• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Smakfulla budgetval.

SSL

Audemars
Vill du ha svenskt så kolla in Corniche för 2,5. Har själv kollat lite närmre på deras klockor det senaste, men är inte så sugen på romerska siffror. Men du kanske är? Tycker deras design i övrigt är smakfull.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
För 2k skulle jag aldrig köpa nytt. Begagnade Tissot går att finna för en spottstyver, oftast batteridrivet men även automatiska. Håller med ovan inlägg gällande Seiko, jag skulle gissa att alla på detta forum har minst en Seiko. Finns också en del billigare mikrodykare tex Obris Morgan. Det finns också en del billigare märken som skapar mer eller mindre hommage tex Steinhart och Davosa. Sen har du ju de ryska klockorna Poljot, Sturmanskie osv.

...sen finns vintage avdelningen om du vågar ;)
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jag har flera på jobbet som har Orient. Det finns både dressare och dykarur för ingen peng alls. Sedan har deras klockor hållit tiden väldigt bra!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag skulle köpt citizen dykare(jag gillar lite robustare och tåliga klockor)
Ny för ca 1000kr
meHZI7j.jpg


Eller ca 2000kr
CUPuGlR.jpg
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Ni som inte ägt Seiko bör ta en titt på vad som finns, jag tror dom har något för alla smaker.

Håller med om SKX007/009 och lägger även till SNZF17.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som andra redan sagt:
Vill du kunna dyka med den, så kör på en skx007 på gummi och köp till en bra länk. Om du inte ska bada, så köp valfri Orient.
 

Watch out

Cartier
Lägg nu inte ner för mycket tankearbete på vilken klocka du ska ha.
  • Köp en liten random för en tusing.
  • Häng här och bli biten.
  • Få en hum om vad för klocka du "behöver"
  • "oj, 5.000:- är rätt mycket för en klocka på studentbudget"
  • 5 dagar senare av läsande här så är det kanske inte så mycket ändå, "det är typ vad bara en service av en rolex kostar".
  • Köper nästa klocka som är dubbelt så dyr och är nästan vad du vill ha.
  • Någon månad senare, flippar till dig 2st till som också är nästan vad du vill ha.
  • Läser mer på KS, finner vad du verkligen vill ha.
  • "Oj, den var dyr! Men om jag bara ska ha en klocka så är det den"
  • Läser mer på KS.
  • Får svårt att tänka på annat. Läser in dig på precis allt om den klockan.
  • Läser klocköppnigar för flera miljoner i veckan. Pengar är nog inte allt. Kan sälja av andra saker möbler på blocket, låna, byta till dig. En klocka är ändå viktigst, den har man ju alltid med sig, ger vidare till generationer, osv.
  • Sedan "slutar" (slutar gör det inte dock) med att du sitter med en klocka som är runt 20-40 gånger dyrare än du trodde du någonsin skulle köpa.

Välkommen ner!
(själv är jag någonstans runt steg 6)
am9mqc.jpg
 

Bawkins

Cartier
Vill du ha nytt eller begagnat? Vill du ha en klocka som tål stryk eller en kostymklocka?

Om jag skulle köpt nytt hade jag valt en Seiko SKX007. Perfekt instegsklocka. Var min första automatiska klocka som drog ned mig i träsket..

703027d1336494740-best-seiko-diver-marine-384139d1296949723-us-seiko-ads-skx007-we-dont-see-catalog-must-discontinued-skx007.jpg



Om jag istället skulle köpt begagnat hade jag satsat på en äldre Omega Seamaster eller motsvarande. Mycket klocka för liten peng med karaktär och historia.

466887d1309937174-price-date-vintage-omega-seamaster-481014744_o.jpg


Lycka till med letandet!
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag älskar den här typen av frågor! Det känns betydligt enklare att svara på frågan om budgeten hade varit 30-40kkr. I detta fall tänker man ju till och letar i skallen bland alla klockor man ägt och jämför kvalitet,pris och känsla, och eftersom budgeten inte är så hög blir det betydligt snävare och mindre förlåtande när man gör den fördelningen.
 
Topp