• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Smakråd...Tack!

Vilken klocka ska jag välja?


  • Totala väljare
    41

Spaceboy

Breitling
Hej!

Helt ny här, men har länge haft ett brinnande intresse för klockor.

Nu behöver jag ett smakråd...Det blir ett inköp ganska snart, men för att inte spreta alltför mycket, önskar jag (som novis) lite inputs vad gäller val av modell till min lilla samling. Nu har jag snöat in på en IWC Portuguese, övriga alternativ i framtiden är IWC Pilot/Top Gun alternativt Zenith Pilot Big Date. Jag har inte de största handleder man sett, men mina förslag med bifogad bild skiljer sig väldigt lite i storlek.

Argument för Automatic 7 Days Power Reserve
-"In house" urverk
- Plexiglas på baksidan med riktigt snyggt urverk
- Datumvisning
- Håller värdet bättre?
Argument mot Automatic 7 Days
- Inte lika snygg och smäcker som Chronografen

Argument för Chronografen
- Gillar verkligen den i vitt med "Panda look" - Snyggare enligt mig
Argument mot Chronografen
- Jag kommer att sakna det synliga urverket
- ETA verk
- Inte helt säker på om jag gillar "dressade" kronografer...
- Håller värdet sämre...?

Nåväl - Vad tycker ni, kära experter?

På förhand tack för hjälpen! ;)

IWC Automatic IW500109
iwc-7-d-jpg.172047


IWC Portuguese Chrono IW371411
iwc-chrono-2-jpg.172048


Spaceboy, alldeles nyss Ändra
 

Spaceboy

Breitling
Tack - redan respons! Till saken hör att Portuguese Chrono ligger på ca 60% av Automatic...Om det nu ska vägas in! Fast egentligen vill jag nog bara försöka att bortse från detta. Hmm - Svårt. Tycker bara att den vita är sjuuuukt snygg, men som sagt...kommer att sakna en del "features" på Automatic. Någon uppfattning om vilken som är bäst ur investeringssynpunkt? Inte för att jag kommer att sälja, men i alla fall??
 

Sond

Patek
Jag säger också Automatic:en. Lite svårt för vertikal placering av subtavlor. Inte minst när de är så synliga som på en panda.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
"Till min lilla samling..."
Vad har du mer för klockor? Det kan ju inverka på valet, tycker jag iaf.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
3714!
Väldigt smäcker och elegant. Visserligen inte inhouse verk med rejält ombyggt av IWC med bla. flyttade subdials.
Har ägt ett flertal med olika urtavlor och älskat dem alla.
Den fungerar i de flesta lägen.

5001 tycker jag personligen blir för stor och lite klumpig då den bygger mer på höjden.
Men jag måste erkänna att jag har sneglat lite på den nya 5001 (som numera heter 5007) i roseguld och ardoise urtavla, mumma :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag går mest på utseendet. Vem vill gå runt och bära på en halvful klocka, liksom? Så, ja, den svarta är snyggare :)
 

Spaceboy

Breitling
"Till min lilla samling..."
Vad har du mer för klockor? Det kan ju inverka på valet, tycker jag iaf.

Som sagt..lilla samling, med betoning på lilla! För att det ska bli en "samling, krävs det väl minst 2? Omega Seamaster Professional, Sjöö Sandström UTC Skydiver. Inter fler värda att nämna. Men det ska bli ändring nu...

kompromiss? :)
upload_2015-8-10_22-6-49.png


För mig blev valet 7 dagarn, tycker bara om den mer för varje dag.
Nummer på den? Riktigt snygg!


Chrono Panda är shef, köp!

Ja, jag tycker att den är speciell. Men det verkar som om 7-dagars är de flestas favorit. Måste prova båda! Snarast...
 

Spaceboy

Breitling
Om man kollar runt lite, går det envisa rykten om att Automatic är usel på att gå korrekt. Ingen vits att pusha för ett "in-house" verk och lägga nästan dubbla pengarna på 7-dagars, om precisionen är mycket sämre än ETA (Chrono) ...
 
Topp