• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Smartklocka som mäter hjärtfrekvens och blodtryck?

SeikoZ

Diamant
2-Faktor
Hej,

Smartklockor är verkligen en djungel, så jag vänder mig till Klocksnack för lite vägledning.

Hur noggrant mäter smartklockor egentligen puls och blodtryck? Kan man lita på att de visar lika exakta värden som en traditionell blodtrycksmätare?

Jag är nämligen på jakt efter en pålitlig smartklocka till min mor. Det viktigaste är att den kan mäta hjärtfrekvens och blodtryck med så hög noggrannhet som möjligt, den behöver absolut inte ha fler funktioner än så. Stort plus ifall klockan är så liten som möjligt.

Budgeten ligger på upp till 5000 kr, och både nytt och begagnat är av intresse. Har ni några tips?

Tacksam för all hjälp! :)

Senast ändrad:
Hej,

Smartklockor är verkligen en djungel, så jag vänder mig till Klocksnack för lite vägledning.

Hur noggrant mäter smartklockor egentligen puls och blodtryck? Kan man lita på att de visar lika exakta värden som en traditionell blodtrycksmätare?

Jag är nämligen på jakt efter en pålitlig smartklocka till min mor. Det viktigaste är att den kan mäta hjärtfrekvens och blodtryck med så hög noggrannhet som möjligt, den behöver absolut inte ha fler funktioner än så. Stort plus ifall klockan är så liten som möjligt.

Budgeten ligger på upp till 5000 kr, och både nytt och begagnat är av intresse. Har ni några tips?

Tacksam för all hjälp! :)

Nej det finns ej.

Har noll erfarenhet av den, men tänker att du har ångerrätt ifall den inte fungerar som tänkt.

Noggrannheten i en smartklocka (optisk läsning överhuvudaget) mot handleden är inte väldigt precist, men gäller främst vid träning och när pulsen skiftar mycket upp/ned med snabba mellanrum. Tycker att min garminklocka funkar helt OK för ändamålet men ska jag ha tillförlitlig pulsdata åker pulsbandet på kring bröstet.

Om hon har på sig klockan hela tiden, även när hon sover, kan den hjälpa till att identifiera trender över tid som sömn och andra pulsbaserade mått (t.ex. hjärtfrekvensvariabilitet). Dessa bör dock mer ses som indikationer än fakta. En bekant märkte lite oregelbundenhet i sömn/puls/andning som fick henne att kolla med läkare, men data från klockan ska tas med en nypa salt.

Blodtryck som de andra skriver ovan mäts inte med smartklocka. Märk även att klockan behöver laddas, så att det inte glöms bort mellan varven.

Garmin har en uppsjö smartmodeller i många prisklasser. Mitt råd är att gå in och kika där, annars finns Apple Watch men då är valmöjligheterna i design något färre. Oura RIng finns också om man inte vill bära klocka. Då behövs dock även en prenumeration för att låsa upp mer data.

Både Apple Watch och Oura Ring är bra för att övervaka hälsa. Jag har AW och den är bra för allround. Ouras styrka är sömnövervakning. Personligen klarade jag inte av en så bulky ring, så jag kör AW på höger hand med displayen släckt för ren övervakning och riktig klocka på vänster.

Ingen av dessa mäter däremot blodtryck. Det finns dock klockor som läser av blodtryck (vill minnas Samsung Galaxy Watch bland annat). Som jag förstått behöver du läsa av blodtrycket med vanlig mätare och sedan kalibrera klockan. Klockan kan sedan identifiera förändringar (dock osagt hur exakt det fungerar, men kanske är ett alternativ).

Även Whoop har ett fitnessband med funktionen som verkar intressant. Dock dyr abonnemangskostnad (400Eur/år för alla funktioner).

Tillbaka
Topp