• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabbåldring av en Vostok Amphibian

oddface

Panerai
2-Faktor
Tjena, tänkte lägga upp lite bilder från min mod av en Vostok Amphibian.
Det blev inte alls som jag tänkte mig från början... blir väl lätt så när man testar nya saker.

Hursom, här följer stegen så här långt.

Orginalet (minus metallänk). Ref 150348.
1.jpg


Bezelen är gjord av kromad mässing, första målet är att få fram mässingen.
Ner med den i svavelsyra.
3.jpg


Kromet försvann fint i svavelsyran, men det var nickel under.
Spä ut svavelsyran och köra en elektrolys (jag använde en laddare till en laptop).
4.jpg


Nicklet är borta, min otålighet gjorde att ytan inte blev topp. (Visade sig dock spela noll och ingen roll i slutändan)
5.jpg


Jag tycker det bara ser konstigt ut! Nä, testar att tvinga fram en patina bezelen.

Experimenterade en del med ättika, saltvatten, värme, mm. Stegen som jag tillslut blev ganska nöjd med var nåt åt det här hållet:
1. Lägga den i ättika.
2. Värma upp bezelen rejält med en brännare (sån där man har när man gör Crème brûlée ni vet, den har säkert nåt korrekt namn också).
3. Lägga den på en tallrik med framsidan uppåt. Tryckte på en halv lime som blivit över från guacamolen. Höll kvar den till det slutade fräsa.
4. Plockade bort de värsta bitarna, sen eldade jag på lite igen.
5. Kan ha doppat lite i saltvatten några varv också, lite osäker.

Resultatet.
6.jpg


Ganska nöjd, men nu är boetten skinande blank och bezelen ser ut som sju svåra år.
Såg så bananas ut på att jag glömde ta en bild på dom tillsammans o_O

Får helt enkelt ge boetten en omgång också.

Steg ett, körde ett varv men ganska fint sandpapper.
Steg två, penslade på svavelsyra och järnspån. En stund senare såg det ut såhär.
7.jpg

8.jpg


Bra början. På med lite mer järnspån och papper dränkt i saltvatten.
Ett dygn senare:
9.jpg

10.jpg

11.jpg


Och tillsammans med bezelen.
12.jpg

13.jpg


Vad säger ni, mer rost?
Själv är jag lite kluven till den skinande urtavlan, kan tycka att det är coolt med kontrast mellan nytt och "förstört", men samtidigt vore det ju coolt om den var lika risig.
All input och dumförklaringar är varmt välkomna :)
 
Senast ändrad:

oddface

Panerai
2-Faktor
För er inbitna urverksmeckare låter det kanske fjantigt, men för mig känns det som att jag är ute på väldigt djup is!
Men det kanske inte är sån raketkirurgi jag föreställt mig. Kanske till och med går att få ihop också. Men först: experimentera! :facepalm:
15.jpg
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Vet inte varför jag avslutade förra med en facepalm... kanske var jag bara förutseende :)

Jag försökte följa @Dirac råd jag fick i hans tråd, men spårade nog ur lite längs vägen. Inte smart i efterhand, hans resultat var ju mycket bättre.

Såhär gjorde jag i alla fall.

Först letade upp det mest ryska te jag hade och bryggde lite i en skål. En skål som jag för övrigt vann i en "danstävling" i Indien. Jag var mycket nöjd med min bedrift, senare fick jag veta att priset var för den som spridit mest glädje. Fast det får man väl också vara nöjd med. Men, jag avviker från ämnet. Jag hällde saltvatten i den lilla "foliebyttan".
16.jpg


Jag fick lite feeling efter en stund, och tänkte att snabbkaffe kanske gör susen.
17.jpg


Sagt och gjort, häller i en näve i teet.
18.jpg


Varför inte hälla lite kaffe-te på tavlan också?
19.jpg


"Foliebyttan" läcker som ett såll.
20.jpg


Tar lite kaffe och målar datumringen så länge.
21.jpg


Jag gillar ju röda sekundvisare, tycker det skulle passa till den gröna tavlan också. Så jag plockade ur den ur kaffeteet för att måla den röd.
22.jpg

Kantfärg till läder på en nål. Inte jätteenkelt. Tur att den ska se ruffig ut :)
23.jpg


Några vändor med kaffe, elda lite med brännare, mer kaffe och sen har vi detta.
25.jpg


Minut- och timvisarna får ligga kvar i kaffeteslumpen ett tag.
24.jpg


Körde på ett varv till med brännaren på tavlan innan jag gav mig. Kanske blev lite mycket, eller vad tror ni?
26.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Learning by doing :D Det blir ju riktigt kul :). Om du börjat med att plocka ut urverket och tavlan hade det kanske blivit enklare ifrån början, nu är det ju stor risk att packningarna fått stryk... (big deal :rolleyes:) Jag tycker både tavla och boett ser skit bra ut, men det hade varit stiligt med orörda visare till allt annat som är brutalt kökspatinerat, kanske även dom små minut plupparna kunde varit blanka och fina som kontrast (som om dom vore gjorda i ädlaste Ryskt guld) :cigar:
 

Rolfen

Rolex
Vet inte vad jag skall tycka om sådana här projekt, älskar patina men det känns lite "fuskigt" att försöka få till den på konstgjord väg. Här är i alla fall lite inspiration i form av två favoriter (med naturlig patina) från min samling.

Omega Seamaster som trots utseendet faktiskt är hyffsat nyservad och går utmärkt.
Seamasterisol.jpg


Välfungerande Siduna Militär med rejält rostiga visare.
Visare.jpg
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Learning by doing :D Det blir ju riktigt kul :). Om du börjat med att plocka ut urverket och tavlan hade det kanske blivit enklare ifrån början, nu är det ju stor risk att packningarna fått stryk... (big deal :rolleyes:) Jag tycker både tavla och boett ser skit bra ut, men det hade varit stiligt med orörda visare till allt annat som är brutalt kökspatinerat, kanske även dom små minut plupparna kunde varit blanka och fina som kontrast (som om dom vore gjorda i ädlaste Ryskt guld) :cigar:
Tror att du kan ha mycket rätt i att det vore fint med lite bling som kontrast. Har en känsla av att det kan bli lite matt på matt plus att typ ALL symmetri försvinner. Får se hur det blir när jag skruvar ihop den.
Men guld på minutplupparna är nog ingen dum idé :)
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Vet inte vad jag skall tycka om sådana här projekt, älskar patina men det känns lite "fuskigt" att försöka få till den på konstgjord väg. Här är i alla fall lite inspiration i form av två favoriter (med naturlig patina) från min samling.

Omega Seamaster som trots utseendet faktiskt är hyffsat nyservad och går utmärkt.
Seamasterisol.jpg


Välfungerande Siduna Militär med rejält rostiga visare.
Visare.jpg
De där två var riktigt fina. Riktig patina slår ju fusk varje dag... Tänker nu att jag skulle hållit mig lite mer sansad med tavlan :)

...och till mitt försvar, det var inte meningen att det skulle bli så här ;)
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Vet inte varför jag avslutade förra med en facepalm... kanske var jag bara förutseende :)

Jag försökte följa @Dirac råd jag fick i hans tråd, men spårade nog ur lite längs vägen. Inte smart i efterhand, hans resultat var ju mycket bättre.

Såhär gjorde jag i alla fall.

Först letade upp det mest ryska te jag hade och bryggde lite i en skål. En skål som jag för övrigt vann i en "danstävling" i Indien. Jag var mycket nöjd med min bedrift, senare fick jag veta att priset var för den som spridit mest glädje. Fast det får man väl också vara nöjd med. Men, jag avviker från ämnet. Jag hällde saltvatten i den lilla "foliebyttan".
16.jpg


Jag fick lite feeling efter en stund, och tänkte att snabbkaffe kanske gör susen.
17.jpg


Sagt och gjort, häller i en näve i teet.
18.jpg


Varför inte hälla lite kaffe-te på tavlan också?
19.jpg


"Foliebyttan" läcker som ett såll.
20.jpg


Tar lite kaffe och målar datumringen så länge.
21.jpg


Jag gillar ju röda sekundvisare, tycker det skulle passa till den gröna tavlan också. Så jag plockade ur den ur kaffeteet för att måla den röd.
22.jpg

Kantfärg till läder på en nål. Inte jätteenkelt. Tur att den ska se ruffig ut :)
23.jpg


Några vändor med kaffe, elda lite med brännare, mer kaffe och sen har vi detta.
25.jpg


Minut- och timvisarna får ligga kvar i kaffeteslumpen ett tag.
24.jpg


Körde på ett varv till med brännaren på tavlan innan jag gav mig. Kanske blev lite mycket, eller vad tror ni?
26.jpg

Kul! Det är lite av en konstform och man vet aldrigt riktigt hur det kommer att sluta, så det är bara att testa sej fram! :artist:

Nu när jag ser dina bilder kommer jag ihåg... folie är ingen vidare behållare :bag:
Tror det var så att lät tavlan ligga i en kopp då jag gjorde min andra tavla (nyckeln till rosten var nog mycket salt)
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Kul! Det är lite av en konstform och man vet aldrigt riktigt hur det kommer att sluta, så det är bara att testa sej fram! :artist:

Nu när jag ser dina bilder kommer jag ihåg... folie är ingen vidare behållare :bag:
Tror det var så att lät tavlan ligga i en kopp då jag gjorde min andra tavla (nyckeln till rosten var nog mycket salt)
Jag fick för mig att tavlan var aluminium :facepalm: nu klarnar ditt tillvägagångssätt ännu mer :D
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Wake up and smell the Vostok! ...ja asså, för att det är så mycket kaffe i den... äh, jag tycker det var kul i alla fall :p

Jag fick ihop böset, den både tickar och verkar hålla tiden :happyhappy:
Tror jag känner på den som den är en stund, kanske att jag tvättar av tavlan och/eller visare lite nån gång... eller kanske försöker få dit guldklimpar à la @BarbaBaba :pompus: (inlägg #11)
27.jpg
 
Senast ändrad:

oddface

Panerai
2-Faktor
Ballt! Nu blev man rejält sugen på en mässingsdinka. :)
Ja, det är ju skoj när saker "lever". Finns några i mässing/koppar där ute som borde landa i klocklådan.

I en Vostok Komandirskie är boetten också gjord av mässing, har själv lite planer på att försöka plocka bort kromet på en sån (och sen kanske inte gå bananas med snabb-patina :)) Borde bli bland de billigaste mässingsklockorna :greedy: ...men framförallt skoj :p
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Efter en tid då jag har haft fullt upp med annat är jag på den igen.
Tyckte det skulle vara coolt med ett mässingsspänne till den. Sagt och gjort började jag planlöst karva i en bit mässing (första spännet jag gör). Trodde inte det skulle bli nåt att spara när jag började, så det blev inga bilder under arbetets gång. Nu när jag är klar är jag ganska nöjd på nåt vis.
Inte helt symetriskt (vilket kanske bara passar bra). Färgskiftningarna kommer mest från värme. Eldade på ganska rejält och helt plötsligt blev den fläckvis svart. Körde även lite lime på samma sätt som bezelen.

Här kommer bilder:
28.jpg

29.jpg

30.jpg


Ruffigt nog åt min Vostok kan jag tycka.
Syns inte på bilderna, men det är rundat på undersidan där armbandet ska löpa.


Nu återstår bara armbandet. Några idéer? Tänker mig spontant ganska ljusbrunt läder med ännu ljusare brun eller beige tråd, men tar gärna emot förslag.
 

Psykel

Patek
Efter en tid då jag har haft fullt upp med annat är jag på den igen.
Tyckte det skulle vara coolt med ett mässingsspänne till den. Sagt och gjort började jag planlöst karva i en bit mässing (första spännet jag gör). Trodde inte det skulle bli nåt att spara när jag började, så det blev inga bilder under arbetets gång. Nu när jag är klar är jag ganska nöjd på nåt vis.
Inte helt symetriskt (vilket kanske bara passar bra). Färgskiftningarna kommer mest från värme. Eldade på ganska rejält och helt plötsligt blev den fläckvis svart. Körde även lite lime på samma sätt som bezelen.

Här kommer bilder:
28.jpg

29.jpg

30.jpg


Ruffigt nog åt min Vostok kan jag tycka.
Syns inte på bilderna, men det är rundat på undersidan där armbandet ska löpa.


Nu återstår bara armbandet. Några idéer? Tänker mig spontant ganska ljusbrunt läder med ännu ljusare brun eller beige tråd, men tar gärna emot förslag.
Snyggt jobbat! Jag tänker mig att ett olivgrönt canvas som du misshandlar en smula skulle passa grymt bra till den där!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Wake up and smell the Vostok! ...ja asså, för att det är så mycket kaffe i den... äh, jag tycker det var kul i alla fall :p

Jag fick ihop böset, den både tickar och verkar hålla tiden :happyhappy:
Tror jag känner på den som den är en stund, kanske att jag tvättar av tavlan och/eller visare lite nån gång... eller kanske försöker få dit guldklimpar à la @BarbaBaba :pompus: (inlägg #11)
27.jpg
Mycket bra!!!
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Snyggt jobbat! Jag tänker mig att ett olivgrönt canvas som du misshandlar en smula skulle passa grymt bra till den där!
Canvas? :confused: ...kanske är lite läderblind, tanken hade inte ens slagit mig.
Men nu när du säger det så, vore nog riktigt schysst.... helst om man hittade nån bit med rost och skit på som man kan slöjda av :p
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Canvas vore coolare tror jag, men med total avsaknad av den varan körde jag på med läder. Får leta upp nån gammal sliten rysk militärväska i canvas och göra ett nytt nån gång i framtiden.
Här kommer min tolkning av @Psykel förslag. Har burit den hela dagen utan att skämmas ;)
31.jpg

32.jpg

33.jpg

34.jpg
 
Topp