• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SMP-modd: årets beater!

frere

Audemars
2-Faktor
Känsliga läsare varnas härmed! Nu blir det:

1. Omega smp!
2. Franken!

Jag har testat en rad beaters på väg fram till insikten att omega smp är bra skit. Riktigt bra skit. Dels är boetten klassiskt svinsnygg. Dels är det en av de största klockor jag trivs med att bära. Och bland det dyraste jag kan tappa i havet utan att det skulle förstöra semestern. Dessutom är en smp ett måste i lådan för varje 80-talist med självaktning. Precis som tvåtonsbreitling för 60-talisten och Daniel Wellington för 90-talisten. Med en allt mer obskyr klocklåda behöver jag också en motvikt i form av en hederligt ängslig medelklassklocka som vanliga, normala människor förstår sig på. Men noga utvald och gärna med en liten twist förstås - normcore!

Några smp-varianter faller, för mig, bort rätt omgående. Vågig tavla ska det förstås vara. Och så svärdsvisare, mest för att få "rätt" = målade index. Har ett par favoriter, men ingen är helt felfri:
image.jpg

2254.50. En modern klassiker. Men kanske lite vanlig, bara snäppet mer udda än Bond? Och så heliumventilen...den är rätt fånig alltså. Den absolut sämsta detaljen i hela modellinjen, tycker jag. Och boetten är i tunnaste laget för en råbeater när man väl testat...
image.jpg

2234.50. Tjockare, och utan heliumventil! Och en snyggare tavla med mindre (men större) text och ram runt datumet. Lite mer rött dessutom. Men alla dessa överdimensionerade siffror? Och en blankpolerad bezel som halkar omkring under fingrarna?
image.jpg

2230.50. Så underbart fel med sin stekiga vitguldsring. Som att dricka skumpa i baksätet på en Volvo V70. Omöjlig att inte älska. Om det inte vore för de applicerade indexen... Tavlan är hett åtråvärd bland klockmoddare som vill ha den moderna PO-looken. Men jag är ju tvärtom helt såld på det målade vintagestuket...

Jag slog efter lite funderande till på tjockisen, gmtn. Har haft den i nära ett år, men hela tiden med en liten tanke i bakhuvudet...och nu, voilà:

The Fat Bastard!
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Sprillans ny vridring, knivskarp, kolsvart, perfekt. Resten av klockan var i finfint skick innan (och nyservad), så nu ser den i princip flång ny ut. 24h-visaren är förstås lite ensam numera, men det är knappast rocket science att multiplicera med två. Dessutom använder jag den oftast för att ta ut kompassriktningen i skogen för att impa på sexåringen... Hur som helst är bastarden väldigt nära mitt bitiga beaterideal. Och jag är nog rätt ensam om den, trots att den på håll är en riktig dussinklocka.

Nån annan som hyfsat, pimpat, stympat eller fulländat sin smp? Det är ju som sagt ett rätt vanligt intresse på internationella forum, men hur många moddade smps har vi egentligen på ks? Fyll gärna på i tråden om du har eller har haft en!
 
Senast ändrad:

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Känsliga läsare varnas härmed! Nu blir det:

1. Omega smp!
2. Franken!

Jag har testat en rad beaters på väg fram till insikten att omega smp är bra skit. Riktigt bra skit. Dels är boetten klassiskt svinsnygg. Dels är en av de största klockor jag trivs med att bära. Och bland det dyraste jag kan tappa i havet utan att det skulle förstöra semestern. Dessutom är en smp ett måste i lådan för varje 80-talist med självaktning. Precis som tvåtonsbreitling för 60-talisten och Daniel Wellington för 90-talisten. Med en allt mer obskyr klocklåda behöver jag också en motvikt i form av en hederligt ängslig medelklassklocka som vanliga, normala människor förstår sig på. Men noga utvald och gärna med en liten twist förstås - normcore!

Några smp-varianter faller, för mig, bort rätt omgående. Vågig tavla ska det förstås vara. Och så svärdsvisare, mest för att få "rätt" = målade index. Har ett par favoriter, men ingen är helt felfri:
image.jpg

2254.50. En modern klassiker. Men kanske lite vanlig, bara snäppet mer udda än Bond? Och så heliumventilen...den är rätt fånig alltså. Den absolut sämsta detaljen i hela modellinjen, tycker jag. Och boetten är i tunnaste laget för en råbeater när man väl testat...
image.jpg

2234.50. Tjockare, och utan heliumventil! Och en snyggare tavla med mindre (men större) text och ram runt datumet. Lite mer rött dessutom. Men alla dessa överdimensionerade siffror? Och en blankpolerad bezel som halkar omkring under fingrarna?
image.jpg

2230.50. Så underbart fel med sin stekiga vitguldsring. Som att dricka skumpa i baksätet på en Volvo V70. Omöjlig att inte älska. Om det inte vore för de applicerade indexen... Tavlan är hett åtråvärd bland klockmoddare som vill ha den moderna PO-looken. Men jag är ju tvärtom helt såld på det målade vintagestuket...

Jag slog efter lite funderande till på tjockisen, gmtn. Har haft den i nära ett år, men hela tiden med en liten tanke i bakhuvudet...och nu, voilà:

The Fat Bastard!
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Sprillans ny vridring, knivskarp, kolsvart, perfekt. Resten av klockan var i finfint skick innan (och nyservad), så nu ser den i princip flång ny ut. 24h-visaren är förstås lite ensam numera, men det är knappast rocket science att multiplicera med två. Dessutom använder jag den oftast för att ta ut kompassriktningen i skogen för att impa på sexåringen... Hur som helst är bastarden väldigt nära mitt bitiga beaterideal. Och jag är nog rätt ensam om den, trots att den på håll är en riktig dussinklocka.

Nån annan som hyfsat, pimpat, stympat eller fulländat sin smp? Det är ju som sagt ett rätt vanligt intresse på internationella forum, men hur många moddade smps har vi egentligen på ks? Fyll gärna på i tråden om du har eller har haft en!

(Och till rolextalibanerna som satte kaffet i halsen: viva hate!)

Säg till när du tröttnar på den! :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Alla behöver en riktigt stabil o cool GMT-beater! Snyggt jobbat o skönt skrivet! :)
 
Senast ändrad:

vonhall

Rolex
Kan inte säga att jag gillar det till 100% att köra en GMT med vridringen från en dykare. Men jag tycker det är kul att du vågar och att du kommer att trivas med kombinationen :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kan inte säga att jag gillar det till 100% att köra en GMT med vridringen från en dykare. Men jag tycker det är kul att du vågar och att du kommer att trivas med kombinationen :)
Nä, helt ok är det inte, men ingreppet är ju inte irreversibelt och gmt-ringen ligger tryggt i garderoben!
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Är det samma bezel som passar rakt av? Har tänkt exakt så i mitt huvud att GMTn är snyggare med den har så ful bezel. Tänkte aldrig på att ta det så här långt =)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Gmt bezeln på omegan är verkligen inte vacker. Men resultatet blev snyggare! :)
 
Senast ändrad:

frere

Audemars
2-Faktor
Haha, här försöker man väcka lite känslor med ett frankenbygge, och så är det originalet som väcker avskyn! Till gmt-ringens försvar kan dock sägas att den är betydligt sobrare live, inte fullt så stökig. Men svart är bättre:cool:
Kul med en genomgång av modeller också för en som inte är så insatt.
Tack! Bjuder på ett par udda favoritmodeller till bara för det, båda två dock i klumpigaste laget och inte lika allround:
image.jpg

2293.52. Fetingkrono, i titan!

image.jpg

2595.30. Fridykarur, nästan 2 cm tjock, hårdare än vilken ny ploprof som helst...
Är det samma bezel som passar rakt av?
Japp, men man får byta både vridring och underliggande spärrfjäder eftersom gmtn är bidirectional.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Håller med om att GMT-bezeln är ful, blev bra det där.

Är mest nyfiken på vilken klocka som är ett must have för 70-talisterna!?
 
Topp