• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SMAKRÅD: 116000

Ale

Cartier
Lyfter igen! Var och testade denna idag och blev sjukt sålt på den. Tavlan är ju magisk! Men är fortfarande velig på 36mm. Känslan säger att det är en vanesak.
Vad tycker ni, flyger? (sorry för kass bild)
IMG_5472.JPG
Känns verkligen inte liten på den handleden, nästan tvärtom!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Joinar tråden med premiärinlägg.. Har suktat på en Red Grape väldigt länge och nu när 39mm kom än mer köpsugen. Tills jag såg den grå/steel. Fan.. Vill ha båda. Men oavsett så fattar jag man kan enkelt byta skiva. Men hur påverkas det klockans historik o ev värde? Speciellt efter ett antal år? Såg en OP på Chrono24 med after market byte och degar man upp så vill man vara lite säker på det är kosher. Jag älskar nämnligen den isblå som finns till vissa modeller...

Men mitt enda beslut nu är om jag ska gå in på nån av de tre AD i Stockholm eller vänta en månad tills man reser via Schipol till Japan och chansa där... Grå eller grape.. Grrrr.

Går ju inte att se på klockan om tavlan är bytt, så länge man byter till en tavla tillhörande samma ref så påverkar det inte andrahandsvärdet alls med andra ord.
Ring Gassan och hör efter kring deras lager, sportrollar brukar inte finnas i lager speciellt länge på de större flygplatserna. Spontant tror jag det är ett säkrare alternativ att gå till en AD här hemma istället.
 
Men oavsett så fattar jag man kan enkelt byta skiva. Men hur påverkas det klockans historik o ev värde? Speciellt efter ett antal år? Såg en OP på Chrono24 med after market byte och degar man upp så vill man vara lite säker på det är kosher. Jag älskar nämnligen den isblå som finns till vissa modeller...
Byta tavla påverkar inget, inga konstigheter.

Edit, 2:a på pucken.

/gustav
 

jhm

Panerai
Joinar tråden med premiärinlägg.. Har suktat på en Red Grape väldigt länge och nu när 39mm kom än mer köpsugen. Tills jag såg den grå/steel. Fan.. Vill ha båda. Men oavsett så fattar jag man kan enkelt byta skiva. Men hur påverkas det klockans historik o ev värde? Speciellt efter ett antal år? Såg en OP på Chrono24 med after market byte och degar man upp så vill man vara lite säker på det är kosher. Jag älskar nämnligen den isblå som finns till vissa modeller...

Men mitt enda beslut nu är om jag ska gå in på nån av de tre AD i Stockholm eller vänta en månad tills man reser via Schipol till Japan och chansa där... Grå eller grape.. Grrrr.

Är det 36 mm-varianten du är sugen på, dvs 116000? Är själv oerhört nöjd med min steel med dubbelbatonger. Gillar även den nya modellen, men tycker att urtavlorna känns för plottriga med alla färgglada prickar som introducerades på 2015-modellen. :)
 

Odishon

Friends of KS
Tänk vad snabbt det går att ångra sig. Ja... 36mm, 116000. Vill ha den mörka steel som är på 39mm med 36ans tavla. Så OP känns rätt. Får se.. Lagt undan pengar för 36mm. Ska lägga till för den nya, större. Sen får man testa på plats, vela och vela. Tycker som du prickarna var ett.. Nerköp.
 
  • Like
Reactions: jhm
Efter att ha kikat lite tycker jag att 36 mm är att föredra, den ser mer harmonisk ut tycker jag. 39'an tycker jag saknar lite av de rätta proportionerna, lite som när Explorer gick till 39, något litet är för oproportionerligt, tycker jag.

Odishon, har du testat båda och förvissat dig om att 39 mm är det som gäller?

/gustav
 
  • Like
Reactions: jhm

jhm

Panerai
Tänk vad snabbt det går att ångra sig. Ja... 36mm, 116000. Vill ha den mörka steel som är på 39mm med 36ans tavla. Så OP känns rätt. Får se.. Lagt undan pengar för 36mm. Ska lägga till för den nya, större. Sen får man testa på plats, vela och vela. Tycker som du prickarna var ett.. Nerköp.

Ja hade inte prickarna varit där, hade det nog blivit en mörkgrå 114300 för mig istället. Å andra sidan varierar 116000 så mycket beroende på vilket ljus man befinner sig i, så det kan nästan kvitta. Fördelen med nya modellen är (om man gillar det) att den är tre mm större och har det uppdaterade urverket, men som i praktiken inte betyder någonting. Bjuder på ett kollage av min egen favorit. :)

collage_116000.jpg
 

Falken

Panerai
Hittade denna 116000/22 på mywatch.se och tyckte den såg riktigt snygg ut. Dessutom väldigt prisvärd (ca 36k). Står även att det är en ny modell... Någon som har någon mer bild på den?
image.jpeg
 
  • Like
Reactions: jhm

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Ja hade inte prickarna varit där, hade det nog blivit en mörkgrå 114300 för mig istället. Å andra sidan varierar 116000 så mycket beroende på vilket ljus man befinner sig i, så det kan nästan kvitta. Fördelen med nya modellen är (om man gillar det) att den är tre mm större och har det uppdaterade urverket, men som i praktiken inte betyder någonting. Bjuder på ett kollage av min egen favorit. :)

collage_116000.jpg
Har aldrig ser foton på ståltavlan förut. Jävligt fet!!
 
  • Like
Reactions: jhm

Pistol_Pete

Panerai
Hittade denna 116000/22 på mywatch.se och tyckte den såg riktigt snygg ut. Dessutom väldigt prisvärd (ca 36k). Står även att det är en ny modell... Någon som har någon mer bild på den?
image.jpeg
Det är Oyster Perpetual 36 mm med steel dial
http://www.rolex.com/watches/oyster-perpetual/m116000-0009.html

Jag har en sådan (fast med blå tavla) och den får mycket handledstid. Funkar i de flesta lägen. Tror att listpriset ligger på 49 000 Kr

-Edit-
Listpris 47 750 Kr
http://www.nymansur.com/sortiment/r...000-70200-steel/oyster-perpetual-36-mm-116000
 
Senast ändrad:

jhm

Panerai
Hittade denna 116000/22 på mywatch.se och tyckte den såg riktigt snygg ut. Dessutom väldigt prisvärd (ca 36k). Står även att det är en ny modell... Någon som har någon mer bild på den?
image.jpeg

Det var en nyhet efter Basel 2014. Återförsäljaren är ganska sen på bollen om h*n hävdar att det är en nyhet. Jag är dock fortfarande mycket nöjd med min 116000, så gillar du modellen så kör. Då de numera gått upp i pris till nästan 48K, så är 36K mycket billigt. :)
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
intressant. Några tankar om bytet?
Jag körde 116200 på Oyster och följdaktligen med PCL. Det var i och för sig ganska snyggt, men kändes för oömt med allt det blanka. Jag känner mig mycket mer bekväm med min 114060, så PCL är nog inte för mig. Sen kan jag tycka att datum är snyggt, men när man går runt på mer än två klockor så får man hålla på att fippla med datum i tid och otid. Om jag hade varit OWG hade jag kanske valt en klocka med datum. Om det blir DJ igen senare, så blir det på Jubilee och gärna med Tuxedo-tavla. Förbannat snyggt ;-)
 
Topp