• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabb & långsam datumändring

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Kan någon ge en konkret förklaring till varför exempelvis Omega med sin 8500 serie och Seiko med sin 9S serie använder sig utav långsam datumändring.... Rolex 3135 kaliber ändrar ju ögonblickligen. Min MM300 med 8L35 (9S55 som baskaliber) börjar från efter 23:00 till att vara typ halvvägs vid 0:00 för att sedan byta datum när klockan passerat 0:00. Inte för att det är irriterande, kan till och med tycka det är kul att se den ändras gradvis men till vilken anledning kör Omega och Seiko med det systemet medans Rolex inte gör det?
 

Oskar

Omega
80talisten skrev:
Kan någon ge en konkret förklaring till varför exempelvis Omega med sin 8500 serie och Seiko med sin 9S serie använder sig utav långsam datumändring.... Rolex 3135 kaliber ändrar ju ögonblickligen. Min MM300 med 8L35 (9S55 som baskaliber) börjar från efter 23:00 till att vara typ halvvägs vid 0:00 för att sedan byta datum när klockan passerat 0:00. Inte för att det är irriterande, kan till och med tycka det är kul att se den ändras gradvis men till vilken anledning kör Omega och Seiko med det systemet medans Rolex inte gör det?

Som jag har förstått det är det helt enkelt en mer avancerad funktion att få ett "snapdate", dvs att den klickar över precis kl 0000.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Re: Snabb & långsam datumändring

Snabbast I världen torde Seikos 9F verk vara; 1/2000 s.


/Stefan
 
Topp