• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Jag skulle gärna vilja byta glas på min Tissot seastar chrono, det har en del torrsprickor. Går det lätt att lämna in och få ett nytt ditsatt? Eller bör jag köpa ett själv som jag sedan låter urmakare montera?
IMG_1244.JPG
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kanske fel forumdel, men jag tycker mig finna mest kunskap här.
Hur fungerar en dekompressions dykarring?
Det här läste jag nyligen på (hade en släng av doxa-feber). Siffrorna visar dykdjup, i detta fall enligt meterskala. Ställ ringen så att triangeln står mot minutvisaren när dyket börjar. När minutvisaren sedan är framme vid markeringen för ditt maximala dykdjup har du nått din "de-compression limit" och det är dags att stiga upp.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det här läste jag nyligen på (hade en släng av doxa-feber). Siffrorna visar dykdjup, i detta fall enligt meterskala. Ställ ringen så att triangeln står mot minutvisaren när dyket börjar. När minutvisaren sedan är framme vid markeringen för ditt maximala dykdjup har du nått din "de-compression limit" och det är dags att stiga upp.
Givetvis! En väldigt grov förenkling, men enligt gamla dyktabeller antar jag. Att luften sedan sällan räcker till 55 minuter på 18 meters djup är väl en annan fråga :)
Tack för snabbt svar!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tips på en urmakare som skulle älska att serva en Sicura diver med ankarstiftsverk, gärna runt Stockholm? Nja, de behöver inte älska sitt jobb, bara det blir bra gjort.
 
Någon som har en susning av vad denna vintage Omega kan vara värd? Den enda infon jag har om klockan är att det är en Omega med cal. 267 och att den i december förra året fick ett helt nytt urverk. Finns ingen info att hämta från baksidan.

IMG_4510.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Tack för tipset, var tycker du att jag ska börja av alla tusentals som finns?
Det är inte så att det är svårt att serva utan det som blir problem är att impulspinnarna slits ner och att hitta delar till dessa urverk är mycket svårt, man kan ha tur och hitta ett donatorverk men chansen är att pinnarna är utslitna på den också.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är inte så att det är svårt att serva utan det som blir problem är att impulspinnarna slits ner och att hitta delar till dessa urverk är mycket svårt, man kan ha tur och hitta ett donatorverk men chansen är att pinnarna är utslitna på den också.
Tack så mycket! Som jag tolkar dig är det nästan kört? Går det inte att få tag i utbytesverk eller är det så att de tillverkades då, men inte nu längre? Menar du med donatorverk att jag kan försöka få tag i en annan klocka som jag tar urverket ifrån, om det är i ett bättre skick så klart? Jag antar att det inte går att montera in ett ETA-verk? Jag ska fortsätta söka för en urmakare kanske kan se direkt hur slitna impulspinnarna är. Har jag tur är de i bra skick. Den går inte att vrida upp så troligen är det fjädern som krånglar. Dessutom finns det en nedre krona som ska hålla fast bezelen. Den tänkte jag också fixa, men det kanske är så dåligt gods att det inte går att bygga upp nya gånger, om det nu är därför den bara snurrar runt. Jag trodde det gick att hålla liv i alla klockor, men jag är nog både okunnig och naiv. Jag gillar klockan så jag skulle gärna lägga pengar på den om jag bara vet att den blir bra.
IMG_4193.JPG
IMG_4200.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Sicura handlar om uteseend och det var allt. Förvisso köpte de in de bästa av de billiga urverken men grunden är av undermålig kvalité och det är så med billiga saker att de användes tills de slutade fungera och så slängdes de medan finare saker la man i en låda och glömde bort. Är den dock inte väl använd så kan det vara en enkel fix så du kan fråga runt men bli inte förvånad om de bara blankt säger nej. Man lagade inte heller dessa billiga urverk i samma utsträckning (bara bytte) som finare verk så det gjordes helt enkelt inte lika många reservdelar.

Att sätta i ett annat urverk är inte helt lätt för först måste du ta reda på vilket verk det finns i och sedan hitta ett som passar men även har samma diameter på hålen för visarna så det blir lättare att hitta en donatorklocka och det fanns många andra som använde samma urverk.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Sicura handlar om uteseend och det var allt. Förvisso köpte de in de bästa av de billiga urverken men grunden är av undermålig kvalité och det är så med billiga saker att de användes tills de slutade fungera och så slängdes de medan finare saker la man i en låda och glömde bort. Är den dock inte väl använd så kan det vara en enkel fix så du kan fråga runt men bli inte förvånad om de bara blankt säger nej. Man lagade inte heller dessa billiga urverk i samma utsträckning (bara bytte) som finare verk så det gjordes helt enkelt inte lika många reservdelar.

Att sätta i ett annat urverk är inte helt lätt för först måste du ta reda på vilket verk det finns i och sedan hitta ett som passar men även har samma diameter på hålen för visarna så det blir lättare att hitta en donatorklocka och det fanns många andra som använde samma urverk.
Tack för mycket bra information. Nu har jag lärt mig något och förhoppningsvis andra också som läser detta. Jag får se om det blir någon fortsättning eller om jag slänger den. Det blev inte som jag hade tänkt mig och trott.
 

Martin Lovasz

Audemars
Tack för mycket bra information. Nu har jag lärt mig något och förhoppningsvis andra också som läser detta. Jag får se om det blir någon fortsättning eller om jag slänger den. Det blev inte som jag hade tänkt mig och trott.
Inte slänga!

Nu är den eftertraktad och har ett bra värde så det skall du inte göra. Jag skulle tippa på ett värde på runt 2000kr idag men det är bara inte så lätt att få den i bra skick igen.

Breitling är vad som gör Sicura så himla eftertaxerade idag men kanske inte för oss som även gillar det inre. :)
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag är van att betala 5-14K för en service så jag tål lite innan jag backar. Kanske är denna discoklocka den enda i sitt slag och värd flera miljoner, bara den går. :) Det finns samma modell därute, men ingen med dessa färger, vad jag har sett. Kanske går det att få tag i en som verket är fint i? Jag ska göra ett försök. Vi får se hur historien framlevs.
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag är van att betala 5-14K för en service så jag tål lite innan jag backar. Kanske är denna discoklocka den enda i sitt slag och värd flera miljoner, bara den går. :) Det finns samma modell därute, men ingen med dessa färger, vad jag har sett. Kanske går det att få tag i en som verket är fint i? Jag ska göra ett försök. Vi får se hur historien framlevs.
Ta först reda på vad som är fel för det borde vilken urmakare som helst klara av. :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ta först reda på vad som är fel för det borde vilken urmakare som helst klara av. :)
Jag tappade hoppet när både ABC på Hornsgatan och Farfars klocka tackade nej till att ens titta på den. Då förstod jag att det här blir nog tuffare än vad jag räknat med, men jag ska fråga fler. Jag tänkte bara att det kanske är någon här som vet en urmakare som verkligen kan dessa urverk. Fortsättning följer.
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Ni som kan Tudor kanske kan hjälpa mig. Min Tudor 7964 har fel visare. Vad jag förstår ska det vara Dauphine visare på den här, män ska dom vara platta, eller ha upphöjd center? Har sett båda när jag Googlad, så lite osäker vad som är korrekt.
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Undrar följande: Finns det någon risk för fuktskador om jag putsar en vintageklocka med okänd servicehistorik med Poly Watch eller Cape Cod? En fläck av nedsipprad grå Cape Cod-juice på urtavlan skulle ju kännas halvkul. :meh:
 

Martin Lovasz

Audemars
Skaka bara tuben med Polywatch innan du applicerad den så inte vatten i krämen kommer ner mellan glas och boett. Annars är den så trög att det inte finns någon risk.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Fråga angående Rolelänkar:

Vilka ändlänkar/länkar passar till en 1601?
Har en rasslig tidsenlig jubilee idag men vad kan man passa om man vill ha en nyare?

CBBDB18D-AA15-44EB-A406-0209172C61A3.jpeg
 

Dushane

Breitling
2-Faktor
IMG_2161.JPG
IMG_2160.JPG
Någon som har koll på vad GC står för? Det står på ett Rolex Clasp på en 7836 länk. Försökt hitta någon info men verkar inte vara det lättaste.:)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag går bet om att hitta ett referensnummer till IWCs C-case Flatline. Enligt serienumret är min klocka från 1978-82. Hittar dock inte klockan i 1980 års katalog och kan inte hitta något referensnummer, trots att modellen inte är speciellt ovanlig. Någon som vet?
C34DFE36-794E-4347-9535-02C7A458E0D4.jpeg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Jag går bet om att hitta ett referensnummer till IWCs C-case Flatline. Enligt serienumret är min klocka från 1978-82. Hittar dock inte klockan i 1980 års katalog och kan inte hitta något referensnummer, trots att modellen inte är speciellt ovanlig. Någon som vet?
C34DFE36-794E-4347-9535-02C7A458E0D4.jpeg
Vilket quartzverk är det? Kan det kanske gå att utesluta något år med hjälp av verket?
Edit; och söka vidare på quartz-ref. och IWC för att kanske hitta ett IWC-ref.nr. Långskott...
 

Olaola

Panerai
Skall försöka hjälpa en kompis att serva denna gamling som han ärvt av sin morfar, tjänsteklocka för nid och redlighet.
Finns det någon på forumet som vill hjälpa till? :)
FDCA2B6F-5B3B-47FC-858A-288CE7341FAE.jpeg
 
Topp