• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Smörja dykarring på 1680?

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Gents,

Tycker vridringen på min 1680 sitter så jefla hårt. Tog bort den och gjorde rent "bezeln" samt "tension ring" (eller vad den nu heter" och monterade tillbaka allt.

Resultatet blev att vridringen gått från trög till fast... dvs den jävlen rör sig inte alls när jag försöker vrida på den nu

Så min fråga är rätt enkel - bör man smörja med något för att den ska röra sig lättare? Metall mot metall är ju inte alltid helt friktionsfritt
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Låter weird. Jag har aldrig smörjt min och tror inte det ska göras, är ju knappast tätt vid bezeln så eventuell olja skulle nog försvinna relativt snabbt. Monterat tillbaka allt efter konstens alla regler? Låter som det är något som tar emot...
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Låter weird. Jag har aldrig smörjt min och tror inte det ska göras, är ju knappast tätt vid bezeln så eventuell olja skulle nog försvinna relativt snabbt. Monterat tillbaka allt efter konstens alla regler? Låter som det är något som tar emot...

Mmm, antagligen är det nått sånt. Har gjort samma övning ett antal gånger och det brukar funka, men nu satt den som berget.
 

DrDre

Patek
Den kan ju gå lite trögt som det samlas smuts där. Men om man tar bort det så brukar den glida ganska lätt. Jag förmodar att du känner till att man måste trycka ned ringen lite för att vrida den?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Den kan ju gå lite trögt som det samlas smuts där. Men om man tar bort det så brukar den glida ganska lätt. Jag förmodar att du känner till att man måste trycka ned ringen lite för att vrida den?

Jag körde rent alla delar i ultraljudstvätten, så smutsen är nog löst. Misstänker att den sitter 99,99% rakt bara, så spelet minskar väl antar jag
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Aha - som jag trodde, jag gav den lite extra tummassage och det knäppte till. Nu går den att snurra igen. Så den satt inte helt 100
 

Sond

Patek
Gents,

Tycker vridringen på min 1680 sitter så jefla hårt. Tog bort den och gjorde rent "bezeln" samt "tension ring" (eller vad den nu heter" och monterade tillbaka allt.

Resultatet blev att vridringen gått från trög till fast... dvs den jävlen rör sig inte alls när jag försöker vrida på den nu

Så min fråga är rätt enkel - bör man smörja med något för att den ska röra sig lättare? Metall mot metall är ju inte alltid helt friktionsfritt
Sorry, men känns lite som Pepes Bodega..:)


Hoppas inget allvarligt har hänt dock.
 
Topp