• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SMP quartz

mouqvist

Rolex
Tänkte kolla vad ni har för erfarenhet av SMP quartz
Håller på att försöka bestämma mig mellan en SMPc eller en AT (40 års present) och ju mer jag funderar, desto veligare blir jag
Kan dessutom köpa en lätt begagnad bra skick för drygt 12000 med två års garanti, bara för att få till en extra variabel i ekvationen!
Vissa dagar vill jag ju vara förnuftig (är man det om man köper en quartz klocka för 10+ tsek), andra vill jag sätta sprätt på mina sparade pengar
Jag undrar om jag kommer att ångra mig om jag inte slår till på en automatare direkt, varför jag gärna tar emot era erfarenheter av modellen
Har också läst att den ska vara tunnare än automatversionen, stämmer det? Kommer modellen att kunna servas om 5-10 år?
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
För egen del hade jag gått på automat. Men det beror ju till stor del på hur du använder klockan.

Kanske är det smidigare med quartz om du inte har klockan varje dag så att den stannar mellan gångerna. Då ska den ställas och det kan ju bli lite tjatigt.

Sen är väl servicekostnad en annan aspekt.
 

Cryssarn

Rolex
Personligen älskar jag min SMP, och skulle aldrig kunna tänka mig den i quartz format. Men det är högst personligt. Inget fel på det förutom att lite av känslan försvinner vid tickande visare. Risken finns att du ångrar dig tyvärr, man vet aldrig. Något jag gjort ibland är att leta upp på youtube för att se hur den ser ut in action. Koppla gärna till TVn så får du ännu mer känsla för det ;)
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
"Jag undrar om jag kommer att ångra mig om jag inte slår till på en automatare direkt, varför jag gärna tar emot era erfarenheter av modellen"

Du kommer alltid att undra, så slå till på automaten.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
12000 för en SMP quartz...med två års garanti...är det en oanvänd som någon har i gömmorna för denna görs väl inte längre va?
Har inge direkt erfarenhet av SMP quartz men det låter lite dyrt om det då inte är en oanvänd klocka iof. För de pengarna plus lite till får du ju en fin 212.30.41.20.01.002 (svart, finns i blått oxå) har även köpt o sålt den nya 212.30.41.20.03.001 (blå, finns i svart oxå) för runt 20-21 000 kr i begagnat skick, allt från 3 månader till 1 år gamla. :)
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Vet inte vilken av SMP du tänker på men jag tycker absolut du ska satsa på automaten om du ska köpa dig en klocka som du tänkt ha en längre tid! Visst kostar det mer att serva en automatiskt klocka men det är det helt klart värt :) Du kan hitta en automatisk smp från 11-12 k beroende på ref. 2531.80 är den klassiska "Bondklockan" 2541.80 är dess Quartzversion och börjar kring 7-8k. Jag har ägt båda och skulle jag köpa en igen så skulle det bli den automatiska!

Lycka till med din jakt!


Nedan en 2541.80 (quartz)
IMG_2549.JPG



2531.80 automatisk
IMG_2937.JPG
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Hade kört på automatern direkt. Min första riktiga klocka var en smp q men suget efter en automatare släppte aldrig efter det köpet så bytte till en auto efter ett tag. Det är nått speciellt med automatare...
 
Topp