• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SMP eller Sub/Sea-Dweller/Exp2?

3774

Breitling
Hejsan,
Vad tycker ni låter smartast? Att köpa en begagnad Submariner, Sea Dweller eller Explorer 2? De ligger ju ändå i ungefär samma prisklass (ny SMP = 32k).
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Seadweller om du gillar lite större klocka som är snygg på länk.

Vit Explorer2 om du gillar att bära dina klockor på nato.

Vintage Submariner om du gillar gammalt.

Ny sub får du inte plats med i budgeten.. De "mellangamla" är inte så roliga, och att betala nypris för en SMP är galenskap.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hur känner du? Är det Omega eller Rolex som känns bäst?

För mindre än 30 kan du få en ny speedmaster om du letar lite.
 

olivetti

Cartier
bra valuta för pengarna om man vill kunna köpa mer än en är Explorer II går att hitta från 23 beg och då finns det ju plats för en liten dress rolex typ precision för runt 8 också
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Seadweller om du gillar lite större klocka som är snygg på länk.

Vit Explorer2 om du gillar att bära dina klockor på nato.

Vintage Submariner om du gillar gammalt.

Ny sub får du inte plats med i budgeten.. De "mellangamla" är inte så roliga, och att betala nypris för en SMP är galenskap.
Håller med till fullo!
 

Ninen79

Audemars
Köp inte en ny smp, köp isåfall en begangnade smp för ca 10 k och spara till en vintage sub/gmt istället...så skulle jag ha gjort iallafall.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Fast vad fan är det jag säger... Jämför du en SMP mot sub/SD? Det var ingen schysst jämförelse!

Kör en SMP som har ett par månader på nacken och sen sparar du ihop lite stålar köper rollen!
 

Ajax

Omega
Lite som JakobZ säger, köp en beggad SMP och börja spara mot nästa klocka :) SMP lockar mig litegrann.
 

3774

Breitling
Tack för alla svar. Jag väger alltså mellan att köpa en sprillans SMP (32k), eller en begagnad Rolex modell antingen Sub, Sea Dweller eller Exp2.
Det verkar som att ni som postat i tråden föredrar Rolex.
Jag har en uppfattning av att Omega skall vara mer för pengarna och att Rolex lever lite mycket på sitt märke, men det kanske är fel?
 

vekktah

Cartier
Rolex går inte att förklara, de växer på en. Vill du ha en klocka som är "värd sitt pris i förhållande till funktion" så köp en swatch eller liknande. Omega eller rolex är nog hugget som stucket i den diskussionen, men en rolex är en rolex. Så är det bara.
 

3774

Breitling
Rolex går inte att förklara, de växer på en. Vill du ha en klocka som är "värd sitt pris i förhållande till funktion" så köp en swatch eller liknande. Omega eller rolex är nog hugget som stucket i den diskussionen, men en rolex är en rolex. Så är det bara.
...och jämfört med Rolex är Omega skräp(?)... eller hur står sig en ny SMP mot en Rolex av valfri nämnd modell?
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Om du vill ha mer för pengarna måste ju en beg Rolex som är lite äldre vara enormt mycket bättre än ny Omega ..
En ny klocka utan extrem väntetid på leverans rasar ju med 25% upp till kanske 50 % eller mer bara man använt den ett år eller så , medans en beg mellangammal Rolex( eller BEG omega av populär modell ) åtminstone brukar följa nyprisethöjningarna procentuellt från sitt begvärde ..

Flest folk utanför samlarkretsarna känner väl till Sub om man ska nå de bredare kretsarna vid ev försäljning framöver , men en Seadweller är ju lite ovanligare
Se till att få ett välvårdat & servat ex med rätt låda( numret på undersidan visar vilken Rolexmodell den hört till ) och alla tillbehör förstås..
 

3774

Breitling
Om du vill ha mer för pengarna måste ju en beg Rolex som är lite äldre vara enormt mycket bättre än ny Omega ..
En ny klocka utan extrem väntetid på leverans rasar ju med 25% upp till kanske 50 % eller mer bara man använt den ett år eller så , medans en beg mellangammal Rolex( eller BEG omega av populär modell ) åtminstone brukar följa nyprisethöjningarna procentuellt från sitt begvärde ..

Flest folk utanför samlarkretsarna känner väl till Sub om man ska nå de bredare kretsarna vid ev försäljning framöver , men en Seadweller är ju lite ovanligare
Se till att få ett välvårdat & servat ex med rätt låda( numret på undersidan visar vilken Rolexmodell den hört till ) och alla tillbehör förstås..
Tack för bra svar!

Då återstår ju frågan.. Har någon här på forumet en fin sub/exp2/sd som de eventuellt kan tänka göra sig av med (inom prisklass ca 30-35)? ;)

Edit: Vad tror ni om den här? http://www.finetime.dk/rolex-submariner-16610t
 

POO

Panerai
Tack för alla svar. Jag väger alltså mellan att köpa en sprillans SMP (32k), eller en begagnad Rolex modell antingen Sub, Sea Dweller eller Exp2.
Det verkar som att ni som postat i tråden föredrar Rolex.
Jag har en uppfattning av att Omega skall vara mer för pengarna och att Rolex lever lite mycket på sitt märke, men det kanske är fel?

Med samma resonemang lever Omega lite väl mycket på sitt varumärket och du får mer för pengarna om du köper t.ex. en Longines.

Är du öppen för begagnat så kan du ju köpa en begagnad Omega, man behöver inte göra av med alla pengar på en gång.
 

vekktah

Cartier
...och jämfört med Rolex är Omega skräp(?)... eller hur står sig en ny SMP mot en Rolex av valfri nämnd modell?

Nej nej, jag menar tvärtom. Funktionen är inget att jämföra. Bra klockor båda två. Köp den du vill ha är rådet. Själv tycker jag omega är lite småtråkiga men vissa smp är sjukt snygga, det medges
 

Ajax

Omega
Tack för alla svar. Jag väger alltså mellan att köpa en sprillans SMP (32k), eller en begagnad Rolex modell antingen Sub, Sea Dweller eller Exp2.
Det verkar som att ni som postat i tråden föredrar Rolex.
Jag har en uppfattning av att Omega skall vara mer för pengarna och att Rolex lever lite mycket på sitt märke, men det kanske är fel?

alltså, Rolex har ju någon slags wowkänsla, men rent kvalitetsmässigt ligger Omega jämsides, om inte högre faktiskt. Ser man det så tycker jag Omega är betydligt mer för pengarna. Men Rolex har ju ett andrahandsvärde som Omega inte kommer i närheten av. I slutändan tycker jag du ska välja det som du tycker ser bäst ut och har råd med. kvaliteten blir ruskigt bra vad du än väljer.
 

Camo00

Patek
Tack för alla svar. Jag väger alltså mellan att köpa en sprillans SMP (32k), eller en begagnad Rolex modell antingen Sub, Sea Dweller eller Exp2.
Det verkar som att ni som postat i tråden föredrar Rolex.
Jag har en uppfattning av att Omega skall vara mer för pengarna och att Rolex lever lite mycket på sitt märke, men det kanske är fel?

Jag föredrar definitivt Omega och älskar min SMP! Men anledningen till detta är för att jag fick den för under 10k i jättebra skick - dvs mer för pengarna!! Hade jag haft 32k hade jag köpt en beggad sub alla dagar!!! :)
 

DrDre

Patek
Jag skulle köpt en Rolex Explorer II. En vit. Inte för att det är ngt fel på Sub eller Seadweller, men Explorer II är lite ovanligare.
 

David

Bödeln
Tack för alla svar. Jag väger alltså mellan att köpa en sprillans SMP (32k), eller en begagnad Rolex modell antingen Sub, Sea Dweller eller Exp2.

Det finns inget att diskutera, SMP:n går bort. Tycker du ändå att den tilltalar dig mer, gör dig själv en tjänst och köp den i alla fall begagnad.
 
Topp