• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snö i april?

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Första djupare dyket ner i vintageträsket för min del då. Antagligen inte det sista och vem vet, jag kanske fastnar här?

Jag hoppar historielektionen men droppar ett par länkar i slutet av inlägget för dom som är intresserade av modellen i fråga samt andra varianter utav den.

Klockan som precis levererades av Fedex är en klocka jag haft under uppsikt en längre tid men det var nu dom senaste veckorna jag verkligen fick ett ihärdigt sug. Jag har burit min GMT-Master 16710 i princip dagligen sen den införskaffades i början av januari detta år och tanken på att införskaffa en lekkamrat har funnits ett tag.
Att det föll på en vintageklocka beror på lite olika faktorer.
För det första är jag själv lite kluven om jag är en kille som gillar det praktiska med safirglas och tighta länkar eller en sån som gillar fasade bandhorn och höga plexin. Intresset för äldre klockor med historia har blivit allt större och mer spännande än en "vanlig dussin Rolle med safirglas". Sen har även tanken att göra sig av med min 16710 för att satsa på en äldre 1675 med blekt Pepsi passerat ett antal gånger. Men istället för att flippa första Rolexen så fick det bli att testa på lillebror Tudor i äldre tappning.

Inuti den 40mm stora boetten tickar ett ETA cal. 2784 vilket innebär att den har datumfunktion. Datumets vara/icke vara på klockor är något utav en smaksak. För min del var det ett relativt enkelt beslut att ta. Eftersom datumkomplikationen på min GMT används dagligen så fick det bli med datum även här.

Boetten på klockan är väldigt fin. Fasningarna på bandhornen är tydliga och kanterna vassa. Det är inte omöjligt att klockan är orörd, men det är inget jag utgår ifrån.

DSC00267.JPG

DSC00269.JPG

DSC00279.JPG

Glaset, ett sk. Top-hat plexi, är aningen högre än det jag är van vid

DSC00270.JPG

Kronskydden är jämna och tjocka

DSC00268.JPG

Den påläste har vid det här laget antagligen redan listat ut vad det rör sig om. Triplock-kronan skvallrar om en del. En blå Tudor Submariner, mer känd på forumet som en Snowflake eller en Flinga. Referensen är 9411/0.

Untitled.png

Insertet har åldrats galet läckert till sk. "ghost"

Tavlan är i mitt tycke riktigt trevligt patinerad med härligt gulnande index med matchande visare.

DSC00275.JPG

DSC00276.JPG

Rundar av denna trådstart med det obligatoriska

Untitled1.png

Tack till er som tog er tid att svara på mina frågor! Väldigt skönt med mycket kunskap samlad här på forumet som kan hjälpa en novis som mig med att hitta rätt i vintagedjungeln.

För den som törstar efter mer information och kunskap har ni dessa tre länkar nedan som är värda ett besök:

http://tudorcollectorsite.blogspot.se/p/tudor-sub.html
http://www.vintagehour.com/snowflake-tudor-submariner-icon/
http://www.deskdivers.com/Site/Snowflake.html

Bilagor

• DSC00275.JPG
    DSC00275.JPG
    142.4 KB · Visningar: 77
  • DSC00276.JPG
    DSC00276.JPG
    198.6 KB · Visningar: 77
se där, en modell jag tidigare hatat men nu gillar mer och mer. grattis och välkommen till kuddrummet!

Exemplarisk paketöppning, grattis! Boetten ser tjock och härligt patinerad ut och indexen är inte allt för mögliga som de ibland blir på gamla flingor. Nått speciellt med vintage. Bra köpt!

Ja det finns ju några klockor jag måste äga innan jag grävs mer och detta är en av dem. Planerad till slutet av min karriär!

Grymt fin!

Tack grabbar!

Härligt! Den ser riktigt vass ut på dina bilder, forumets finaste flinga månne?
Stort grattis, den vill jag kika på nån dag.

Vågar inte uttala mig kring om det är den finaste eller ej då jag inte har så bra koll på vad för flingor vi har på forumet förrutom typ min och Scaramanga's.. Men jag gillar den, mycket.

Tack! Du får nog kika på den redan imorrn kväll? Du kan ju ta med dig din 7928 så får dom bekanta sig lite med varandra.

Grattis, till en av de absolut coolaste submodellerna. Ser riktigt fin ut, och ett utmärkt komplement till GMTn.

Sedärja och ut kommer en flinga.
Stort grattis den är ju bara för grym.
Sitter själv och läser in mig på flinga så tackar för länkarna.
Habegäret fick sig en skjuts.

Grattis till en grym flinga, superfin.....sånna inserts ger mig ståpäls galore!!! Nosa upp ett korrekt plexi istället för serviceglaset.....så är du hemma....

Tack! Är lagom lost i plexidjungeln, vad är det jag ska hålla utkik efter för glas?

Jag tror det skall vara ett T127 på den modellen. Dvs med spikraka sidor och inte kanten/fasningen mitt på. Visserligen hade jag en äldre 7021.....så när jag tänker efter lite så kanske de hade bytt till det fasade glaset på 94110......måste nosa lite till så jag inte säger fel här.....

Tillbaka
Topp