• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Smart klocka att vara eller inte vara.

Motalaman

Cartier
Sitter och surfar och hittar tre tilltalande smart klockor som släps 2020. Alpina nya apinerx. Tissot t-toch solar och G-shock GBD-H1000-1A7.

Ska man våga prova?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det beror lite på vad man är ute efter. I träningssyfte är nog klockor som Garmin och liknande svårslaget och vill man ha den smidigaste smartklockan är Apple Watch ohotad etta (eller Samsung Galaxy Watch om man föredrar det) men för egen del så blir det nog en G-shock då den uppfyller alla mina simpla krav på en smartwatch och jag behöver en klocka som tål lite tuffare tag.
 

Suktinis

KS Explorers Club
Hur smart vill du klockan ska va egentligen? Om jag inte tänker fel så är väl åtminstone Tissot'n lite mer åt ABC-hållet? (Inget fel med de, även om just mitt hjärta klappar mest för Suunto Core/Ambit...)
 
Man hade ju velat ha en G-shock som kunde göra fräcka saker men leverera informationen med visare och andra fysiska indikatorer på tavlan. En pullsmätare som såg ut som en minitavla som på en kronograf. En höjdmätare som liknade en kraftreservindikator etc.
 

Motalaman

Cartier
Är intresserad av vad den kan erbjuda. Har använt dykare som träniningsklockor sedan jag var liten.
Använder just nu Seiko hfk som det. Använde min g shock ett tag som träningsklocka men gick tillbaka till divern. Så lite svårt att se att den tar den rollen.

Kan var kul att prova något nytt ev ha som beater på jobbet och kopplad till telefonen. Eller som en klocka när man är ute och går eller fiskar.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Är intresserad av vad den kan erbjuda. Har använt dykare som träniningsklockor sedan jag var liten.
Använder just nu Seiko hfk som det. Använde min g shock ett tag som träningsklocka men gick tillbaka till divern. Så lite svårt att se att den tar den rollen.

Kan var kul att prova något nytt ev ha som beater på jobbet och kopplad till telefonen. Eller som en klocka när man är ute och går eller fiskar.
Hade samma idé, har köpt flertalet smarta klockor och GPS-klockor men aldrig kunnat behålla dem. Jag ville alltid tillbaka till mina analoga klockor istället...
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Hade samma idé, har köpt flertalet smarta klockor och GPS-klockor men aldrig kunnat behålla dem. Jag ville alltid tillbaka till mina analoga klockor istället...
Jag känner igen mig i det du skriver. Jag har tidigare haft Microsoft Band (både första och andra generationen) samt en Apple Watch som just nu ligger och skräpar i en låda. Band var helt ok då den såg ut som ett träningsarmband och man kunde därför köra dubbelpipigt med analog klocka men detta är väl inte riktigt möjligt med Apple Watch om man vill se ut att vara vid sina sinnes fulla bruk. Smarta klockor är tyvärr inget för mig i dagsläget.
 

kapahoo

Omega
Jag känner igen mig i det du skriver. Jag har tidigare haft Microsoft Band (både första och andra generationen) samt en Apple Watch som just nu ligger och skräpar i en låda. Band var helt ok då den såg ut som ett träningsarmband och man kunde därför köra dubbelpipigt med analog klocka men detta är väl inte riktigt möjligt med Apple Watch om man vill se ut att vara vid sina sinnes fulla bruk. Smarta klockor är tyvärr inget för mig i dagsläget.

Xiaomi Mi Band funkar bra om man är okej med att använda båda armarna. Den kostar nästan gratis, har relativt lång batteritid samt de mest rudimentära smartfunktionerna. Den är inte helt perfekt på något sätt, liten skärm och saknar t ex åäö men ändå - bra om man vill testa själva grejen.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Tack för tipset! Jag känner mig dock rätt trygg i att inte använda någon träningsklocka eller liknande, jag är för gubbig helt enkelt.
 

[Bobo]

Rolex
Jag kan bidra med lite insight då jag ägt en klyftig klocka i två år.
Den jag valde heter Huawei watch och är en av få smartklockor som har safirglas och som ser ut som en riktig klocka.
IMG_20200405_163932.jpg

Det jag använder min Huawei till primärt bortsett från att kolla tiden är för att läsa sms utan att behöva ta fram telefonen. Att göra något produktivt med klockan går i princip inte. Se den som en extra skärm till telefonen.

Jag jobbar ofta i skitiga miljöer med handskar på och telefonen gömd under tjocka kläder. Då är det perfekt att bara kunna snegla ner på handleden när det vibrerar i klockan och snabbt kunna avgöra om man behöver avbryta arbetet eller om det som kom kan vänta.

I övrigt har jag lagt in några extra funktioner på min hemmasnickrade urtavla. Kronograf, såklart. Ganska mycket väder-info. Vindstyrka och riktning. Luftfuktighet, lufttryck, temp (plus dagens högsta och lägsta temp) och kort prognos. Om jag trycker på vindmätaren uppdateras vädret. Om jag trycker på temperaturen så öppnas yr.no-appen.

Jag har även tid för soluppgång och nedgång, veckonummer, månad, datum och dag.
Jag har en knapp för ficklampa, som bara gör tavlan helt vit och höjer ljusstyrkan. Jag har en knapp för att snabbt komma till play store och jag har en knapp för att öppna Google Maps.

Avslutningsvis har jag batteriindikator för både telefonen och klockan.
Hade en Shazam-knapp förut, men använde den aldrig, så den rök när jag var inne och petade senast. Tavlan är ritad och programmerad i watchmaker pro.

Kan väl inte påstå att det är det vettigaste köpet jag gjort. Men jag använder den och det säger väl något iallafall.

Om jag inte hade tagit mig tiden att sätta mig ner och göra en egen tavla med dom funktioner jag ville ha och med en design som passar mig, mig och bara mig, så hade jag nog tröttnat på den här uppfinningen efter första laddningen. Men iochmed att jag har "byggt den" själv så har den fått en själ.

Den kan aldrig ersätta en riktig klocka. Men jag skulle inte vilja vara helt utan den heller. Den gör det jag vill att den ska göra och jag saknar den när jag inte har den på mig...

Men det är svinjobbigt att vara tvungen att ladda den varje dag och man ser nästan ingenting på skärmen om det är ljust ute.
Som sagt. Utan min custom-tavla hade det nog inte känts som någon höjdare för mig direkt.
 

[Bobo]

Rolex
Låter som en kul grej. Alltid speciellt att göra en klocka personlig. Om din låter väldigt personlig.
Det är det som är det fina. Man kan göra lite som man vill med en smartwatch. Åtminstone med en android... Det finns mängder av sensorer i dom om man vill kartlägga rörelser eller brist därav. Jag är i te så intresserad av fitness, så jag implementerar inte en enda sådan funktion. Finns massor av färdiga urtavlor att ladda ner också, men roligare att rita själv som jag ser det.

Den jag plåtade av är version 10 kanske. Ständig förändring i takt med att jag får för mig att testa något nytt.
 

Denligbg

Omega
Växlar mellan denna (Samsung Gear S3 Classic) och mina 'riktiga' klockor (Oris Aquis, Casio A168 + några sk mode/parfym-klockor). Samsungen funkar för dagligt bruk men jag sportar inte med den. Är lite för stor ock klumpig för det. Då tar jag istället på mig min Garmin Forerunner 305... ;)
20200610_125040.jpg
 

Stonix

Omega
Köpte en galaxy smartwatch, och vi klickar inte.

Känns som om man går runt med två telefoner. Någon som är sugen på en Samsung galaxy s3 frontier får gärna höra av sig!:)
 
Topp