• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SMAKRÅD: 116000

jhm

Panerai
Efter månader av funderande, nätsurfande och diverse klämmande hos AD, tror jag mig nu veta vad jag vill ha i urväg. Om ett par månader stundar 40-årsdagen och då jag har en sådan förtjusande och samtidigt förstående hustru, har jag blivit meddelad att jag får välja ut en klocka i 40-årspresent. Det enda som egentligen sätter gränsen i det här fallet, är min egen uppfattning kring vad som är vettigt ur ett kostnadsperspektiv och naturligtvis färg, form, teknik, märke etc.

Jag älskar klockor och har länge haft detta intresse. Utöver ett enkelt halsband och vigselring, bär jag inte smycken. Med andra ord gillar jag inte blingbling, nyrikt vräkigt eller vulgärt. Jag föredrar enkelt, men gärna saker med klass, historia och själ.

Samtidigt försöker jag vara pragmatisk och tänker även ur försäkringssynpunkt och allting annat som hör därtill. Därför har jag satt en magisk gräns (för vad jag tycker är vettigt utifrån ovan perspektiv) om 50K. Detta är även den gräns t ex Länsförsäkringar har, om man mot förmodan skulle bli rånad eller liknande.

Varför 116000? –Den flyger lagom under radarn, är bland Rolexälskare ofta en sällsynt modell vad jag förstått, och av just den anledningen vill jag ha den. Dessutom passar den lika bra till kostym som vardagskläder.

Jag har nedan sammanställt lite bättre bilder (som jag ärligen stulit på the interwebs och för att Rolex egna bilder inte direkt ser ut som klockan gör i verkligheten) som är tänkt att kontrastera modellen steel och red grape. Då den gula (white grape) inte föll mig på läppen är den inte intressant.

Jag vill gärna höra era synpunkter utifrån de två alternativen, gärna med någon form av motivering. :)

116000_collage.jpg
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Det är väl ett bra val. Som du skriver flyger den hyfsat under radarn.
116200 är lite blingigare med sina pitsade bandhorn och pcl länk.
Den har en något enklare länk än 116200. Dessutom är det inte ett alternativ med jubilee, om du nu skulle vilja ha det.

Jag säger kör.
 

jhm

Panerai
Det är väl ett bra val. Som du skriver flyger den hyfsat under radarn.
116200 är lite blingigare med sina pitsade bandhorn och pcl länk.
Den har en något enklare länk än 116200. Dessutom är det inte ett alternativ med jubilee, om du nu skulle vilja ha det.

Jag säger kör.


Tack för kommentaren. Det blir högst sannolikt en OP och inte en DJ. Vilken av färgerna jag postade i i bilderna tycker du är snyggast och varför i så fall? :)
 
Hej,

Har testat båda färgerna, om det ska vara din enda klocka och som du skrev ska passa till allt så tycker jag du ska köra på steeltavlan, grape är cool som en extraklocka men som man nog tröttnar på om man har varje dag...

Bra val med 116000, helt klart en underskattad modell....
 

jhm

Panerai
Hej,

Har testat båda färgerna, om det ska vara din enda klocka och som du skrev ska passa till allt så tycker jag du ska köra på steeltavlan, grape är cool som en extraklocka men som man nog tröttnar på om man har varje dag...

Bra val med 116000, helt klart en underskattad modell....


Tack! Lite så jag tänkte också, at less is more. :)
 

RDFG

Cartier
Är OP 34 eller 36 mm? Om den är 34 föreslår jag att du provar innan köp då det är i minsta laget IMHO.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
116000 är - enligt min mening - ett utmärkt val! Särskilt med ståltavlan, för allround. Helt i min stil (även om jag inte har någon...).

Men annars vill jag gärna påminna dig om Explorer 214270, men den kanske du redan har tittat på? Går också att hitta orörda äldre 114270, om du gillar den mindre storleken.

En Datejust är väl kanske annars ett väldigt tidlöst val, men då blir det mer polerade ytor. Fördelen med en Datejust är förstås mängden tillgängliga tavlor.

Får man slå ett slag för Omega Seamaster? En skön allroundklocka med riktigt bra urverk.

Grattis i förskott, förresten!

Mvh A
 

jhm

Panerai
116000 är - enligt min mening - ett utmärkt val! Särskilt med ståltavlan, för allround. Helt i min stil (även om jag inte har någon...).

Men annars vill jag gärna påminna dig om Explorer 214270, men den kanske du redan har tittat på? Går också att hitta orörda äldre 114270, om du gillar den mindre storleken.

En Datejust är väl kanske annars ett väldigt tidlöst val, men då blir det mer polerade ytor. Fördelen med en Datejust är förstås mängden tillgängliga tavlor.

Får man slå ett slag för Omega Seamaster? En skön allroundklocka med riktigt bra urverk.

Grattis i förskott, förresten!

Mvh A


Tackar för förskottet! :) Lär dock dröja några månader innan det blir en ny paketöppning, men det kommer nog. När det gäller modellvalet; jag har faktiskt tittat på alla Rolex modeller. Dessförinnan var jag även och klämde på Breitling. Ytterligare lite tidigare än detta övervägde jag t o m Tudor, Rado och några av de andra välkända ETA-ambassadörerna. Men, efter hyfsat noggrann research, har jag kommit fram till att det är Rolex som gör de bästa inhouseurverken i den prisklass jag tycker det är vettigt att lägga sig i.

De andra Rolexmodellerna gillar jag helt enkelt inte. Antingen är de för blingiga (typ DJ mfl.), för stora, eller så är de alldeles för uppenbara Rolexmodeller (datumbubblor etc.). Egentligen skiter jag i vad andra tycker (typ avundsjuka Svenssons och liknande) men det finns ju även de som utan tvekan skulle knacka ner en för en fin dinka. Ett kul alternativ hade varit 116034, men den görs inte längre (discontinued 2012) och jag tänker köpa nytt från AD.

Den enda Omegan jag egentligen gillar, är Aqua Terra:n. Men de pengarna skulle jag aldrig betala för en Omega, i synnerhet då min uppfattning är att Rolex är ett säkrare kort ur såväl kvalitets- som kontinuitetssynpunkt. Jag tänker alltså främst på service, reservdelar och liknande. Rolex byter inte ut sitt modellprogram hela tiden. Omega känns lite mer nyckfulla på den punkten. :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Skön klocka, lite ovanlig & riktigt snygg.
Min sambo köpte just en 116200, inte samma klocka men inte helt olik heller. Testade den någon dag och den var riktigt skön. Antar att det är samma chassi på de båda.

Tror du kommer bli riktigt nöjd, ta bara en neutral tavla som funkar år ut & år in.
 
  • Like
Reactions: jhm

Pistol_Pete

Panerai
Bra val!
Jag föll pladask för 116000 när jag egentligen letade efter en Explorer, för med OP:n kan man välja andra urtavlor än svart.
Av de du föreslår skulle jag säga den stålfärgade för den är mest allround men ta en extra titt på den blå urtavlan. Den skiftar färg beroende på ljusförhållande vilket ger dig två klockor i en. I starkt soljus är den blå och vacker, i lite skummare belysning är den nästan svart.

Det är svårt att fånga på bild med en risig iFåne men titta här så förstår du vad jag menar.

IMG_1017.jpg


IMG_9284.jpg


IMG_1145.jpg
 

jhm

Panerai
Bra val!
Jag föll pladask för 116000 när jag egentligen letade efter en Explorer, för med OP:n kan man välja andra urtavlor än svart.
Av de du föreslår skulle jag säga den stålfärgade för den är mest allround men ta en extra titt på den blå urtavlan. Den skiftar färg beroende på ljusförhållande vilket ger dig två klockor i en. I starkt soljus är den blå och vacker, i lite skummare belysning är den nästan svart.

Det är svårt att fånga på bild med en risig iFåne men titta här så förstår du vad jag menar.

IMG_1017.jpg


IMG_9284.jpg


IMG_1145.jpg


Ja det är en av de vackrare urtavlorna på OP:n dock är detta den "gamla" modellen. De tre nya färgerna har också vad jag tror Rolex kallar för sunbursttavlor, som skiftar nyans beroende på ljuset. Och precis som du som egentligen kikade efter Explorer, så var jag först helt inställd på en DJ, men efter att sett OP:n i verkligheten, så kom Datejusten snabbt i skymundan. ;)
 

jhm

Panerai
Hej,

Har testat båda färgerna, om det ska vara din enda klocka och som du skrev ska passa till allt så tycker jag du ska köra på steeltavlan, grape är cool som en extraklocka men som man nog tröttnar på om man har varje dag...

Bra val med 116000, helt klart en underskattad modell....


Kommer inte att vara min enda klocka, då jag redan har en shitload med klockor, men det skulle ju kunna bli min finaste, ur kvalitetssynpunkt åtminstone. :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Glömde skriva att du även kan titta på air kingen, riktigt skön. Bilfogar en bild på en jag haft tidigare som dessvärre är såld. Nu finns den inte kvar i samma utförande.
image.jpg


AK är inte helt olik Explorern som också är ett utmärkt val.
image.jpg
 
  • Like
Reactions: jhm
Ja det är en av de vackrare urtavlorna på OP:n dock är detta den "gamla" modellen. De tre nya färgerna har också vad jag tror Rolex kallar för sunbursttavlor, som skiftar nyans beroende på ljuset. Och precis som du som egentligen kikade efter Explorer, så var jag först helt inställd på en DJ, men efter att sett OP:n i verkligheten, så kom Datejusten snabbt i skymundan. ;)

Skillnaden på den gamla och den nya är även att den gamla har 3.6.9 på tavlan och dom nya endast stickindex...
 

jhm

Panerai
Glömde skriva att du även kan titta på air kingen, riktigt skön. Bilfogar en bild på en jag haft tidigare som dessvärre är såld.
image.jpg


Fast man slutade väl med AirKingen 2014? Sen tror jag 34 mm blir lite i minsta laget. Jag har hyfsat "grova" handleder på 19/19,5 cm omkrets. Dock gillar jag inte klockor över 42 mm, även om jag säkert skulle kunna bära dem utan att det ser löjligt ut. :)
 

jhm

Panerai
Jag var lite skeptisk till en början till dubbelbatongerna på 3, 6 & 9, men efter att ha sett bilder på 60-tals modeller av OP, tycker jag inte det är så tokigt trots allt, and it's growing on me so to speak. :)

T ex:
double.jpg
 

jhm

Panerai
Det jag inte gillar med de nya är att de har "dubbelindex" på 3-6-9 men det är bara min åsikt.


Gjorde inte jag heller från början, men då t o m min fru tycker att dubbleindexen ser ok ut, så måste det bara vara snyggt, eller?! ;) Fast de nya modellerna har förutom utanpåverket, den nya parachrome bleu balansfjädern. Lite tveksam till om den gamla modellen kom med denna standard, men jag kan ha fel. :)
 

Pistol_Pete

Panerai
Jag var lite skeptisk till en början till dubbelbatongerna på 3, 6 & 9, men efter att ha sett bilder på 60-tals modeller av OP, tycker jag inte det är så tokigt trots allt, and it's growing on me so to speak. :)

T ex:
double.jpg


Wow... den där var inte dum! En sån vill jag gärna lägga vantarna på...
Men den coolaste OP:n någonsin beskrivs här: http://rolexblog.blogspot.se/2012/06/clark-gable-king-of-hollywood.html

The recent photo below is of Clark Gable's actual Rolex Oyster Perpetual which is currently in the hands of a private collector. The watch is a beautiful Rolex originally retailed by Brock & Company, and it has the 3, 6, 9 &12 indices in raised yellow gold arabic numerals, along with lumed Leaf hands. Also, notice the yellow gold bezel has 5 minute markers with hairline sub second etching between the markers.
Clark-Gable's-Rolex-Oyster.jpg
(Bild lånad från Jakes Rolex blog)
 

Pistol_Pete

Panerai
Gjorde inte jag heller från början, men då t o m min fru tycker att dubbleindexen ser ok ut, så måste det bara vara snyggt, eller?! ;) Fast de nya modellerna har förutom utanpåverket, den nya parachrome bleu balansfjädern. Lite tveksam till om den gamla modellen kom med denna standard, men jag kan ha fel. :)

Min är från 2014 och har parachrome blue fjädern. Det går fortfarande utmärkt att köpa den urtavlan jag har från AD, kolla med Rob E.
 
  • Like
Reactions: jhm

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Personligen tycker jag bättre om Exp 1, men den kommer väl bara i svart så jag skulle välja den blå tavlan som Pistol_Peter visar, tror man tröttnar på steel efter ett tag.
 
Topp