• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Smakråd/köptips på Panerai Luminor

haggan

Omega
Hej,
Är sugen på byta ut min Speedmaster Professional mot en lite fetare klocka.
Har funderat starkt på någon Panerai Luminor men har insett att det finns ett stort antal modeller och olika refernsnummer hit och dit.
Är det något man bör tänka på vid köp av en Panerai? Någon modell/referens ni rekommenderar?
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
image.jpg
Måste det vara Luminor? Har du sett PAM 512? Påminner om Luminor utan stora kronskyddet. 42mm. En vacker skapelse.

image.jpg
 
  • Like
Reactions: Kim

haggan

Omega
Jo, har kikat lite på den modellen med fast det är något visst med det där kronskyddet. Dock har jag aldrig sett och jämfört i verkligheten men utifrån bilder tilltalar Luminor mig bättre ;)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Någon av 590 eller 512 tycker jag du skall kika på. Eller en typ 111,112, 000 eller 005. Även black seal är grymma. 183 tror jag de heter.

Som alla andra sagt. Kolla de två trådarna om panerai. Du kommer älska klockan oavsett modell. De är grymma!!!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Bara att läsa på lite och bestämma om du vill gå på 44mm, 47mm, med eller utan sandwichtavla, datum eller ej, inhouse eller ETA, lång kraftreserv eller "bara" standard...samt givetvis en massa andra roliga, och svåra, beslut!:)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tycker du gör fullständigt rätt som är inne på Luminor. Några bra alternativ har nämnts; vill lägga till 510 också. Sandwich-tavla, 8-dagars inhouseverk och "stora" subsekunden..

image.jpg
 

haggan

Omega
Satan vad sugen jag blev nu. Riktigt snygga klockor. Skulle nog föredra en 44mm över en 47mm som den ovan. Tung!
Får försöka bli av med min Speedy först bara så man har råd! :banghead:
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Hänger med här i tråden då jag går i köp tankar. Har aldrig haft Panerai och det känns ju som man borde åtgärda det, gillar 510 skarpt. Vill ha sandwich tavla och lång reserv och det får man ju där.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Hade jag inte snöat in mig (minst) lika mycket på 590 hade jag fan ryckt den.. Så @Wi eller @thewallin; kööör för fan!!

Edit: eller TS för bövelen!!

Känner mig helt förvirrad, har ju varit i butik idag o klämt på Explorer både I o II, testade dessutom en Breitling chronomat och sen vågar @Niklas bara helt utan att tänka på mina känslor lägga ut en av de Paneraier jag suktat efter till försäljning! Det är tufft nu...
 
Senast ändrad:

Compiss

Patek
2-Faktor
Känner mig helt förvirrad, har ju varit i butik idag o klämt på Explorer både I o II, testade dessutom en Breitling chronomat och sen vågar @Niklas bara helt utan att tänka på mina känslor lägga ut en av de Paneraier jag suktat efter till försäljning! Det är tufft nu...
Ta den, ibland måste man kanske kasta sig in med huvudet först...inte tänka så mkt utan bara köra!!!

Den kommer nog ryka snabbt annars;) (ja jag funderar osså på den...men har ju en 005a.... Och vill egentligen ha 590...)
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Ta den, ibland måste man kanske kasta sig in med huvudet först...inte tänka så mkt utan bara köra!!!

Den kommer nog ryka snabbt annars;) (ja jag funderar osså på den...men har ju en 005a.... Och vill egentligen ha 590...)

Tanken finns ju helt klart, känns inte som det blir svårt att flippa vidare om det blir aktuellt och det är ju alltid tacksamt.
 
Topp