• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Smakråd för klocka runt 60 lax

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Kanske lite luddig rubrik men jag har sålt några klockor nu och är ute efter något "nytt" ur i prisklassen runt 60.000. Nytt eller begagnat. Kom gärna med synpunkter eller förslag.

De klockor jag har tittat på är följande:

Rolex SDDS

naqetyqe.jpg


Rolex Explorer II (216570)

abubemeh.jpg


Cartier Santos 100 Carbon Black Dial

6uvyje5e.jpg


Omega PO XL Chronograph

atyqy8yq.jpg


Just nu lutar det åt Rolex SDDS men lite orolig att den ska bli för stor på handleden. Har tidigare haft Omega PO (45 mm) och har en Panerai som är 44 mm så det är snarare höjden på klockan som oroar mig något. Det jag gillar med den är bland annat keramisk bezel, avsaknaden av "datumbubbla" och att hela länken är borstad. Får bli att titta förbi Bergströms Ur och klämma på en.

Rolex Explorer II gillar jag nu när den är 42 mm. Känns som att ett ur under 42 mm inte är aktuellt. Har tyvärr lite svårt för "datumbubblan" men man kanske vänjer sig.

Cartiern tycker jag är snygg och kanske lite udda jämfört med Omega och Rolex. Kanske något malplacerat datum på denna modellen.

Ett alternativ är ju annars att köpa 2 st klockor runt 30.000.
 
C

Crowolf

Guest
Dykaren....lätt! Även om den är ett rejält stycke fläsk så är den riktigt fet. (Hur lät det där..?)

Du förstår vad jag menar

/Pope
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Är inte PO 8500 Chrono både större och tjockare än Dipsyn? Så den borde ju gå bort av den anledningen? (dessutom är föregångaren snyggare :D )
 

Pleximannen

Cartier
Dawsss skrev:
Explorern! Omegan är så tjock att jag inte ens vill skoja om de. Den är bara löjlig

+1 på det

Explorern känns fräsh och tidlös. En lite ovanligare Rolex, utan fetman hos DSSD som man förmodligen tröttnar på förr eller senare om man inte råkar sitta på påtagligt övergenomsnittliga handleder.
 

Obeedoobe

Friends of KS
Utforskaren är riktigt knaprig! Tuff och hård, det borstade, svart tavla och en härligt orange visare. Cartiern är inte heller dum. Känns lite stealth och flyger mer under radarn än vad de andra gör. De två andra, ja vad ska man säga? Riktiga grisar ;) Min röst på Explorern.

Mvh
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inte gullat med någon av de där, så jag kan bara gå på det jag sett på bilder och läst mig till. Jag gillar explorern, men jag tycker de nya tjocka visarna och tavlan gör gör att det blir för lite luft. DSSD tycker jag är lite väääl hög. Hmmm... Har du kikat på Omega planet ocean liquid metal? Du gillar ju Omega, så du borde gilla den. Riktigt fet även om den säkerligen kan bli lite jobbig att hitta.

wristrock.jpg

tumblr_m86fvggu1n1qdtnpho1_1280.jpg
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Smakråd för klocka runt 60 lax

Dawsss skrev:
... Omegan är så tjock att jag inte ens vill skoja om de. ...
Måste hålla med fast jag vanligen gillar Omega bäst!
Provade den för ett tag sen och den är seriöst för tjock! Välter nästan av handen på länk! Inte skönt...
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Crowolf: Vilken av dykarna? ;)

Gavve: Det kanske kan stämma. Jag hade tidigare en PO 8500 utan chrono men upplevde inte den som SÅ fläskig.

Dawsss: Är den verkligen så tjock alltså? Tjockare än "vanliga" PO 8500?

Leben: Sugen på att sälja eller? :) Jag hade egentligen den på min lista över intressanta ur. Det skulle i så fall bli att köpa 2 st klockor. Såg att det låg ute en Ploprof på Blocket och även på ct-watches.dk.

Finnirgrens: Ett riktigt i-landsproblem. :)

Yonsson: Den va inte dum, men tyvärr så är den för lik den PO 8500 som jag sålt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ekmikael skrev:
Leben: Sugen på att sälja eller? :) Jag hade egentligen den på min lista över intressanta ur. Det skulle i så fall bli att köpa 2 st klockor. Såg att det låg ute en Ploprof på Blocket och även på ct-watches.dk.

Och tzuk om du är medlem där och tillräckligt aktiv för att få se sales corner.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Kikade på Omega hemsida nu. PO 8500 Chrono är 18.2 mm tjock medan PO 8500 är 14.5 mm. Så där se man. Hade ingen aning om att den är tjockare än Rolex SDDS.

Får tacka så mycket för den input jag hittills fått. Ni är guld värda nu när jag har denna beslutsångesten.
 

Dawsss

Omega
Ekmikael skrev:
Crowolf: Vilken av dykarna? ;)

Gavve: Det kanske kan stämma. Jag hade tidigare en PO 8500 utan chrono men upplevde inte den som SÅ fläskig.

Dawsss: Är den verkligen så tjock alltså? Tjockare än "vanliga" PO 8500?

Leben: Sugen på att sälja eller? :) Jag hade egentligen den på min lista över intressanta ur. Det skulle i så fall bli att köpa 2 st klockor. Såg att det låg ute en Ploprof på Blocket och även på ct-watches.dk.

Finnirgrens: Ett riktigt i-landsproblem. :)

Yonsson: Den va inte dum, men tyvärr så är den för lik den PO 8500 som jag sålt.

Så är det min vän. Jag har haft iofs bara ägt en 8500, men uppfattade även den som för tjock! Sålde och gick tillbaka till 2500an. Tycker nog att det är den bästa av dem alla. Och ingen löjlig glasbaksida! :cool:
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
SubC!

Men vad säger panelen om att vänta på 2013 års modell? Eller ska du köpa beggat?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Dawsss skrev:
JakobZ skrev:
SubC!

Men vad säger panelen om att vänta på 2013 års modell? Eller ska du köpa beggat?

2013 årsmodell?

Ja, eller är jag helt ute och cyklar nu? Vi hade en diskussion för ett tag sen angående Rolex 2013, släpper dom inte 2013-kollektionen snart? (varför diskuterade vi annars Rolex 2013? :? )

Fast nu slår det mig att det är ju inte säkert, eller till och med mer troligt, att Rolex inte gör någon förändring på SubC? :roll:
 

Ricrob

Patek
Står det mellan dina ovan nämnda val skulle jag lätt köra på DSSD, även om den som sagt är ngt för hög för sin bredd. Kanske inte gör ngt iofs, jag är lite för bred för min höjd och det verkar funka ok i det flesta fall ändå.. :mrgreen:

Mitt personliga val i den prisklassen (beg såklart, ny ligger väl på 107k har jag för mig):
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    43.1 KB · Visningar: 470

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
masterkiller skrev:
Köp en SubC, mer allround dinka får du leta efter och i tidlös storlek...

Jag har inte så bra koll när det gäller Rolex men är det 116610LN och 114060 som är SubC? Jag har kikat lite på GMT:n men kan tycka att siffrorna på bezelen är lite väl stora. Sen har jag lite svårt för "datumbubblan" men jag ska titta förbi Bergströms Ur och klämma på några olika känner jag. Svårt att få en uppfattning genom att bara titta på produktbilder.

JakobZ skrev:
SubC!

Men vad säger panelen om att vänta på 2013 års modell? Eller ska du köpa beggat?

Nytt är inget måste utan det kan lika gärna vara begagnat men i så fall i bra skick.
Dawsss skrev:
Ekmikael skrev:
Crowolf: Vilken av dykarna? ;)

Gavve: Det kanske kan stämma. Jag hade tidigare en PO 8500 utan chrono men upplevde inte den som SÅ fläskig.

Dawsss: Är den verkligen så tjock alltså? Tjockare än "vanliga" PO 8500?

Leben: Sugen på att sälja eller? :) Jag hade egentligen den på min lista över intressanta ur. Det skulle i så fall bli att köpa 2 st klockor. Såg att det låg ute en Ploprof på Blocket och även på ct-watches.dk.

Finnirgrens: Ett riktigt i-landsproblem. :)

Yonsson: Den va inte dum, men tyvärr så är den för lik den PO 8500 som jag sålt.

Så är det min vän. Jag har haft iofs bara ägt en 8500, men uppfattade även den som för tjock! Sålde och gick tillbaka till 2500an. Tycker nog att det är den bästa av dem alla. Och ingen löjlig glasbaksida! :cool:

Ja smaken är olika. Jag föredrog faktiskt 8500 framför 2500. :D
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Ricrob skrev:
Står det mellan dina ovan nämnda val skulle jag lätt köra på DSSD, även om den som sagt är ngt för hög för sin bredd. Kanske inte gör ngt iofs, jag är lite för bred för min höjd och det verkar funka ok i det flesta fall ändå.. :mrgreen:

Mitt personliga val i den prisklassen (beg såklart, ny ligger väl på 107k har jag för mig):

Ja IWC har en del lockande ur men jag kan tycka att det ser ut som att det saknas en vridring. :)

Tanken har även slagit mig att vi rätt objekt kunna gå upp lite i pris. Gillar AP men tror att den är lite för dressad för mig så jag är ute efter något rejälare.

Här en AP 15300ST
 

Bilagor

  • Audemars-Piguet-Royal-Oak-15300ST1-e1336741681388.jpg
    Audemars-Piguet-Royal-Oak-15300ST1-e1336741681388.jpg
    58.7 KB · Visningar: 981

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Aquaracer2 skrev:
Låg en PP Aquanaut uppe på det andra ställets köp och sälj för några veckor sedan.

65k

Hittade den nu. 60k låg den ute för nu i alla fall. Den säljs dock utan papper.

cab skrev:
Aquaracer2 skrev:
Låg en PP Aquanaut uppe på det andra ställets köp och sälj för några veckor sedan.

65k

Den ligger dock på 35mm så tror den går bort :cool:

Ja då går den ju fett bort! :lol:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
SubC no-date känns som det du letar efter.

Vem faller inte för faltens bilder? :) (hoppas jag får tjuva den)

IMG-1631.jpg
 
Topp