• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

dropic

Omega
2-Faktor
Hej på er,

Har köpt en gammal tärnan som behöver piffas upp lite. Dock märkte jag att det är otroligt tajt mellan sprintarna och caset när jag testade sätta dit ett par, det ser till och med ut som att dem rör caset i mitten.

Är det någon av er som vet vad man kan göra för att få på ett snyggt band på denna? Går det att lösa med böjda sprintar eller är det något annat specialband som passar bättre till denna design?

20230512_185933.jpg 20230512_185904.jpg
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Hej på er,

Har köpt en gammal tärnan som behöver piffas upp lite. Dock märkte jag att det är otroligt tajt mellan sprintarna och caset när jag testade sätta dit ett par, det ser till och med ut som att dem rör caset i mitten.

Är det någon av er som vet vad man kan göra för att få på ett snyggt band på denna? Går det att lösa med böjda sprintar eller är det något annat specialband som passar bättre till denna design?

20230512_185933.jpg 20230512_185904.jpg
Bara att köpa ett band med runda ändar. https://delugs.com/collections/curved-straps
 
Kikade på min Longines från 60-talet under lupp och såg en diskret inskription under ena bandhornet: en bokstav följt av fem siffror. Är gjort för hand men ändå väldigt litet, såg ut såsom inskriptioner i ringar kan se ut om ni kikat på dem under lupp. Vad tror ni? Varför är den där? En urmakares notering eller märkning av boett av någon anledning? Det var inte ett datum. Kan tyvärr inte få bra bild på det, var svårt nog att se med lupp direkt.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Kikade på min Longines från 60-talet under lupp och såg en diskret inskription under ena bandhornet: en bokstav följt av fem siffror. Är gjort för hand men ändå väldigt litet, såg ut såsom inskriptioner i ringar kan se ut om ni kikat på dem under lupp. Vad tror ni? Varför är den där? En urmakares notering eller märkning av boett av någon anledning? Det var inte ett datum. Kan tyvärr inte få bra bild på det, var svårt nog att se med lupp direkt.
Japp tidigare urmakare som lämnat signatur där. Inte ovanligt att hitta under luggarna eller på insidan av baklocket.
 
Topp