• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Smartklockans födelse....eller ur LED är tiden

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Då jag som vissa vet är allmänt Orientskadad var jag som ett barn på julafton när klockan plötsligt dök upp på Tradera. En nördgraal för Orientdåren!
Hade visserligen sett den på Ebay lite då och då men aldrig trott ett ex skulle dyka upp här i kalla Sverige.
Lyckligtvis var jag tämligen ensam i mitt rus varför det inte var några problem att landa den.
Men vi börjar från början....

Vi börjar vår historia år 1970 då Hamilton Watch Co släppte världens första LED-klocka under varumärket Pulsar (som 1978 såldes till Seiko).
Den första klockan som var helt elektronisk.
Den digitala revolutionen hade börjat.
Att det här var hett under 70-talet bevisas inte minst av att ingen annan än allas vår hjälte James Bond (Även ni som inte gillar Bond vill vara Bond, eller hur?) bar en Pulsar P2 2900 i Leva Låta Dö från 1973.
ga063-hamilton-pulsar-p2-2900-led-digital-watch-james-bond-roger-moore-2.jpg



1973 är också året då två japanska jättar sluter avtal om tillverkande av en LED klocka, nämligen Orient Watch Co och Sharp.
Det tar några år innan samarbetet bär frukt och först 1976 släpps den första klockan, Orient Touchtron (H6801xx-40).
Det är den här klockan det kommer handla om!
touchtron.jpg

Enligt Orient själva en milstolpe i deras historia och klockan omnämns med stolthet i boken som släpptes i samband med deras 60-års jubileum som klocktillverkare.

Fram till nu har alla LED-klockor haft knappar man varit tvungen att trycka in för att se tiden.
Detta är nu borta.
En snabb vidröring av bezeln väcker klockan till liv. Två st visar datum.
Världens första "smarta" touchklocka har sett dagens ljus (Sug på den du Apple/MOtorola/LG och ni andra smartklocketillverkare).
Det fungerar som så att mellan metallbezelen och klockhuset sitter en isolering som håller bezeln borta från urverkets komponenter.
Kroppen fungerar som ledare när den vidrör bezeln vilket leder till att kretsen sluts, skärmen tänds.
(Här får jag väl lägga till en brasklapp om att jag inte är helt hemma på elektroniken, så ni får gärna rätta mig om det jag skrivit är helt uppåt väggarna.)
Knapparna som sitter på sidan är till för att ställa tid och datum.

Så här ser innanmätet ut på en trasig klocka som visades upp på "digital watch forum":
15r1lbr.jpg

23sakv6.jpg

Jag har inte öppnat min och har inga planer på att göra det innan det är dags för batteribyte.
38 år gammal fungerande elektronik vill jag inte trilskas med i onödan.
Notera att det krävs 2 batterier för att driva den. Gissningsvis ett till urverket och ett till skärmen.

Några dåliga bilder på mitt ex får avsluta den här korta genomgången.
graal1.jpg

Graal2.jpg

Ett litet märke på sidan samt graverad clasp på originallänken är det enda jag kan anmärka på. Vilket nog får anses godkänt på en så gammal klocka.
Att den fungerar helt utan anmärkning efter så lång tid får också ses som ett kvalitetsbevis.

Kommer uppdatera med måtten på klockan då jag glömt mäta den och inte hittar informationen på interwebben.

Alla bilder och media utom två sista är skamlöst stulna.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Härlig klocka, man kan verkligen leva sig in i hur futuristisk den har klockan måste ha upplevts när den lanserades. Själv har jag länge varit på jakt efter bond-pulsaren, men dem är inte lätta att hitta i vettigt skick...
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Härlig klocka, man kan verkligen leva sig in i hur futuristisk den har klockan måste ha upplevts när den lanserades. Själv har jag länge varit på jakt efter bond-pulsaren, men dem är inte lätta att hitta i vettigt skick...

En Hamiltonmärkt prototyp skulle ju vara drömmen bland LED-klockor. Lär väl vara mer än svårt.

Sen en sån här från Commodore vill jag som gammal C64 och Amiga-nörd ha väldigt mycket.
cbmsteel.jpg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Måtten på klockan är som följer.
37 mm utan pushers x 40 mm x 13 mm
(inget av måtten är tagna med skjutmått)

Bärs dock något mindre imho pga formen. Känns något tjockare än den är också.


Sen lyckades jag glömma skriva att övre pusherns används för att visa sekunder och inte bara vid tids/datuminställning.
 
  • Like
Reactions: bag

bag

Panerai
@Mforce har du kvar klenoden? Det ligger en på tradera nu. Men ser inte lika fin ut och annan länk som kanske inte är orginal? 🤔
Blev sugen men numera finns ju även Hamilton PSR även om den är dyrare.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Yes.
Men det behöver bytas batterier i den.

Den på tradera är något senare än min.

Nya Hamiltonen är kul och problemfri. Gamla är roligare pga historian.

Jag hade förmodligen köpt en sjöö sandström utc orc om jag var ute efter en nyare liknande digitalare.🤷‍♂️

Men själva grejen med Orienten är touch-funktionen. Den är egentligen totalt värdelös, men ack så cool.
 

bag

Panerai
Ja touch är halva grejen. Gillar det röda retro LED-stuket också. Sjöö Sandström ORC går jag inte igång på ser för modern ut på fel sätt tycker jag.
 
Topp