• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snacka om kvalle på gammal Tolex!

Ministern

Founder
2-Faktor
Min gamla 1655 har suttit i windern i två veckor. Nu när jag sätter på den och skall ställa den så ser jag att den bara avvikt 4 sekunder på två veckor! Slå det AP och Patek..

18F56DAC-A411-4424-91B7-8AA6D29EFBB2-4770-000009CE1A5789E4.jpg
 
Spencer66 skrev:
Min gamla 1655 har suttit i windern i två veckor. Nu när jag sätter på den och skall ställa den så ser jag att den bara avvikt 4 sekunder på två veckor! Slå det AP och Patek..

18F56DAC-A411-4424-91B7-8AA6D29EFBB2-4770-000009CE1A5789E4.jpg

Berätta om din 1675a som drog sig en kvart på nån timme istället... :lol:
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
...det slår ju vilken quartz som helst... så om tidhållning är det viktigaste är det väl en sån super-citizen du ska ha... :D ...inte sånt där gammalt skrot med utdaterad mekanisk teknologi

...men visst är det en imponerande noggrannhet på en sån gammal maskin, men det tycker jag iofs +/- 20s (99,977%) är också... :lol:
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det där är sjukt bra! :) Som min klockintresserade vän säger - Rolex står för kvalitet. Förstår inte uttrycket "vill du ha exakthet, köp kvarts" - givetvis är det sant, det är ju naturligtvis billigare. Men en väl justerad mekanisk i bra kvalitet kan ju nästan utkonkurera vilken kvartsare som helst i tidshållning under en längre period. Jag läste på WUS om en kille som ägde en Grand Seiko 9S85 (Hi-beat) den hade varken dragit eller fortat sig en enda sekund under en 3 veckors period. Jag föredrar givetvis ett högprestrerande urverk än tvärtom :)
 

Ricrob

Patek
80talisten skrev:
Det där är sjukt bra! :) Som min klockintresserade vän säger - Rolex står för kvalitet. Förstår inte uttrycket "vill du ha exakthet, köp kvarts" - givetvis är det sant, det är ju naturligtvis billigare. Men en väl justerad mekanisk i bra kvalitet kan ju nästan utkonkurera vilken kvartsare som helst i tidshållning under en längre period. Jag läste på WUS om en kille som ägde en Grand Seiko 9S85 (Hi-beat) den hade varken dragit eller fortat sig en enda sekund under en 3 veckors period. Jag föredrar givetvis ett högprestrerande urverk än tvärtom :)

Fast det är ju det NA menar.. Vilken kvartsare som helst (typ..) klarar +/- 0 sek, iaf tills batteriet tar slut. Men såklart är det med skämtsam ton, eftersom jämförelsen i sig är rejält ur spår.

4 sek/3 v är faen inte kattskit måste påpekas!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ricrob skrev:
80talisten skrev:
Det där är sjukt bra! :) Som min klockintresserade vän säger - Rolex står för kvalitet. Förstår inte uttrycket "vill du ha exakthet, köp kvarts" - givetvis är det sant, det är ju naturligtvis billigare. Men en väl justerad mekanisk i bra kvalitet kan ju nästan utkonkurera vilken kvartsare som helst i tidshållning under en längre period. Jag läste på WUS om en kille som ägde en Grand Seiko 9S85 (Hi-beat) den hade varken dragit eller fortat sig en enda sekund under en 3 veckors period. Jag föredrar givetvis ett högprestrerande urverk än tvärtom :)

Fast det är ju det NA menar.. Vilken kvartsare som helst (typ..) klarar +/- 0 sek, iaf tills batteriet tar slut. Men såklart är det med skämtsam ton, eftersom jämförelsen i sig är rejält ur spår.

4 sek/3 v är faen inte kattskit måste påpekas!
Jag kommenterade inte NAs inlägg :) svaret var direkt till Spence, jag bara menar rent allmänt det där att det brukar sägas att man ska köpa en kvarts om man vill ha ett exakt ur :)
 
Topp