• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

snabbåldra tavlor 'naturligt' själv, hur gör man/kan man det? funderingar

Ministern

Founder
2-Faktor
Vill ändå se den som tar sin gilt-tavla eller rödsub och kör tavlan i ugnen för att göra den tropical. Jag ser inte att någon kommit på ett sätt som gör att risken minimeras så att man gör det på urtavlor som redan är värda mycket för x % potentiell profit. Speciellt som det inte är tvärenkelt att ersätta dem när texten blir ful eller om lacken bubblar och går sönder. För mig har jag svårt att se att risken är värd rewarden.

Inserts kostar inget och det är en annan sak. Idag betalar nog väldigt få mycket premium för fade eller brunt även om newbies säkert kan bli blåsta på någon tusenlapp eller två. Fusket som sker är nog snarare av estetiska skäl även om det kanske finns dumskallar som gör vad som helst för kaffepengar.

Klart inte fuskare delar med sig men om folk vet att det fuskas så förutsätter jag att dessa personer kan peka ut exempel. Att bara säga att något finns utan belägg är för mig ganska svagt. Det är inte som förfalskningsdiskussioner där inte folk vill gå in på exakta detaljer för att det kan riskera att hjälpa fel folk för skillnaden här är ju att fakes hittas och outas. Har hittills inte sett ett enda exempel där någon actaully outats på ett seriöst sätt när det kommer till att hotta upp tavlor så det ger premium.


Inte premium för tropic?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Inte premium för tropic?
När det gäller inserts? Nä, inte nämnvärt. Du betalar mestadels för skick (inga skador) samt vilken modell det är. Oavsett småpengar och när det kommer till inserts så brukar de bruna som är obvious tampered with få skit direkt i säljtråden. Detta efter en ganska tydlig tråd på ett tyskt forum där de torrkokade inserts på spisplattor. :)

Det intressanta är för mig tavlor i detta fall. Att inserts bleks, steks, kokas och god knows what vet vi alla.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
När det gäller inserts? Nä, inte nämnvärt. Du betalar mestadels för skick (inga skador) samt vilken modell det är. Oavsett småpengar och när det kommer till inserts så brukar de bruna som är obvious tampered with få skit direkt i säljtråden. Detta efter en ganska tydlig tråd på ett tyskt forum där de torrkokade inserts på spisplattor. :)

Det intressanta är för mig tavlor i detta fall. Att inserts bleks, steks, kokas och god knows what vet vi alla.


Missade att du skrev om insert :)
 
Vill ändå se den som tar sin gilt-tavla eller rödsub och kör tavlan i ugnen för att göra den tropical. Jag ser inte att någon kommit på ett sätt som gör att risken minimeras så att man gör det på urtavlor som redan är värda mycket för x % potentiell profit. Speciellt som det inte är tvärenkelt att ersätta dem när texten blir ful eller om lacken bubblar och går sönder. För mig har jag svårt att se att .

Fast det är ju lite meningen med trådstarten, självklart så kan man köra tavlan i ugnen och resultatet blir väl bra på håll men som folk har påpekat så kan man troligen se detta, det jag menar är att göra det så naturligt som möjligt och om detta kunde göras under kontrollerade former i en klimatkammareoch och om man la lite tid på att tänka ut olika scenarion så bör man nog kunna minimera risken med att förstöra tavlan och eventuellt så kanske man kan skapa en 'naturlig' patina? Som då inte kan särskiljas...
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Fast det är ju lite meningen med trådstarten, självklart så kan man köra tavlan i ugnen och resultatet blir väl bra på håll men som folk har påpekat så kan man troligen se detta, det jag menar är att göra det så naturligt som möjligt och om detta kunde göras under kontrollerade former i en klimatkammareoch och om man la lite tid på att tänka ut olika scenarion så bör man nog kunna minimera risken med att förstöra tavlan och eventuellt så kanske man kan skapa en 'naturlig' patina? Som då inte kan särskiljas...

Den vettigaste teorin jag har hört om tropicals är att det var en kemikalie i färgen som regareade med ljus värme och ev fukt som gjorde att färgen blivit brun. Men att färgen också åldras så att det "fönstret" för att påverka är stängt. Så en vintage tavla skulle då inte gå att färgförändra.

Sen tycker jag att det är lite klent att de som säger att det fuskas inte ens har nån teori om hur? Ligga metangas i 480h följt av nedfrysning och sen nanospray med brunkolspartiklar och tvätt med ammoniak?

Sen är ju detaljeringsnivån deprimerande låg i tråden... Klart det fuskas men vi måste ju skilja äpplen o päron

Sitter på tfn men så här tänker jag

Del, lätt att fejka, vanligt, lurar top vintagenördar

Papper, ja, ja, ja
Bleka insert, ja, ja, ja
Fejk insert, ja, ja, nej
Relume i attraktivare färg, nja, nej, nej
Måla vit sub röd, nja, ja, nej
Redial, nej, ja, nej
Fixa patina på tavelfärgen, nej, nej, kanske?

(kom ihåg att det är stoor skillnad på att kolla på en bild på internet och att ha en del i ena handen o 10x luppen i andra, med top vintagenörd avses folk på Pers nivå o uppåt på sportrolex, dvs en handfull i Sverige, sen finns ju uber-nördarna, 10st på VRF o dom lurar inget...)

:)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Edit, det är förstås olika på olika tavlor, antagligen kan man skapa den krämiga effekten på en vit exp2 artificiellt men knappast göra en 1016-tavla från 65 tropical
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Den vettigaste teorin jag har hört om tropicals är att det var en kemikalie i färgen som regareade med ljus värme och ev fukt som gjorde att färgen blivit brun. Men att färgen också åldras så att det "fönstret" för att påverka är stängt. Så en vintage tavla skulle då inte gå att färgförändra.

Sen tycker jag att det är lite klent att de som säger att det fuskas inte ens har nån teori om hur? Ligga metangas i 480h följt av nedfrysning och sen nanospray med brunkolspartiklar och tvätt med ammoniak?

Sen är ju detaljeringsnivån deprimerande låg i tråden... Klart det fuskas men vi måste ju skilja äpplen o päron

Sitter på tfn men så här tänker jag

Del, lätt att fejka, vanligt, lurar top vintagenördar

Papper, ja, ja, ja
Bleka insert, ja, ja, ja
Fejk insert, ja, ja, nej
Relume i attraktivare färg, nja, nej, nej
Måla vit sub röd, nja, ja, nej
Redial, nej, ja, nej
Fixa patina på tavelfärgen, nej, nej, kanske?

(kom ihåg att det är stoor skillnad på att kolla på en bild på internet och att ha en del i ena handen o 10x luppen i andra, med top vintagenörd avses folk på Pers nivå o uppåt på sportrolex, dvs en handfull i Sverige, sen finns ju uber-nördarna, 10st på VRF o dom lurar inget...)

:)

Fast det här med tavla om hur en tavla blir tropic är ju just bara en teori och saknar väl emperi? Finns nog en anledning till att de stora handlarna och samlarna håller tyst eller lever i förnekelse. OM det går att fixa en tropic så skulle det direkt slå mot deras samlingar/lager, dvs rent monetärt skulle det skada dem. Tror man väljer att ducka hellre och tänka på något annat.

Än en gång det finns en teori om hur de blev tropic och jag tror knappast den kommer från kemister eller forskare utan snarare är snillen som spekulerar.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Handlarna skulle nog hinna dra iväg sina lager, så inga starka incitament där, de flesta kunniga klockköpare vet ju tex att det sedan länge är skitenkelt att fejka papper men tillräckligt många vill ju fortfarande betala premium för det... ;-) så det tar låång tid innan priserna anpassar sig tydligen...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tropicals har du också bara på ett fåtal grundmodeller hos Rolex. Du hittar dem bara på vissa tavlor. De flesta gamla gilt-lacker verkar ha en defekt som gör tavlor bruna. Efter dessa så blir några få matta bruna. En ytterst kort stint tidiga matta 5513 och 1675or, meters first rödsubbar, någon av de tidiga mk-whatever DRSD och några Daytonas. Alla från ungefär samma period i slutet av 60-talet/början av 70-talet. Resten skiftar inte färg vilket gör mig relativt säker på att det är en färgdefekt snarare än enbart extern påverkan. Den troligaste teorin jag har hört är att när man blandar färgen som används kör olika färger i färgen för att få en djup färg. När sen denna färg åldras och utstår en viss påverkan under sen viss tid i sin livscykel så framstår någon nyans starkare än resten. Tex en röd nyans vilket gör att din svarta tavla börjar skifta mot brunt. Kanske är åldrandet av index lika lättförklarat då det ändras beroende på hur Jean-Claude gottade ihop lum-blandningen dagen tavlan målades?

Som Niklas säger så är detta knappast något som sker idag. Tavlor från 50-, 60- och 70-talet som ännu inte skiftat lär inte skifta idag utan extrem åverkan. Innan jag ser exempel idag så tror jag att man kan se skillnad på en artificiell effekt på samma sätt som du ser färgskiftningar (riktiga tropicals) vs tavlor som blivit bruna pga tex fukt.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Här är en man som lurade hela konstvärlden och uppfann sätt att åldra som ingen tidigare sett, vidare lyckades han framställa färg precis som den orginalmålarna använde. Ingen trodde det var möjligt men det var det uppenbarligen. Han gjorde allt detta i mitten av 1900-talet. Inse vad man kan göra idag med de tekniska framsteg vi uppnått.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Han_van_Meegeren

En vän sade till mig en gång, lita inte på allt som är sant....
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Här är en man som lurade hela konstvärlden och uppfann sätt att åldra som ingen tidigare sett, vidare lyckades han framställa färg precis som den orginalmålarna använde. Ingen trodde det var möjligt men det var det uppenbarligen. Han gjorde allt detta i mitten av 1900-talet. Inse vad man kan göra idag med de tekniska framsteg vi uppnått.
En vän sade till mig en gång, lita inte på allt som är sant....


...generella hänvisningar till konstförfalskare i mitten på förra århundradet är ju intressanta, men tar inte riktigt diskussionen om den kemiska sammansättningen hos vintage rolextavlor, och hur de åldras, framåt egentligen...

...snarare ett exempel på vad jag menar är ett stort problem - att "internetdiskussioner är som ping-pong med wokpannor" mycket servar men inget spel över nät...

MEN, jag delar förstås åsikten att man bör förhålla sig skeptisk till vad som är sant (...har dock lämnat VoF, då jag tyckte de var allt för förnumstiga, lillgamla och pekpinneaktiga (...och om JAG tycker det kan ni ju föreställa er vidden... takes one to know one...)

MEN VIDARE, ur ett skeptiskt förhållningssätt följer ju inte att man inte kan nå högre kunskap om hur världen faktiskt fungerar, vilket också betyder att en del åsikter faktiskt är bättre underbyggda än andra (se "chemtrails")

avslutar ranten med ett av mina absoluta favoritcitat (som jag pinsamt nog citerat på fyllan till kunskapsrelativister) av Xenophanes (på engelska då jag inte sett nån svensk översätning och de flesta inte behärskar originalspråket)

The gods did not reveal, from the beginning,
All things to us, but in the course of time
Through seeking we may learn and know things better.
But as for certain truth, no man has known it,
Nor shall he know it,neither of the gods
Nor yet of all the things of which I speak.
For even if by chance he were to utter
The final truth, he would himself not know it:
For all is but a woven web of guesses"

riktig kunskap:
http://www.doubleredseadweller.com/watch-info/red-sub/untitled.html

nu hittar jag inte igen diskussionen om kemin i tavlorna, o måste jobba... men den finns på VRF el Omegaforums.net för den som har tid

http://www.vof.se/

ungdomsidolen Karl Popper
http://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Popper

http://www.goodreads.com/quotes/214284-the-gods-did-not-reveal-from-the-beginning-all-things
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
...generella hänvisningar till konstförfalskare i mitten på förra århundradet är ju intressanta, men tar inte riktigt diskussionen om den kemiska sammansättningen hos vintage rolextavlor, och hur de åldras, framåt egentligen...

...snarare ett exempel på vad jag menar är ett stort problem - att "internetdiskussioner är som ping-pong med wokpannor" mycket servar men inget spel över nät...

MEN, jag delar förstås åsikten att man bör förhålla sig skeptisk till vad som är sant (...har dock lämnat VoF, då jag tyckte de var allt för förnumstiga, lillgamla och pekpinneaktiga (...och om JAG tycker det kan ni ju föreställa er vidden... takes one to know one...)

MEN VIDARE, ur ett skeptiskt förhållningssätt följer ju inte att man inte kan nå högre kunskap om hur världen faktiskt fungerar, vilket också betyder att en del åsikter faktiskt är bättre underbyggda än andra (se "chemtrails")

avslutar ranten med ett av mina absoluta favoritcitat (som jag pinsamt nog citerat på fyllan till kunskapsrelativister) av Xenophanes (på engelska då jag inte sett nån svensk översätning och de flesta inte behärskar originalspråket)

The gods did not reveal, from the beginning,
All things to us, but in the course of time
Through seeking we may learn and know things better.
But as for certain truth, no man has known it,
Nor shall he know it,neither of the gods
Nor yet of all the things of which I speak.
For even if by chance he were to utter
The final truth, he would himself not know it:
For all is but a woven web of guesses"

riktig kunskap:
http://www.doubleredseadweller.com/watch-info/red-sub/untitled.html

nu hittar jag inte igen diskussionen om kemin i tavlorna, o måste jobba... men den finns på VRF el Omegaforums.net för den som har tid

http://www.vof.se/

ungdomsidolen Karl Popper
http://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Popper

http://www.goodreads.com/quotes/214284-the-gods-did-not-reveal-from-the-beginning-all-things

Varför jag tror på tavelfusk är i stark relation till det premium det betalas idag på gamla sportrollar. På ena sidan har vi nya digitala scanners kopplade till avancerad tryckapparatur och på den andra kemi. Där har vi det faktum att just färgen svart består av hela spektrumet färgtoner. Alla dessa färgtoner är vad jag förstått inte lika motståndskraftiga mot tex uv-ljus. Detta kan hänga ihop med vad som sägs att det endast är vissa tavelvarianter som blir bruna, men då letar man upp dem och förstärker effekten. Man kan säkert påverka färgen på andra vis med...
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Varför jag tror på tavelfusk är i stark relation till det premium det betalas idag på gamla sportrollar. På ena sidan har vi nya digitala scanners kopplade till avancerad tryckapparatur och på den andra kemi. Där har vi det faktum att just färgen svart består av hela spektrumet färgtoner. Alla dessa färgtoner är vad jag förstått inte lika motståndskraftiga mot tex uv-ljus. Detta kan hänga ihop med vad som sägs att det endast är vissa tavelvarianter som blir bruna, men då letar man upp dem och förstärker effekten. Man kan säkert påverka färgen på andra vis med...


ok, med en sån digitalscanner och tryck, tror du man kan komma så nära originaltrycket då, i alla detaljer, att det lurar en VRF-räv?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
ok, med en sån digitalscanner och tryck, tror du man kan komma så nära originaltrycket då, i alla detaljer, att det lurar en VRF-räv?

Jag vet ju inte vilka metoder rävarna har, men visst var det uppe på tapeten för kanske ett år sedan på vrf? Skulle vara någon fakefabrik som lurat många, men jag vet som vanligt inte vem man skall lyssna på då inte alla höll med.

Gillar dock inte idéen om digitalscanner då avsaknaden av denna teknik är det som avslöjar ommålade tavlor i stor mån idag för oss som inte är så insatta. Tror dock att man på något vis kan avslöja detta fusk, men det kan bli svårt och inte så många som kan avslöja dem.

Ännu en gång bara spekulationer och rykten, avsaknaden av bevis är överväldigande.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag vet ju inte vilka metoder rävarna har, men visst var det uppe på tapeten för kanske ett år sedan på vrf? Skulle vara någon fakefabrik som lurat många, men jag vet som vanligt inte vem man skall lyssna på då inte alla höll med.

Gillar dock inte idéen om digitalscanner då avsaknaden av denna teknik är det som avslöjar ommålade tavlor i stor mån idag för oss som inte är så insatta. Tror dock att man på något vis kan avslöja detta fusk, men det kan bli svårt och inte så många som kan avslöja dem.
Ännu en gång bara spekulationer och rykten, avsaknaden av bevis är överväldigande.


yep, jag går ju främst på typsnitt och tryckdetaljer, tjocklek på färg, struktur och ålderstecken etc för att skilja ut en re-dial, och den metoden blir ju svagare då om fejkarna kan replikera trycket in i minsta detalj, ...vi får börja kräva att se baksidan av tavlorna...:mad:
 
Personligen så tror att det går att göra tavlor bruna och fakea patina så t.om rävarna går på en nit, dock så med det sagt så är det kanske osäkert om det görs, man behöver säkert bra utrustning flera försök att få det perfekt osv och den största ingrediensen är ju att man dessutom behöver orginalklockorna, kanske inte en såå lönsam affär om man tänker efter, inget som man kanske gör för att tjäna några tusen extra på en klocka, men är man handlare och har möjlighet att komma över klockor kontinuerligt så visst, då är det kanske lönsamt att kunna bättra på patinan kanske via typ klimatkammare, just det momentet är är nog (om man gör det rätt, och OM det ens funkar) rätt svårt att bevisa, man har ju inte lagt till något eller tagit bort något...till skillnad från ommålade och relumade varianter...och även om att baka dom i ugn säkert oxå funkar så känns det värre att bara göra det via värme, då kan ju tavlan i själv oxå bli förstörd och bör vara svårare att kontrollera än typ klimatkammare...

Sedan om det görs så kanske man inte gör det på toppobjekten för dom tjänar man ju troligen på ändå och folk håller kanske koll på dom bättre, men att göra det på lite mer basik klockor så kan man npg lura dom flesta, tror nog dom alldra flesta bara sitter nöjt och beundrar patinan och inte försköker hitta fel...

Även Bob maron och John Mayer verkar ju ha gått på nitar, okej dom kanske inte är det högsta skicker av experter men dom är väl bra mycket mer insatt än många andra...
 
Sedan skulle det inte förvåna mig om många av även storsamlarna klockor är påbättrade på olika sätt, kom precis ihåg en dokumentär om en konstförfalskare (kommer inte ihåg vem han förfalskade, kan varit Van Gogh eller någon annan) så bra att han prånglade ut dom då och då till olika handlare och hamnade i storsamlares/museers ägo lite varstans, sedan när han upptäcktes så ville vissa inte ens visa upp tavlorna för dom hade köpt dom som original och ville hellre ta förlusten än förnedingen av att ha köpt en kopia...

Lite som den vita GMTn som nån italiensk samlare sitter på men han vill inte visa den för någon? eller hur var det?

men men, jag gissar bara, men det verkar ju alla göra så vad gör det...riolig diskussion iallafall...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Personligen så tror att det går att göra tavlor bruna och fakea patina så t.om rävarna går på en nit, dock så med det sagt så är det kanske osäkert om det görs, man behöver säkert bra utrustning flera försök att få det perfekt osv och den största ingrediensen är ju att man dessutom behöver orginalklockorna, kanske inte en såå lönsam affär om man tänker efter, inget som man kanske gör för att tjäna några tusen extra på en klocka, men är man handlare och har möjlighet att komma över klockor kontinuerligt så visst, då är det kanske lönsamt att kunna bättra på patinan kanske via typ klimatkammare, just det momentet är är nog (om man gör det rätt, och OM det ens funkar) rätt svårt att bevisa, man har ju inte lagt till något eller tagit bort något...till skillnad från ommålade och relumade varianter...och även om att baka dom i ugn säkert oxå funkar så känns det värre att bara göra det via värme, då kan ju tavlan i själv oxå bli förstörd och bör vara svårare att kontrollera än typ klimatkammare...

Sedan om det görs så kanske man inte gör det på toppobjekten för dom tjänar man ju troligen på ändå och folk håller kanske koll på dom bättre, men att göra det på lite mer basik klockor så kan man npg lura dom flesta, tror nog dom alldra flesta bara sitter nöjt och beundrar patinan och inte försköker hitta fel...

Även Bob maron och John Mayer verkar ju ha gått på nitar, okej dom kanske inte är det högsta skicker av experter men dom är väl bra mycket mer insatt än många andra...

Fast du kan ju faktiskt köpa lösa tavlor i dåligt skick att experimentera med. Då blir det billigt. Man tar väl inte en perfekt utan kör med skräptavlor till man kan tekniken. Därefter så kör man med de fina.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Om inte storsamlare kan bli lurade så måste det ju innebära att Stefano Mazzariols GMT 6542 white är äkta..
 
Topp