• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"smarta" klockor på armen?

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag tycker att det är fascinerande med saker som man inte visste att man behövde förrän man har provat/skaffat det. Till exempel så var jag sen på tåget med både smarta telefoner och sån där äggtimer man lägger i kastrullen...

Men nu när Google börjar slutföra arbetet med sitt "wearable" operativsystem (http://arstechnica.com/gadgets/2014/06/android-wear-review/) och deras Moto360 (https://klocksnack.se/threads/moto-360-Åsikter.21230/) börjar närma sig affärerna, så får jag känslan av att detta är något som kommer att slå. Att det sedan länge ryktas att Apple kommer att släppa en klockan/arbandsdevice pekar på att det finns möjlighet till stora förändringar - de onekligen revolutionerade mobiletelefonerna.

Jag tror väl inte att en "smart" klocka kommer att användas till att läsa Aftonbladet (eller KS), men för diverse notifieringar (e-post, påminnelser, SMS/IM, väder, aktier, etc) kan det nog passa bra - man behöver inte hala upp mobilen stup i kvarten.

Det finns även ett spänne som kan vibrera med hjälp av mobilen (http://www.hodinkee.com/blog/can-a-...-take-mechanical-wristwatches-into-the-future).

I slutändan handlar det om designen man vill ha på armen. Jag trivs med, och vill ha det klassiska mekaniska på armen. Kan detta kombineras med "smarta" funktioner? Kanske inte nästa år, men om 10-20 år? För att inte "förstöra" urtavlan så ser jag det helst i så fall att displayen ligger under urtavlan (som på Sjöö Sandströms Chronolink, eller på en flipp-bar baksida a'la JLCs Reverse. Alternativt en display på själva spännet.

Att "smarta" klockor kommer att slå i den stora massan betvivlar jag inte, men tror ni att teknologin även kommer till de som vill bära sitt mekaniska ur och samtidigt använda ny teknik utan att behöva ha två enheter på armarna? Eller är vi helt enkelt för konservativa?

Lite flummigt diskussionsinlägg kanske, men är det semester och Almedalsvecka så är det :)
 

Knight

Cartier
Fortfarande skeptisk.. att stoppa ner handen i fickan när det vibrerar är inte särskilt ansträngande. Alla dessa prylar som leder till mindre och mindre rörelse av våra egna kroppar känns inte så hälsosamt.
 

fredrik

Omega
Prövat en del smarta klockor och tror att någon snart kommer knäcka nöten. Men än så länge är de inte lika omvälvande som när Apple kom ut med sin iPhone. Dagen det händer kommer jag troligtvis köra dubbelt. Då jag är högerhänt kommer den mekaniska klockan nog åka över på höger hand så jag kan använda funktionerna lättare på den smarta klockan.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Fortfarande skeptisk.. att stoppa ner handen i fickan när det vibrerar är inte särskilt ansträngande. Alla dessa prylar som leder till mindre och mindre rörelse av våra egna kroppar känns inte så hälsosamt.
På precis samma sätt kan du bara stoppa ner handen i fickan när du vill kolla tiden, ändå har de flesta av oss här en klocka för det ändamålet ;)

Jag skulle haft en klocka även om jag inte var så intresserad av mekaniken i mekaniska klockor, men då troligtvis en vanlig kvartsklocka :)
 

gerikson

Breitling
Den där fnutten som sitter på armbandet känns som något som kanske funkar.

Jag vet att det finns en del japanska kvartsur som kan prata med telefonen via Bluetooth Low Energy, men i det fallet är jag mest intresserad av att ha tidssynk från mobilnätet.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Fortfarande skeptisk.. att stoppa ner handen i fickan när det vibrerar är inte särskilt ansträngande. Alla dessa prylar som leder till mindre och mindre rörelse av våra egna kroppar känns inte så hälsosamt.
Och så var ungefär mina tankegångar gällande smarta telefoner - jag kunde ju lätt använda laptoppen för samma sak. Men jag ändrade mig...

Det bästa ur ett fysiologiskt perspekltiv är väl att springa iväg till det stora torget och kolla på klockan där. Men kombinera en "smart" klocka med stegräknare kopplat till ett poängsystem på ICA eller liknande så skulle fler röra på sig :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Hur bra och coola dom än är så tror jag ändå att en sådan bara skulle bli liggande oanvänd då vi i slutändan kör våra riktiga klockor.
 

Knight

Cartier
På precis samma sätt kan du bara stoppa ner handen i fickan när du vill kolla tiden, ändå har de flesta av oss här en klocka för det ändamålet ;)

Klockan är så mycket mer än en tidsindikator för mig. Där jag bor blir jag påmind om tiden konstant. Klockor är överallt. En plastig SMS/puls/vad som helst-indikator å andra sidan skulle inte ge mig något. Blir inget köp för mig.
 

Johan M

Cartier
De kommer inte att ersätta min klocka. Skulle hellre ha ett smart armband i så fall men jag är tveksam till att jag kommer använda ett sådant. Kanske ett smart klockarmband med notiser på spännet?
 

Capo

Omega
2-Faktor
Tror det måste till en liknande känsla som när iPhonen kom för att smartklocka skall slå i större utsträckning. Visst, kanske kommer användas flitigt i vissa kretsat men finns ingen anledning att använda en sådan klocka mer än om den kan göra "något" betydligt lättare eller bättre.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag ser inte framför mig att en klocknörd skall ersätta den mekaniska klockan med en "smart" klocka. Det kanske blir så att i framtiden när tekniken blivit mindre och mer förfinad, att den finns tillsammans med mekaniken i en klocka, typ som en flippbar skärm eller liknande. Kanske är det "smarta" armbandet vägen framåt för att kombinera det bästa av båda världar - ett iHirscht från Apple när de väl köpt upp halva världen.
 

leicaphile

Panerai
Jag ser inte framför mig att en klocknörd skall ersätta den mekaniska klockan med en "smart" klocka. Det kanske blir så att i framtiden när tekniken blivit mindre och mer förfinad, att den finns tillsammans med mekaniken i en klocka, typ som en flippbar skärm eller liknande. Kanske är det "smarta" armbandet vägen framåt för att kombinera det bästa av båda världar - ett iHirscht från Apple när de väl köpt upp halva världen.

Det är väl mer eller mindre det som Kairos håller på med? Transparent OLED skärm ovanför en mekanisk klocka. Dock är den inte 100% transparent, men är ett steg i rätt riktning.
 

rogart-63

Patek
Motorola kommer med en klocka som ser ut att ha potential .http://www.unfinishedman.com/motorola-moto-360-smart-watches/

Motorola-Moto-360-smart-watch_4-566x377.jpg
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Jag ser inte framför mig att en klocknörd skall ersätta den mekaniska klockan med en "smart" klocka. Det kanske blir så att i framtiden när tekniken blivit mindre och mer förfinad, att den finns tillsammans med mekaniken i en klocka, typ som en flippbar skärm eller liknande. Kanske är det "smarta" armbandet vägen framåt för att kombinera det bästa av båda världar - ett iHirscht från Apple när de väl köpt upp halva världen.
Tror som du att smarta klockor inte kommer att ersätta mekaniska klockor för oss som är intresserade.
En effekt av smarta klockor skulle kunna vara att fler väljer att använda en klocka på armen. Vilket kan leda till att man blir intresserad av riktiga klockor.
Jag tror alltså att smarta klockor kommer leda till fler medlemmar på KS :angel:
 

GurraG

Cartier
Det finns en så'n glidning i tråden och jag tror att folk (och företag) snöat in för hårt på att det ska vara en klocka. Det handlar om wearable tech i ett större perspektiv tror jag. Hur kan man integrera teknik i saker vi iallafall har med oss och på oss är frågan?

För mig känns den smarta "klockan" som en parantes eftersom den inte ersätter någonting vi redan har. (Och nu snackar jag såklart om alla de som redan dumpat klockan till förmån för mobilen.) Nästan allt jag sett än så länge är ett komplement som egentligen inte tillför något nytt (jag håller helt med om att sticka handen i fickan knappast är ett problem).

Sen ska jag inte påstå att jag har några bra idéer om vilken wearable tech vi kan tänkas få...
 

hellbit

Cartier
För egen del kan aldrig en smart klocka konkurrera med mina automatare. Jag vill för det första inte springa omkring med likadana klockor som alla 15 åriga tejejer och killar. Jag tillgör den lilla skara av människor som i första hand inte endast köper en klocka för att den visar korrekt tid. Jag gillar historia, hantverk, utformning osv.
Dessutom är mina klockor till 90% ett smycke som jag tycker lyfter en välklädd man (eller kvinna).
Jag kommer mest sannolikt att använda smart klocka till träning, och istället använda mobilen till allt annat.
Ovanpå allt detta så komer nästa aspekt och det är ju den statussymbol som en exklusiv klocka kan vara. Vi talar inte så mycket om detta i Sverige men utomlands är det en självklar grej att köpa när det börjar gå bra för en:)
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Förstår faktiskt inte det stora i de smarta klockorna- de gör ingenting bättre än särskilt ändamålsenliga prylar- jämför med Suunto eller Polar för sport samt en riktig mobil för samtal/appar. Taskig batteritid dessutom och inte alls samma klass
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Förstår faktiskt inte det stora i de smarta klockorna- de gör ingenting bättre än särskilt ändamålsenliga prylar- jämför med Suunto eller Polar för sport samt en riktig mobil för samtal/appar. Taskig batteritid dessutom och inte alls samma klass
Nu har jag ju inte provat en "smart" klocka själv - förutom pulsmätare vid joggning. Men det verkar som att de flesta recensenter pekar på bekvämligheten att ha diverse notifieringar och GPS-karta på handleden istället för att hala upp telefonen varje gång. Jag kan förstå åsikten.

Man behöver ingen kronograf eftersom tidtagning finns på mobilen. Men för mig är det enormt mycket smidigar att klicka på och av kronografen än att göra samma sak på mobilen.
 

hellbit

Cartier
Nu har jag ju inte provat en "smart" klocka själv - förutom pulsmätare vid joggning. Men det verkar som att de flesta recensenter pekar på bekvämligheten att ha diverse notifieringar och GPS-karta på handleden istället för att hala upp telefonen varje gång. Jag kan förstå åsikten.

Man behöver ingen kronograf eftersom tidtagning finns på mobilen. Men för mig är det enormt mycket smidigar att klicka på och av kronografen än att göra samma sak på mobilen.

Det är precis detta jag menar. Mn behöver inte en klocka alls för man har tid på mobilen (eller på sin smarta klocka) Men den konkurrerar ju inte som smycke. En fin klocka lyfter som sagt en välklädd person till en annan nivå. Dessutom är det mycket annat än just korrekt tid som är viktigt för oss som lägger massor med pengar på klockor.
 

hellbit

Cartier
Inte kan det väl vara så att flera här på forumet lägger kanske upp till eller tom mer än 100 000kr för en klocka. Inte är det för att ta tiden när äggen kokar:)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det är precis detta jag menar. Mn behöver inte en klocka alls för man har tid på mobilen (eller på sin smarta klocka) Men den konkurrerar ju inte som smycke. En fin klocka lyfter som sagt en välklädd person till en annan nivå. Dessutom är det mycket annat än just korrekt tid som är viktigt för oss som lägger massor med pengar på klockor.
Jo. Konsensus bland medierna är att nutidens "smarta" klockor inte kommer att konkurrera med de fina Schweiziska klockorna just eftersom de/vi som köper dom inte primärt bär dom för tidsvisningens skull. Däremot så kommer de "smarta" klockorna att arbeta sig in på "medel-Svenssons" handleder, de som inte funderar speciellt mycket på att matcha klockan med skorna... Sen så kommer nog företagen att se till så att de designar produkter som fler och fler vill ha. Och vi på KS kommer att mer och mer vilja ha dom - trots att vi inte vill det idag.

Just nu tycker jag att utrymmet på min handled fylls bra med en av mina klockor. Men om det kommer en lösning som gör att jag kan ta del av de fördelar som jag trots allt tycker en "smart" klocka verkar ha (notifieringar etc.) samtidigt som jag kan använda mina vanliga klockor så blir jag nog inte allt för sen att hoppa på. Än finns inte den lösningen (och jag lockas inte av att ha en klocka/enhet på vardera arm.)

En annan stor nackdel med dagens "smarta" klockor är just nu batteritiden. Att ladda den varje dag är enligt mig oacceptabelt. Men jag är övertygad om att detta är ett problem som kommer att lösas i framtiden.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Jo. Konsensus bland medierna är att nutidens "smarta" klockor inte kommer att konkurrera med de fina Schweiziska klockorna just eftersom de/vi som köper dom inte primärt bär dom för tidsvisningens skull. Däremot så kommer de "smarta" klockorna att arbeta sig in på "medel-Svenssons" handleder, de som inte funderar speciellt mycket på att matcha klockan med skorna... Sen så kommer nog företagen att se till så att de designar produkter som fler och fler vill ha. Och vi på KS kommer att mer och mer vilja ha dom - trots att vi inte vill det idag.

Just nu tycker jag att utrymmet på min handled fylls bra med en av mina klockor. Men om det kommer en lösning som gör att jag kan ta del av de fördelar som jag trots allt tycker en "smart" klocka verkar ha (notifieringar etc.) samtidigt som jag kan använda mina vanliga klockor så blir jag nog inte allt för sen att hoppa på. Än finns inte den lösningen (och jag lockas inte av att ha en klocka/enhet på vardera arm.)

En annan stor nackdel med dagens "smarta" klockor är just nu batteritiden. Att ladda den varje dag är enligt mig oacceptabelt. Men jag är övertygad om att detta är ett problem som kommer att lösas i framtiden.
Kanske att man löst batteri tiden eller så blir det precis som med mobilerna ännu sämre när de ska f få ytterligare funktioner (hologram, beamer etc.)
 

hellbit

Cartier
Kanske att man löst batteri tiden eller så blir det precis som med mobilerna ännu sämre när de ska f få ytterligare funktioner (hologram, beamer etc.)
Säkert så att det kan slå. Men jag personligen kommer inte bära dessa klockor oavsett funktion (sålänge de inte kan mer än en mobil och att jag därför blir tvungen) är helt för fåfäng tyvärr för att springa runt med likadana klockor som Alla andra. Men jag tillhör en liten skara människor som ser klockor som smycken och klädsellyftare:)
 

Erikd

Cartier
Håller med er som inte kommer ersätta en mekanisk klocka med någon smart klocka. Flera anledningar finns och många av er har varit inne på det också: en snygg mekaniska klocka kan "lyfta" stilen hos en person, vi som gillar klockor fascineras av urverken och hantverket samt att jag även tror att du kommer behöva byta koka varje/vartannat år för att den ska vara kompatibel med den telefon.

Sen kan jag även tycka att Apple är inne på rätt spår med att tillverka lyxigare modeller i guld för att attrahera en viss målgrupp men även denna klocka kommer vara värdelös inom något år rent tekniskt sett. Visst ett guldvärde finns i klockan men inte mycket mer...

En vintage klocka kommer alltid attrahera den klockintresserade medan en vintage-smartklocka inte kommer vara mer än en gammal teknisk pryl likt personsökaren eller det uppringda modemet.

Om jag någon gång skaffar en smart klocka så kör jag nog dubbelt. Jag använder verkligen mina klockor för att se vad tiden är!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
LG G Watch R, perfekt om du ska knäppa kort på hjort och kör Audi ;)


Fast den ser ju faktiskt helt ok tycker jag, inte för att jag kommer köpa en, men ändå...
 
Topp