• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabbåldring reloaded

oddface

Panerai
2-Faktor
Det här är uppföljaren till min tråd om misshandeln av en Vostok Amphibia https://klocksnack.se/threads/snabbåldring-av-en-vostok-amphibian.88066/

Jag är väldigt förtjust i vintage Panerai. Så medan jag skrapar ihop några miljoner till drömklockan kan man ju ha lite skoj ;)

En Panerai homage av det billigare slaget blir lagom att experimentera på kan jag tycka.
1.jpg


Med ett kinaverk som faktsikt håller tiden ganska fint, och gångreserv jag mätt till närmare 60 timmar.
2.jpg


Med lärdom från förra tråden i bakfickan plockar jag ut urverket FÖRST denna gång
3.jpg



Tänkte börja med att misshandla boetten, såklart med ett högst experimentellt tillvägagångssätt. Stegen är som följer:
1. Imorgon surrar jag fast lådan (se bild nedan) i bagageutrymmet på bilen.
2. Kör till Dalhalla för att kika på Nick Cave & the bad seeds.
3. Har en helt fantastiskt kväll.
4. Kör vidare ut i landet på mindre och antagligen skumpigare vägar.
5. Nästa två dagar repeteras steg 4.
6. Öppnar lådan och ser vad som hänt.

4.jpg


Wellpappen är noga utmätt för att bete sig precis som en stump av en handled skulle gjort, därför ska den slitas mycket naturligt :pompus:
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Det här är uppföljaren till min tråd om misshandeln av en Vostok Amphibia https://klocksnack.se/threads/snabbåldring-av-en-vostok-amphibian.88066/

Jag är väldigt förtjust i vintage Panerai. Så medan jag skrapar ihop några miljoner till drömklockan kan man ju ha lite skoj ;)

En Panerai homage av det billigare slaget blir lagom att experimentera på kan jag tycka.
1.jpg


Med ett kinaverk som faktsikt håller tiden ganska fint, och gångreserv jag mätt till närmare 60 timmar.
2.jpg


Med lärdom från förra tråden i bakfickan plockar jag ut urverket FÖRST denna gång
3.jpg



Tänkte börja med att misshandla boetten, såklart med ett högst experimentellt tillvägagångssätt. Stegen är som följer:
1. Imorgon surrar jag fast lådan (se bild nedan) i bagageutrymmet på bilen.
2. Kör till Dalhalla för att kika på Nick Cave & the bad seeds.
3. Har en helt fantastiskt kväll.
4. Kör vidare ut i landet på mindre och antagligen skumpigare vägar.
5. Nästa två dagar repeteras steg 4.
6. Öppnar lådan och ser vad som hänt.

4.jpg


Wellpappen är noga utmätt för att bete sig precis som en stump av en handled skulle gjort, därför ska den slitas mycket naturligt :pompus:
Enjoy Dalhalla!
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Skrotlådan gjorde inte mycket, några enstaka märken bara. Tror att det skulle funkat lite bättre med stenkross istället för skrot.

Fast plan B var ganska effektiv också.
Fäste den i dragkroken och körde 100-200 m på en grusväg. Plockade bort tejpen som skyddade glaset innan också.
5.jpg


En liten film bara för att :) http://ks.karp.se/PaneraiHomageMod/6.mp4

Efter den resan såg den ut såhär:
7.jpg


8.jpg

9.jpg


Den blev samtidigt skitig på djupet. Kronan skruvade ur sig lite, och knastrar nu fint när man skruvar i och ur den. Äntligen fick jag anledning att skaffa en ultraljudstvätt :)
Blir nog ett plexi till slut, det där glaset blev lite väl risigt o_O
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Känns smått idiotiskt att polera en klocka man för någon dag sen drog efter bilen, men efter lite armbågsfett ser den ut såhär:
10.jpg

11.jpg

12.jpg

Rätt nöjd ändå, även om glaset fortfarande är för repigt kan jag tycka. Får se om det får vara kvar ens.

Men innan jag polerar vidare tänkte jag gå på tavla och visare. Dom är ju alldeles för nya och fina.
13.jpg


Av med visarna:
14.jpg


Tänkte försöka mig på att blåna dom med värme. Hur svårt kan det va liksom :)
Får börja med att tvätta bort lume och den svarta färgen...

Skulle vilja bleka tavlan lite lätt, fast utan att bli av med varken järnvägsrälsen eller siffrorna. Vågar man testa lite klorin tro?
 

davestoni

Panerai
Känns smått idiotiskt att polera en klocka man för någon dag sen drog efter bilen, men efter lite armbågsfett ser den ut såhär:
10.jpg

11.jpg

12.jpg

Rätt nöjd ändå, även om glaset fortfarande är för repigt kan jag tycka. Får se om det får vara kvar ens.

Men innan jag polerar vidare tänkte jag gå på tavla och visare. Dom är ju alldeles för nya och fina.
13.jpg


Av med visarna:
14.jpg


Tänkte försöka mig på att blåna dom med värme. Hur svårt kan det va liksom :)
Får börja med att tvätta bort lume och den svarta färgen...

Skulle vilja bleka tavlan lite lätt, fast utan att bli av med varken järnvägsrälsen eller siffrorna. Vågar man testa lite klorin tro?
Du ska inte testa ugnen först för visare och tavla? :D
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Tänkte försöka mig på att blåna dom med värme. Hur svårt kan det va liksom :)
Det kan va ganska svårt faktiskt:
15.jpg

16.jpg


Gick ganska fort när det smälte till. Tror inte man ska elda på med gas rakt på det man ska blånera, speciellt inte om det är ett par taniga visare. Nog bättre att värma det man lägger dom på istället.
Fast tippen på timvisaren fick ganska fin färg :watching: något mörk bara. Hade man varit lite försiktigare kanske det hade gått.

Stegen jag gjorde (vilka man alltså inte bör följa till punkt och pricka):
-Plocka bort färg och lume.
-Rengöra med isopropanol för att få bort fett.
-Elda på med gasbrännare.

Nu är frågan: använda dessa eller fega ur och beställa färdigblånerade.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Det kan va ganska svårt faktiskt:
15.jpg

16.jpg


Gick ganska fort när det smälte till. Tror inte man ska elda på med gas rakt på det man ska blånera, speciellt inte om det är ett par taniga visare. Nog bättre att värma det man lägger dom på istället.
Fast tippen på timvisaren fick ganska fin färg :watching: något mörk bara. Hade man varit lite försiktigare kanske det hade gått.

Stegen jag gjorde (vilka man alltså inte bör följa till punkt och pricka):
-Plocka bort färg och lume.
-Rengöra med isopropanol för att få bort fett.
-Elda på med gasbrännare.

Nu är frågan: använda dessa eller fega ur och beställa färdigblånerade.
Du går verkligen hårt åt grejerna! :)
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Jag körde tavlan i ugnen utan märkbart resultat. Kanske var för feg med temperaturen, var uppe på 225 grader som mest. Men tänkte att lång tid skulle funka. Efter närmare två timmar tröttnade jag och körde min trogna gasbrännare :)
Allt blev skitbra förutom rälsen som var envist vit. Penslade på kaffe endast på rälsen, men då blev det en ful kant... till slut tröttnade jag och penslade på ett tunt lager kaffe över hela för att slippa kanten.
Slutade med detta:
17.jpg


Och med mina sönderbrända visare temporärt ditlagda ser det ut såhär:
18.jpg


Glaset behöver som sagt poleras mer eller bytas.
19.jpg


Ser ju nu att jag behöver helt blåa visare, helst ljusare blå. Kanske kan få mängdrabatt om man beställer storpack att experimentera med o_O
 

Camo00

Patek
Jag körde tavlan i ugnen utan märkbart resultat. Kanske var för feg med temperaturen, var uppe på 225 grader som mest. Men tänkte att lång tid skulle funka. Efter närmare två timmar tröttnade jag och körde min trogna gasbrännare :)
Allt blev skitbra förutom rälsen som var envist vit. Penslade på kaffe endast på rälsen, men då blev det en ful kant... till slut tröttnade jag och penslade på ett tunt lager kaffe över hela för att slippa kanten.
Slutade med detta:
17.jpg


Och med mina sönderbrända visare temporärt ditlagda ser det ut såhär:
18.jpg


Glaset behöver som sagt poleras mer eller bytas.
19.jpg


Ser ju nu att jag behöver helt blåa visare, helst ljusare blå. Kanske kan få mängdrabatt om man beställer storpack att experimentera med o_O
Den är ju helt perfekt nu!!
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Jag körde tavlan i ugnen utan märkbart resultat. Kanske var för feg med temperaturen, var uppe på 225 grader som mest. Men tänkte att lång tid skulle funka. Efter närmare två timmar tröttnade jag och körde min trogna gasbrännare :)
Allt blev skitbra förutom rälsen som var envist vit. Penslade på kaffe endast på rälsen, men då blev det en ful kant... till slut tröttnade jag och penslade på ett tunt lager kaffe över hela för att slippa kanten.
Låt tavlan bada i en saltlösning sedan in med den i ugnen för lite mer rost.. Eller pensla med soja och kör i ugnen? Jag lekte loss med några Vostok-tavlor för några månader sedan och blev ganska nöjd. Annars tyckte jag denna tavla var fin som du fick till :)
 

Viper

Breitling
Inser att jag måste köpa hem nåt billigt och gömma mej i förrådet några timmar med elaka verktyg och brännare....;-)
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Om Du inte är ruinromantiker, varför labba med att patinera?? o_O
Den är grym, fråga @Gummo!
Men jag ville ju ha helblåa visare ju (och se dom genom glaset)... får väl göra ännu en snabbåldring och låta denna va då :)

wow, sptesen på timvisaren är ju sjukt fin nu när man såg den i bättre ljus!
Ja, de få kvadratmillimetrarna blev över förväntan, haha

Njuter att dina trådar! Sjukt kul :)
Har rätt kul när jag håller på också ;)

Inser att jag måste köpa hem nåt billigt och gömma mej i förrådet några timmar med elaka verktyg och brännare....;-)
Kör på ba!
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Tycker att lödda wire lugs (i brist på svenskt ord) passar bäst på denna. Körde med biltemas 2mm ståltråd, så fick borra upp hålen något.

Efter ett par försök kan jag berätta vad jag lärt mig:
  • Man måste ha flussmedel, utan är det fan stört omöjligt att få lodet att fästa på stålet. (dock ska kanske nämnas att jag använde lod anpassat för finare elektronik)
  • Värm inte för mycket, det smälter inte ut ändå.

Det som funkade för mig var:
  1. Rengör ordentligt
  2. Montera lugsen på plats
  3. På med flussmedel
  4. Värm med gasbrännare (bara så varmt att lodet smälter, testa då och då om du är osäker)
  5. På med lod runt hela skarven
  6. Eventuellt eftervärm lite om det inte smälter ut jämnt

Här är resultatet. Och jag ser vad du där längst bak tänker fråga, ja det ska vara lite klumigt och ojämnt.
20.jpg


Jämfört med de medföljande skruvade lugsen.
21.jpg


Glaset lossnade medan jag höll på också, låg nån ring mellan glaset och boetten som strök med. Kan man limma det istället?
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Resan fortsätter... Orginalbandet, som förutom att det var hemskt från början, hade gjort sitt på grusfärden.
Jag hittade en gammal väska i gömmorna som jag nånstans räddat från en lädermarodör. Lädret hade inte skötts ordentligt och var torrt. I vanliga fall hade jag tyckt att det var bortom räddning, men efter att jag färgat torrsprickorna mörkare såg det rätt coolt ut. Spännande att se hur det håller ihop efter lite användning.

Såhär blev det i alla fall:
22.jpg

23.jpg

24.jpg


Näst upp: lume
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Tröttnade ganska fort på att inte kunna urskilja visarna så fort det börjat skymma minsta lilla. På med lume!
Har aldrig lumat nåt tidigare, så det är bara att köra och se hur det går.
25.jpg


Tavlan ser nu ut som en måsjävel skitit ner den :artist:
26.jpg


En radioaktiv mås? För lyser gör den.
27.jpg



Det var knepigare än jag trodde, men jag kunde också varit mer noggrann. Kanske skulle man köra fler lager istället, vad vet jag.
Fast den SKA ju inte vara perfekt... intalar jag mig själv.

Hursom har jag nu en klocka som fungerar i vardagen, även utan stödbelysning, så det är ju positivt :D
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hahaha älskar stegringarna i sjukhet efter varje inlägg. Den där lumen gav ett gott skratt..... :D
 
Topp