• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Smala armleder och viklås!

Freddas

Omega
Tänkte höra med er som kan, jag köpte ett billigt band med viklås mest för att testa hur de är! Men jag har rätt smala handleder och tycker spännet blir helskumt på armen! Lägger upp en bil så ni ser vad jag menar!
image.jpg

Jag vill ju ha låset centrerat under klockan, inte som på bilden:( så där går de ju inte att bära den! Blir de alltid sådär eller är de för att man får vad man betalar för?

Tacksam för svar och tips!
Tack för ett toppen forum!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Enkelvikta viklås fungerar ofta inte. banden är gjorda för vanligt spänne eller dubbelvikta viklås. Var tex. tvungen att böja till mitt enkla viklås på min Royal Oak rejält för att den skulle sitta bra.
 

Apansson

Torpare
Som tidigare sagt, tror att ett butterfly-clasp kommer sitta bättre på en smal handled. Jag har typ 160mm handled, och det är mycket lättare med läder/gummistraps som har ett sånt clasp än ett vanligt viklås. På en länk med länkbitar med skruv/stift är det ju enklare att justera låsets position på länken så att det centreras.
 

Freddas

Omega
Enkelvikta viklås fungerar ofta inte. banden är gjorda för vanligt spänne eller dubbelvikta viklås. Var tex. tvungen att böja till mitt enkla viklås på min Royal Oak rejält för att den skulle sitta bra.


Tack för snabbt svar!
Kanske ska prova böja till spännet lite efter armen! Hoppas bara de går att låsa efter lite modifikation?! Annars blir de en beställning av ett nytt lås!!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för snabbt svar!
Kanske ska prova böja till spännet lite efter armen! Hoppas bara de går att låsa efter lite modifikation?! Annars blir de en beställning av ett nytt lås!!

Kan vara värt ett försök. Böj låset när det är stängt, brukar låsa bättre efter böjning då. Men visst kan det påverka hur den stänger.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En grej att tänka på är att det finns en risk att vikta lås med dolda knappar (de som öppnar spännet) riskerar att gå upp om man gillar att ha bandet tight, i alla fall om man köper ett billigt lås som det jag länkade till.

På watchbandcenter har de fler att välja på och i varierande prisklass. Kika där också innan du beställer.
 

almeyero

Panerai
Köpte nyss hem ett gäng viklås därifrån och läser nu detta;

The degree that different watchstraps taper, ie. the difference in width between where the strap attaches to your watch and the width at the buckle end can vary.

As a general guide most (but not all) watchstraps taper by approximately 2mm at the buckle end, ie. - a 20mm watchstrap will most commonly require an 18mm deployment clasp.

If the watchstrap you are purchasing states that it is a 'non tapering' design in the product description this indicates that any deployment buckle ordered should be the same width as the case fitting size, ie. a 20mm 'non tapering' strap will require a 20mm deployment clasp.

Mina armband jag ska använda dom på är 22mm så jag köpte viklåsen i 22mm med, skulle jag ha valt 20mm istället? Banden är lika breda överallt.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Jag var tvungen att specialbeställa ett band till mitt IWC viklås, har 17cm handled och var tvungen att ha korta delen 55mm för att det skulle sitta bekvämt, men det fixade såklart cheepo63 perfekt. De måtten finns inte att få original från IWC.
 

OBRKV

Cartier
Enkelvikta viklås fungerar ofta inte. banden är gjorda för vanligt spänne eller dubbelvikta viklås. Var tex. tvungen att böja till mitt enkla viklås på min Royal Oak rejält för att den skulle sitta bra.

En tång med mellanlägg och böja till bara? Hur funkar det om du eventuellt ska sälja klockan vidare?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En tång med mellanlägg och böja till bara? Hur funkar det om du eventuellt ska sälja klockan vidare?

Vila viklåsbladen stängda mot en lagom välvd yta, lämpligen med en lite mindre radie än den du är ute efter, sedan är det bara att trycka till med fingrarna. Sälja? Kanske böja tillbaka något om det behövs.
 

Limpas

Cartier
Snyltar lite smått på tråden. Jag hoppas att det är ok. Även jag har problem med för långa band. Alla går ju inte att korta och det är inte alltid så kul med massa extra hål i dem. Finns det inte att få tag på kortare band någonstans? Har letat men utan framgång än så länge. Hittar bara de som är ännu längre.
 

F-L-P

Panerai
Snyltar lite smått på tråden. Jag hoppas att det är ok. Även jag har problem med för långa band. Alla går ju inte att korta och det är inte alltid så kul med massa extra hål i dem. Finns det inte att få tag på kortare band någonstans? Har letat men utan framgång än så länge. Hittar bara de som är ännu längre.


Hirsh har en del i "medium" som funkar för smala handleder. finns kortare på typ watch band center också.

Köpte nyss hem ett gäng viklås därifrån och läser nu detta;

The degree that different watchstraps taper, ie. the difference in width between where the strap attaches to your watch and the width at the buckle end can vary.

As a general guide most (but not all) watchstraps taper by approximately 2mm at the buckle end, ie. - a 20mm watchstrap will most commonly require an 18mm deployment clasp.

If the watchstrap you are purchasing states that it is a 'non tapering' design in the product description this indicates that any deployment buckle ordered should be the same width as the case fitting size, ie. a 20mm 'non tapering' strap will require a 20mm deployment clasp.

Mina armband jag ska använda dom på är 22mm så jag köpte viklåsen i 22mm med, skulle jag ha valt 20mm istället? Banden är lika breda överallt.

Det dom skriver är att många band är avsmalnande, alla är inte det. så kolla innan.
 

Limpas

Cartier
Hirsh har en del i "medium" som funkar för smala handleder. finns kortare på typ watch band center också.

Kollade på watch-band-center.com, och hittade detta:
http://www.watch-band-center.com/watchstrap-p11699h795s805-Watch-band-XS-Duke-1.html
Det är ca. 18 cm utan spänne.

Det är dock för långt, då jag redan har ett för långt som är 18 cm:
http://www.watch-band-center.com/watchstrap-p19452h346s351-Watch-band-Amerika-1.html

Hittar några andra under "Extra short straps" på sidan, men de kortaste verkar vara runt 17 cm. Får kolla vidare, men tack för tipset! :)
 
Topp