag hade personligen inte använt den. Den är vad jag förstår väldigt tunn, mycket tunnare än 9010 och riskerar sprida sig i verket om du använder för mycket. Men jag har ingen egen erfarenhet av det utan det får andra gärna bekräfta. Du skulle i så fall använt den istället för 9010.
 

Stensture

Omega
Jag hade personligen inte använt den. Den är vad jag förstår väldigt tunn, mycket tunnare än 9010 och riskerar sprida sig i verket om du använder för mycket. Men jag har ingen egen erfarenhet av det utan det får andra gärna bekräfta. Du skulle i så fall använt den istället för 9010.

Tack för informationen. Jag bet i det sura äpplet och efter lite mer research slog jag till på 9010, 9415, HP1300, 8200 samt DX paste. Det enda jag inte skaffat är någon form av breaking grease för automatiska verk, något du kan rekommendera @JoakimS?
 

Stensture

Omega
Jag införskaffade en certina blue ribbon automatic precis och vad jag förstår behöver trumman för fjädern breaking grease. Har ni några rekommendationer som fungerar där? Förstår att det kan vara olika beroende på material men det kanske finns någon som fungerar generellt.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag införskaffade en certina blue ribbon automatic precis och vad jag förstår behöver trumman för fjädern breaking grease. Har ni några rekommendationer som fungerar där? Förstår att det kan vara olika beroende på material men det kanske finns någon som fungerar generellt.
Hej,
Fomblin UT18 verkar vara något som många kör som en generell breaking grease. Inkl jag själv.
 

Stensture

Omega
Hej,
Fomblin UT18 verkar vara något som många kör som en generell breaking grease. Inkl jag själv.
Tack för svaret och videon. Jag har sett allt han lagt ut sen du rekommenderade @JoakimS! Jag kommer slå till på UT18 så snart jag listat ut vilket glas och fjäder som klockan behöver. Kommer på posten idag 👏
 

Gustrid

Breitling
Tack för svaret och videon. Jag har sett allt han lagt ut sen du rekommenderade @JoakimS! Jag kommer slå till på UT18 så snart jag listat ut vilket glas och fjäder som klockan behöver. Kommer på posten idag 👏

Fomblin skulle jag inte använda som breaking grease. Det används, iallafall som jag uppfattat det för bruk utanför verk, tex vridringständer, krongänga, packningar. Skulle istället välja något ämnat för applikationen så som moebius 8301 eller liknande.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Fomblin skulle jag inte använda som breaking grease. Det används, iallafall som jag uppfattat det för bruk utanför verk, tex vridringständer, krongänga, packningar. Skulle istället välja något ämnat för applikationen så som moebius 8301 eller liknande.

Enligt beskrivningen är denna speciellt utformad för väggarna i trumman också?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Ja så står det ju förvisso i beskrivningen men jag har inte stött på någon urmakare som använder fomblin i detta syfte.
Jag har använt Fomblin UT18 till detta moment i säkert 10 år och tycker det funkar toppen! Som jämförelse tycker jag fett med grafit inblandning typ 8301 har tendens att ”förbrukas” snabbare, det är åtminstone känslan jag fått.

Hjulen (tänder) och tapparna automaten får ett betydligt högre slitage då moment ökar rejält när fjädern är fullt dragen och slirar runt i trumman om det är otillräcklig smörjning. Där har jag också fått känslan att när grafitfettet börjar ge upp ökar friktionen mer i förhållande än vad motsvarande trumma med Fomblin gör.

Sedan är Fomblin allmänt lite trevligare att jobba med tycker jag. Men alla har såklart olika erfarenheter och det är nog vanligare rent generellt att grafitfett används då det är det som lärs ut i urmakarskolan t.ex.
 

Gustrid

Breitling
Jag har använt Fomblin UT18 till detta moment i säkert 10 år och tycker det funkar toppen! Som jämförelse tycker jag fett med grafit inblandning typ 8301 har tendens att ”förbrukas” snabbare, det är åtminstone känslan jag fått.

Hjulen (tänder) och tapparna automaten får ett betydligt högre slitage då moment ökar rejält när fjädern är fullt dragen och slirar runt i trumman om det är otillräcklig smörjning. Där har jag också fått känslan att när grafitfettet börjar ge upp ökar friktionen mer i förhållande än vad motsvarande trumma med Fomblin gör.

Sedan är Fomblin allmänt lite trevligare att jobba med tycker jag. Men alla har såklart olika erfarenheter och det är nog vanligare rent generellt att grafitfett används då det är det som lärs ut i urmakarskolan t.ex.

Där ser man! Jag tror att man lätt kan utveckla en bias till det man använder själv, vilket i mitt fall är grafitfett sedan urmakarskolan…

vidare kan det ju också vara svårt att utförligt göra konkreta jämförelser mellan olika smörjmedel, givet att sakerna inte ger upp omgående? Kan du utveckla det du skriver om påfrestningarna på automaten?

Hur fungerar fomblin att få bort i tvätten? Kan i min erfarenhet vara riktigt jäkligt att få bort.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Där ser man! Jag tror att man lätt kan utveckla en bias till det man använder själv, vilket i mitt fall är grafitfett sedan urmakarskolan…

vidare kan det ju också vara svårt att utförligt göra konkreta jämförelser mellan olika smörjmedel, givet att sakerna inte ger upp omgående? Kan du utveckla det du skriver om påfrestningarna på automaten?

Hur fungerar fomblin att få bort i tvätten? Kan i min erfarenhet vara riktigt jäkligt att få bort.
Om fjädern är fullt dragen vilket den princip alltid är på en automatklocka som används så slirar fjädern i trumman när automaten fortsätter dra klockan, en säkerhets konstruktion.

Då utväxlingen kan vara kanske 1000-1400 varv på rotorn för 8-10 varv på fjäderhuset (fullt dragen) så drar kraften från rotorn lätt sönder tänder på hjul som t.ex. ratchet wheel eller driven som ligger i ingrepp mot det, alternativt drar den av fjädern. Så börjar fjädern slira trögt så är det inte speciellt nyttigt för automatuppdraget.

Har så många gånger varit med om folk som säger klockan har gått fint i 15 år men sen bara dog den… Då brukar smörjningen överallt vara slut och någon tand eller tapp av.

Någonstans där mitt emellan 5-15år efter en service ökar ju friktionen mellan fjäder och trumma när smörjningen gett upp och iom det påfrestningen på automatverkets delar. Känns ju tydlig om man drar den manuellt via kronan i nästan alla fall att nått är galet om den går för trögt men hur många ”kunder” kan tyda vad det betyder?

Att få bort Fomblin i tvätten är ingen större skillnad mot grafitfett tycker jag. Först lite mekanisk rengöring att få bort det mesta sedan normala tvätt i vätskor som Regulin S & R och sköljning i isopropanol.

Som sagt har ingen data på livslängd Fomblin vs. Grafitfett men båda två gör sitt jobb naturligtvis.
 
Topp